Vybitá autobaterie je jednou z obvyklých příčin toho, proč auto ráno nenastartuje. Stav, kdy nemá akumulátor dostatek energie, může způsobit více faktorů, výsledek je však vždy stejný.
Jak poznat vybitou baterii v autě a předejít jejímu selhání?
Články na téma životnost autobaterie:
- Životnost autobaterií se liší. Jak moc?
- Jak poznat stáří autobaterie
- Životnost autobaterie může zkrátit přístup autoservisu
- Životnost autobaterie – jak poznat, že končí?
- Autobaterie v zimě trpí. Pokud můžete, chraňte ji před mrazy
- Podle čeho poznat vybitou autobaterii a jak předejít jejímu selhání? - právě čtete
- Jak prodloužit životnost autobaterie v zimním období
- Životnost autobaterie: Jak poznat, že už dlouho nevydrží?
Jak poznat vybitou autobaterii
- Cvakání relátka startéru – snad nejčastější a nejběžnější signál, že je baterie vybitá. Její napětí nestačí na vysunutí pastorku startéru elektromagnetem, takže je slyšet jenom rychlé cvakání, které neznalého řidiče může i trochu vyděsit. Tak jako tak je akumulátor vybitý.
- Horší start, který je předstupněm cvakání relátka, a líné startování. Startér motorem otočí jen velmi neochotně a než motor naskočí, trvá to mnohem déle.
- Stop-start systém nevypíná motor v případě, že napětí autobaterie poklesne pod určitou hodnotu. Jakmile se tedy začne chovat nestandardně, tedy přestane i zahřátý motor vypínat, zpozorněte. Je dost možné, že auto brzy samo vypíše, že je potřeba akumulátor vyměnit. Půjde patrně o baterii typu AGM, která není úplně levná, ale měla by vydržet alespoň pět let.
- Ukazatel napětí – starší auta, ale i některá novější, umožňují přímo vidět stav napětí baterie. Třeba starší vozy Audi mají k tomu přímo vyhrazený ručičkový ukazatel, v případě těch modernějších je někdy napětí možné najít v menu infotainmentu. Pakliže sednete do auta a před startem motoru je ukazatel pod 12,5 V, je to špatně. 11 V a méně je vyloženě katastrofický stav a autobaterie vyžaduje okamžité dobití. U auta bez ukazatele napětí je možné ho dodatečně namontovat (stojí nižší stokoruny), eventuálně je možné napětí měřit přímo v autozásuvce, i na toto existují měřáky, obvykle s displejem.
- Neděje se vůbec nic a auto se ani neodemkne, nepustí se rádio a startér se ani nepokusí nastartovat motor. Když dojde k vybití autobaterie až do tohoto stavu, je to opravdu špatné a pravděpodobně vůz stál nějaký ten měsíc, nebo dokonce i rok, bez povšimnutí. Bude patrně potřeba baterii vyměnit, protože ani nabití většinou nepomůže akumulátorům, které jsou delší dobu vybité.
Jak zabránit katastrofě?
Pakliže hodláte výše uvedeným scénářům předejít, je fajn dopřát autobaterii trochu péče. V podstatě stačí jen jednou za čas ji nabít nabíječkou, pokud jezdíte autem hlavně kratší trasy. Zejména to platí pro novější vozy s inteligentně řízeným nabíjením, které udržuje akumulátor spíš jen tak napůl nabitý. Abyste zjistili, jak na tom baterie je, stačí jen změřit napětí na pólech, když je auto delší dobu v klidu, což znamená 10 hodin a více. Správně byste měli naměřit 12,7 V a více, cokoliv pod 12,5 V je stav vyžadující nabití pomocí nabíječky nebo delší jízdy. Každý akumulátor však má limitní počet cyklů, po jejichž absolvování poklesne schopnost poskytovat odpovídající napětí i proud.
Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Zdroj médií: Depositphotos.