Taková malá noční můra každého řidiče je, že ráno sedne za volant a po otočení klíčku auto nenastartuje, protože akumulátor nemá dost energie. Dá se konec životnosti autobaterie předvídat?
Jak dlouho vydrží autobaterie a jak poznat, že už je skoro po ní?
Články na téma životnost autobaterie:
- Životnost autobaterií se liší. Jak moc?
- Jak poznat stáří autobaterie
- Životnost autobaterie může zkrátit přístup autoservisu
- Životnost autobaterie – jak poznat, že končí?
- Autobaterie v zimě trpí. Pokud můžete, chraňte ji před mrazy
- Podle čeho poznat vybitou autobaterii a jak předejít jejímu selhání?
- Jak prodloužit životnost autobaterie v zimním období
- Životnost autobaterie: Jak poznat, že už dlouho nevydrží? - právě čtete
Jaká je životnost autobaterie
Pokud jste si pořídili nějaké novější auto se stop-start systémem, dost možná jste zjistili, že oproti starších vozidlům zde akumulátor nevydrží zdaleka tolik. A to i přesto, že mu dopřejete nějakou kvalitní značku a zejména auta s rekuperací mají AGM akumulátory.
Způsobuje to vyšší míra cyklování a hlubší vybíjení nebo naopak nabíjení vysokým proudem. To vše zkracuje životnost baterie na zhruba tři až pět let. Přitom ve Škodě Felicii vydržela původní autobaterie třeba 11 let, když jste ji nahradili levnější, tak se výdrž zkrátila na osm let. A to mnohdy bez jakékoliv péče nebo jen s minimální údržbou.
Jak poznat, že autobaterie je zralá na výměnu?
Obecně nedává moc smysl předčasně panikařit a řešit výměnu dřív než je to nutné. Z naší zkušenosti i dvanáctiletá autobaterie může ještě zvládnout léto a s občasným dobitím i zimu, aby byla poté nahrazena.
Pro příklad si vezměme Škodu Fabii první generace, u které jsme měřili napětí na svorkách. Auto není nijak moc vytěžované, což právě autobaterii zabíjí. V letních vedrech stojí na sluníčku a jednou za čas se s fabií prostě odjede nějaká delší trasa. Před startem po delší době bylo napětí pod 12 V, což obecně nesvědčí o ničem jiném, než o vybitém akumulátoru. Starý diesel však ještě naskočil.
O pár dnů později již následovala jízda delší, ale už před ní bylo potřeba nastartovat s pomocí boosteru. Večer pak mělo auto i po delším dobíjení jízdou už několik hodin po odstavení 12,4 V, což je jednoduše málo. Pakliže je autobaterie v dobrém stavu, mělo by se napětí ustálit na 12,7 až 12,8 V a na této hodnotě minimálně pár dnů zůstat.
Akumulátor, který druhý den po nabití do plna klesne napětím o několik desetin voltu, to má prakticky za sebou. Pro srovnání – měřili jsme i zcela zdravou a velmi kvalitní dvouletou autobaterii Exide EFB, která slouží na kratších trasách v Toyotě. Tady to byla úplně jiná písnička, po dobití do plna kleslo za pár hodin napětí na 12,8 V a ani po 48 hodinách nekleslo pod tuto hodnotu. To je neklamný ukazatel, že se akumulátor těší perfektní kondici a má před sebou ještě třeba 8 let služby.
Závěr
Obecně tedy pozorujte poklesy napětí. Jestli bude brzy potřeba akumulátor nový, nebo ne, poznáte z toho, jak rychle napětí klesá. Pokud spadne voltáž na třeba 12,5 V do druhého dne, je to problém.
Zdroj médií: Depositphotos.