PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak reklamovat špatné mýto v Chorvatsku

1. 6. 2023 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Cesta do Chorvatska Dálniční poplatky cestou do Chorvatska

Cestou do a z Chorvatska se může stát leccos. Nečekali jsme však, že nás oloupí mýtná brána a napaří nám o víc jak pětistovku vyšší cenu za průjezd dálničním úsekem. Pokud by se vám stalo něco podobného, můžete brát tento text jako návod pro řešení a úspěšnou reklamaci.

Jak reklamovat mýto v Chorvatsku

Mýto v Chorvatsku

Že se v Chorvatsku platí namísto dálničních známek mýto, je poměrně známá věc. Systém je z velké části automatizovaný a při výběru mýta se můžete setkat jak s člověkem, tak s anonymním zařízením připomínajícím bankomat.

Pokud v budce sedí člověk, prostě mu předáte kartičku, kterou jste si vyzvedli na mýtné bráně při nájezdu na dálnici, poprosíte, jestli byste mohli platit kartou, přiložíte k terminálu a je vyřízeno. V případě, že narazíte na automat, vsunete kartičku s proužkem do zdířky, stroj si ji přečte, vypočítá mýto, opět přiložíte platební kartu, vezmete si účtenku a frčíte dál.

Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko  🇭🇷

Cena cesty do Chorvatska je ovlivněna dálničními poplatky, mýtným, placenými tunely aj. Vyzkoušejte naši online kalkulačku, která vám vypočítá náklady na cestu do Chorvatska.

l/100km
litrů

Prosím vyberte trasu a další parametry pro kalkulaci cestovních nákladů.

Spočítáme vám orientační náklady na cestu, poradíme kde tankovat, zobrazíme mapu trasy i tipy na zajímavá místa, která stojí za to navštívit.

Výslednou kalkulaci vám zašleme na e-mail.

Automatický systém není neomylný

Stejně jsem postupoval i já, když jsem se vydal do Chorvatska elektromobilem. Při návratu jsem těsně před slovinskými hranicemi na mýtné bráně označené jako „Trakoscan Izlaz“ měl zaplatit mýto naposledy, a to u automatu. Vše proběhlo normálně, přiložil jsem kartu k terminálu, ozvalo se pípnutí, vyjela účtenka a zvedla se závora. Vzal jsem účtenku a jedním rychlým pohledem jsem ji přelétl, než jsem sešlápnul akcelerátor a odbzučel si to směrem k domovu. Zarazila mě částka 28,50 eur, která mi připadala nepřiměřeně vysoká. Proto jsem se po pár sekundách podíval ještě jednou. Nemýlil jsem se! Za 52 kilometrů… Vypadám snad jako Rothschild? Ještě o něco detailnější prostudování přineslo další poznatek. V kolonce Kategorija bylo číslo 4. Tušil jsem, že právě zde je zakopán pes.

Jdeme reklamovat mýto

Cestování elektrickým autem má tu výhodu, že čas od času musíte chtě nechtě zastavit na zhruba čtvrt až půl hodiny. V tomto čase můžete vyřídit telefonáty, odpovědět na emaily, číst si nebo třeba sledovat seriály. Jak jsem se blížil k nabíječce, věděl jsem přesně, co budu dělat. Budu řešit zločin, kterého se na mně dopustila mýtná brána!

🇭🇷  Chorvatsko - dálniční známky a mýtné poplatky

Chorvatsko - mýtné za 100 km
Motocykl
3,77 €
95,49 Kč
Zobrazit ceník
Zobrazit ceník
Chorvatsko - mýtné za 100 km
Osobní auto
6,22 €
157,55 Kč
Zobrazit ceník
Zobrazit ceník
Chorvatsko - mýtné za 100 km
Osobní auto s přívěsem Dodávka
9,81 €
248,49 Kč
Zobrazit ceník
Zobrazit ceník
Chorvatsko - mýtné za 100 km
Dodávka s přívěsem
14,32 €
362,73 Kč
Zobrazit ceník
Zobrazit ceník

Po zastavení a napojení na nabíječku jsem se skutečně jal věc vyřizovat. Ze všeho nejdříve jsem si na notebooku našel na webu Hrvatske autoceste telefonní číslo na linku, na které mohu uplatnit reklamaci. Zavolal jsem tam, zvolil komunikaci v angličtině a během ani ne minuty už jsem si stěžoval slečně operátorce. Ta se mě zeptala, kde se mi věc stala, respektive na které mýtné bráně. Když jsem jí řekl, že jsem byl oloupen na Trakoscan Izlaz, slušně mi sdělila, že to není tak úplně jejich brána, že to se týká jiného subjektu. Ano, divil jsem se stejně jako se asi teď diví většina z vás. Na relativně krátkém úseku, přesněji na úseku dlouhém 59,2 kilometrů vybírá (loupí) mýto jiný subjekt, a to AZM (Autocesta Zagreb – Macelj). Neptejte se mě proč, ale má to cosi společného s tím, že tento kus je poslední částí tzv. evropské silnice E59 a propojuje ji s hlavní chorvatskou dálnicí A1.

Nezapomeňte před cestou na kvalitní pojistku: Ještě před tím, než vyrazíte na cestu do Chorvatska, nezapomeňte si sjednat kvalitní cestovní pojištění. Jak ho v záplavě nabídek odhalit, jsme vám sepsali v jednom z dřívějších článků.
Tip pro řidiče: Než-li vyrazíte na dovolenou k moři, chraňte své zdraví a sjednejte si cestovní pojištění. Po cestě ani během pobytu vás tak nepřekvapí žádné nečekané události, které by mohly zasáhnout do vašeho rozpočtu. S výběrem vám poradí online kalkulačka cestovního pojištění.

  Kalkulačka cestovního pojištění

Nedal jsem se neúspěchem odradit a našel jsem si tedy kontakt na AZM a tentokrát už nikoliv telefonicky (ano, trochu jsem vychladl), ale emailem odesílám v 22:17 stručnou zprávu s přiloženou fotografií účtenky. Vysvětluji, že Škoda Enyaq je sice trochu cvalda, nicméně pořád spadá do kategorie 1. Nejedná se o kamion, autobus nebo dodávku s přívěsným vozíkem, tedy kategorii 4. Obratem mi přichází odpověď, že email přijali a odpoví co nejdříve.

Za dva dny skutečně přichází email, ve kterém stojí, že na dané mýtné bráně se ve dne, kdy jsem jí i já projížděl, vyskytla jakási chyba. Způsobila, že mé vozidlo kategorie 1 bylo klasifikované jako kategorie 4. Rozdíl 22,10 eur bude vrácen na moji kartu.

Paráda! Docela mě potěšilo, že reakce přišla relativně rychle, vše proběhlo bez problémů a teď už jenom počkat na vrácení peněz. O necelý týden později mi pípne telefon a aplikace Revolut hlásí, že na kartu jsem obdržel 22,1 eur.

Ve finále mě tak omyl stál asi čtvrt hodiny času, něco málu nervů a na pár dní jsem AZM půjčil něco přes pětistovku. Abyste to vy měli snazší, tak níže přikládám vyzkoušený postup.

Kalkulačka cesty do Chorvatska

Reklamace mýta v Chorvatsku

Pakliže dojdete k názoru, že systém udělal chybu, není zase takový problém transakci reklamovat.

  1. Vyfoťte účtenku.
  2. Buď na email [email protected] (v případě AZM), nebo na [email protected] (pro Hrvatske autoceste) pošlete zprávu, že byste rádi reklamovali nesprávnou kategorii nebo cokoliv jiného, co se stalo špatně. Dost možná akceptují i zprávu v češtině, pro jistotu si ji raději nechejte přeložit třeba přes DeepL (web deepl.com) do angličtiny. Ke zprávě nezapomeňte přiložit fotografii účtenky.
  3. Odešlete email a čekejte na odpověď. Pravděpodobně do několika dnů bude reklamace vyhodnocena a je-li oprávněná, tak i schválena.
  4. Do dvou týdnů, ale pravděpodobně o něco dříve, by vám měly dorazit peníze zpět na kartu, kterou jste platili.

Stalo se vám někdy něco podobného? Zaplatili jste ne vlastní vinou vyšší mýto, než jste museli? Jak jste to řešili? Oceníme, když se o svoji zkušenost podělíte v komentáři pod článkem!

Náš tip pro řidiče: Pokud cestujete do Chorvatska autem, sjednejte si k němu i připojištění, které bude krýt rizika, jež vás mohou na cestách potkat (např. porucha, vandalismus, řádění živlů apod.). Zmíněná rizika můžete připojistit v rámci cestovka, případně si sjednat krátkodobé havarijní pojištění.

  Online kalkulačka havarijního pojištění

Zdroj info: autorský text, AZM, Hrvatske autoceste.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.

Podobné články