Při koupi vozidla s automatickou převodovkou je třeba počítat s tím, že pokud jí nedopřejete potřebný servis, bude případná budoucí porucha tak drahá, že se nevyplatí ji řešit. Namísto třeba půl milionu tak může auto sloužit třeba jenom 200 tisíc kilometrů.
VIDEO: Jak se starat o automatickou převodovku, aby vydržela věčně
![Jak se starat o automatickou převodovku, aby vydržela věčně](/data/blog-article/illustration/orig/jak-se-starat-o-automatickou-prevodovku-aby-vydrzela-vecne.jpg)
Články na téma péče o automatickou převodovku:
- Správné používání automatické převodovky v autě
- Co nedělat s automatickou převodovkou
- Jak prodloužit životnost automatické převodovky
- Jak se starat o automatickou převodovku, aby vydržela věčně - právě čtete
- Výměna oleje v automatu s proplachem či bez?
- Výměna oleje v automatické převodovce – postup
- Automatické převodovky a největší omyly s nimi spojené
- Magnety na špony v automatu
- Výměna oleje v automatické převodovce svépomocí
- Automatická převodovka – co s ní nedělat?
Měňte olej
Že je dobré jednou za čas zkontrolovat hladinu oleje v motoru, ví asi každý majitel auta. To samé by se mělo dělat i s převodovkou a pokud zjistíte, že došlo k poklesu, únik řešte. Nekončí to ale jen kontrolou, i náplň automatu by měla být v pravidelných intervalech měněna. Zde se dostáváme trochu do rozporu s tím, co u velké části automobilů praví jejich manuál, tedy taková ta příručka, kterou najdete typicky v kastlíku před spolujezdcem.
Také čtěte
Tam se totiž praví mimo jiné i to, že náplň není třeba po celou dobu životnosti vozidla měnit. Pokud bychom se smířili s tím, že po třeba 150 tisících ujetých kilometrech bude auto na odpis, pak se tomu dá věřit. Kdo počítá s tím, že najede více, měl by přejít na trochu jiný režim a měnit náplň skříně co 30 tisíc kilometrů, což je tak zhruba hranice, kdy je mazivo ještě v akceptovatelném stavu. Zejména u DSG převodovek je zásadní na výměny nekašlat. A když už se taková výměna provádí, tak vždy s proplachem. Ze servisu, který jen bude chtít vypustit olejovou náplň a napustit novou, rychle utíkejte pryč.
Když už se olej mění, je dobré současně s tím vyměnit i filtry. S těmi to ale není tak úplně jednoduché, protože ne vždy je možné je jednoduše vyměnit všechny. Převodovka totiž může mít filtry klidně i dva, ten jemnější je zpravidla možné dát nový při výměně oleje, abyste se dostali k tomu druhému, je třeba skříň i třeba vymontovat z vozidla. To s sebou nese nutnost přetěsnění spodního víka (dalo by se také říci olejové vany) a náklady tak rostou.
Nezvykejte si na závady
Ohledně nějakých netypických projevů a závad platí jednoduchá poučka – nezvykejte si na ně. Může se stát, že se třeba výrazně zpomalí řazení nebo bude potřeba vyšších otáček, aby k němu došlo. Nic takového není přípustné a signalizuje to nějakou závadu nebo problém. Spousta řidičů to řeší způsobem, že si na to jednoduše zvyknou a přizpůsobí se. To je špatně, protože neřešená závada obvykle graduje a časem se závada zhorší a rozšíří natolik, že servis stojí několikanásobek toho, na co by vyšel, kdyby se problém řešil hned.
Na diagnostiku nespoléhejte
Se závadami souvisí i další věc – diagnostika. Tu má dnes doma kde kdo, ať už v podobě levného bezdrátového adaptéru do OBD zásuvky, nebo třeba profesionální variantu, která vám o autě poví první poslední. Bohužel, převodovka je záležitost primárně mechanická. To znamená, že se může vyskytnout spousta závad (a v praxi se to skutečně často děje), o kterých se řídící jednotka auta nedozví. Typicky třeba vydržené ložisko na hranici životnosti – elektronika nemá jak zjistit, že je s ním něco špatně a kontrolka na palubní desce se rozsvítí až ve chvíli, kdy se zadře nebo úplně rozpadne.
Jak se starat o automatickou převodovku a prodoužit její životnost
Zdroj médií: Automatické převodovky Praha s.r.o..