Efektní skoky rallye speciálů jsou sice parádní na pohled, ale správné provedení není vůbec jednoduché. Naštěstí, je tu YouTube, kde je návod snad úplně na všechno. Předem však upozorňujeme, že pokud se rozhodnete si nabyté vědomosti vyzkoušet v praxi, činíte tak na vlastní nebezpečí.
VIDEO: Jak skákat na čtyřech kolech
Skok na kole
Nadpis trochu zavádějící, protože většina čtenářů si představí klasický skok na kole a rady tipu jak skákat na kole. My se ale podíváme na kola čtyři a jak správně skákat s autem. A to uiž je teprve umění.
Video plné skoků
Video se věnuje skokům malým, velkým a skokům do zatáček. Zásadním pravidlem je, že před samotným skokem má být vůz sice rozjetý, ale v stabilní. Pokud půjdete na skok i jen trochu bokem nebo bude auto rozhoupané z nerovností, bude dopad v lepším případě dramatický, v tom horším váš poslední. Další radou je, najít si nějaký malý skok a začínat postupně. Nejdříve zkoušet menší skoky v nižších rychlostech, postupně zrychlovat, zvykat si a vnímat, jak se auto chová.
Chybou je při skoku šlápnout na brzdu. Auto se pak v souladu s fyzikou nakloní dopředu a riziko přežití řidiče se opět snižuje. Efektní skoky na rallye jsou pro běžné vozy dost rizikové i z hlediska jejich techniky, která na to jednoduše není stavěná. Podvozek, ale třeba i uchycení motoru může vzít rychle za své, protože při dopadech působí na všechny komponenty síly, se kterými se při vývoji nepočítalo.
Jak je to s hmotností při skocích?
Důležitá je i práce s hmotností auta těsně před skokem. Motor umístěný vpředu zkrátka auto převažuje na čumák, proto pomůže těsně před skokem malinko přibrzdit a pak prudce přidat plyn. Skokům do zatáček pak tvůrce videa doporučuje předcházet. Pokud už je to nevyhnutelné, platí pravidlo, že dopad by měl být pokud možno na trať/cestu/silnici. Důležité je vědět kam skáčete a dobré naplánování.