Rozhodli jsme se dát dohromady ty největší omyly, které panují stran automatických převodovek. Bohužel, velká spousta řidičů stále věří několika mýtům a zbytečně si tak ničí auto.
VIDEO: Největší omyly u automatických převodovek
Články na téma péče o automatickou převodovku:
- Správné používání automatické převodovky v autě
- Co nedělat s automatickou převodovkou
- Jak prodloužit životnost automatické převodovky
- Jak se starat o automatickou převodovku, aby vydržela věčně
- Výměna oleje v automatu s proplachem či bez?
- Výměna oleje v automatické převodovce – postup
- Automatické převodovky a největší omyly s nimi spojené - právě čtete
- Magnety na špony v automatu
- Výměna oleje v automatické převodovce svépomocí
- Automatická převodovka – co s ní nedělat?
Vyřazování do neutrálu
Ne, opravdu s moderní automatickou převodovkou nemusíte vyřazovat na křižovatkách ani při jízdě kopce. Respektive se dá říct, že byste dokonce ani vyřazovat neměli. Proč? Výrobci to bohužel často v manuálech ani nezmiňují, ale třeba u planetové převodovky s hydroměničem, když vyřadíte, tak byste před opětovným zařazením „D“, nebo čehokoliv jiného, měli nejprve zastavit.
Teoreticky je možné vyřadit u DSG skříně, nicméně ani tam to nedává úplně smysl, protože novější auta to dělají sama pomocí režimu plachtění. Obecně jsou automatické převodovky stavěné tak, aby řidič jednoduše před rozjezdem zařadil „D“ a po dojetí do cíle „P“. Nemusí přitom nic řešit, ani se strachovat ze stání na brzdě při čekání na semaforech. Výrobci aut, respektive převodovek, s tímto počítají. S čím nepočítají je nějaká náhodná iniciativa ze strany řidiče a snaha autu „ulevovat“.
Také čtěte
Automatická převodovka a „drobné závady“
Naopak! Cokoliv nestandardního se s automatickou převodovkou děje, se řešit musí. Jsou to docela propracované mechanické stroje plné elektroniky, respektive hydrauliky. Není zase tolik závad, které by dokázaly vůz zastavit najednou, naopak se většina z nich obvykle delší dobu projevuje a dává o sobě vědět. Řidič ale netuše, že se blíží katastrofa i třeba menší problém ignoruje a naučí se s ním jezdit. Časem vychytá, kdy k němu dochází a přizpůsobí se mu třeba tím, že víc přitlačí na plynový pedál, aby řídící jednotka řadila nahoru ve vyšších otáčkách. Neřešení prvních příznaků pak jednoho dne vyústí v obvykle dost drahou a náročnou opravu, nebo rovnou generálku převodovky.
Správně fungující automatická převodovka řadí plynule, bez cukání a konzistentně. Opotřebení kompenzuje řídící jednotka, která si postupně přenastavuje hodnoty a adaptuje se. Jenže to nelze dělat do nekonečna, i rozsah adaptačních hodnot má své limity a za nimi je holt nutný servisní zásah. Hodně velkou část problémů s řazením mimochodem vyřeší i jen výměna oleje.
Olejová náplň automatické převodovky je doživotní
Poslední velký mýtus souvisí s předchozím bodem. Ono totiž to mazivo ve skříni skutečně doživotní je, ale počítá se s určitou životností vozidla, kterou automobilky plánují na 150-250 tisíc kilometrů. Kdo chce, aby mu auto vydrželo déle, měl by náplň měnit co 30-60 tisíc kilometrů, v závislosti na typu automatu. Olej totiž degraduje, ztrácí své vlastnosti a houstne. Navíc se ale postupně plní nejrůznějšími otěry a pilinami (ačkoliv většinu z nich zachytí magnety a filtry), což mechanice rozhodně neprospívá. A v neposlední řadě má mazivo i přenášet tlaky v hydraulice spínající a vypínající například spojky. I proto by mělo být měněno, aby byla zaručena jeho správná funkce.
Zdroj médií: Automatické převodovky Praha.
Za informace o největších omylech automatických převodovek děkujeme
Automatické převodovky Praha jsou specialisté na automatické převodovky s primárním zaměřením na servis, opravu a repase automatických převodovek všech druhů. Výměna oleje v automatické převodovce nebyla nikdy jednodušší.