Spousta aut musí mít namontovaný tachograf, aby bylo možné zpětně sledovat, kdy řidič odpočíval a kdy seděl za volantem. Jenže tachograf samotný nestačí, je potřeba čas od času i ověřit jeho funkci.
Ověření tachografu – jak to probíhá?
Články na téma tachografy:
- Tachografy: Co to vlastně je?
- Nové tachografy – co umějí proti těm starým?
- Servis tachografů
- Tachografy – povinnost a pokuty
- Cejchování tachografu – jak to probíhá? - právě čtete
- Kalibrace tachografu
Tachograf musí být vždy namontován ve vozidle, na které platí nařízení (ES) č. 561/2006, pakliže nespadá dané vozidlo do výjimek. Důležité je, že za správné fungování tachografu, ale i za jeho správné používání, zodpovídá jak zaměstnavatel, tak i řidič. Pakliže zařízení nefunguje jak fungovat má, nemůže být žádný z jeho záznamu uznán jako platný a validní.
Proč musí mít tachograf ověření?
K tomu, aby měly všechny strany jistotu, že tachograf má potřebnou přesnost a funguje regulérně, slouží ověřování tachografů, zvané často jako „cejchování“. Při tomto procesu se ověřuje, že tachograf měří správně a nehrozí jeho náhlé selhání nebo něco podobného. To je stvrzeno plombou, se kterou nesmí nikdo manipulovat, a to až do dalšího ověření, po kterém je opět tachograf zaplombován. Zároveň je zařízení opatřeno štítkem.
Cejchování tachografu – interval
V Česku platí, že jak analogový, tak i digitální tachograf se ověřují ve lhůtě dvou let. Je to tedy podobné, jako s STK. Kontrola se navíc provádí vždy po opravě tachografu, po změně charakteristického součinitele vozidla nebo po změně obvodu pneumatik (nikoliv po jejich výměně).
Instalační štítek obsahuje:
- Jméno firmy,
- Charakteristický koeficient vozidla,
- Účinný obvod pneumatik,
- Datum stanovení charakteristického koeficientu vozidla a měření účinného obvodu pneumatik,
- Konstantu záznamového zařízení,
- Rozměr pneumatiky,
- Identifikační číslo vozidla.
Pokuta za neověřený tachograf
Pakliže dopravce nesplní povinnost používat tachograf řádně ověřený, může dostat pokutu ve výši až 500 000 korun. Bohužel pro něj to není vše, protože se tím zároveň dopouští porušení povinnosti, která vychází ze zákona o metrologii, za což je možné mu uložit sankci ve výši až jeden milion korun.
Pro řidiče jsou pokuty mírnější, ale stále dost citelné. Na místě lze uložit až 5000 korun, ve správním řízení je to 10 000 korun. Jak řidič, tak i jeho zaměstnavatel by si tedy měli pohlídat, že mají tachograf v pořádku a ověřený.
Cejchování tachografu – cena
U digitálních tachografů je cena kalibrace zhruba 6 000 korun. Starší analogové tachografy, které je možné provozovat u nás i nadále, ale pouze v režimu vnitrostátní dopravy, lze kalibrovat levněji, a to za zhruba 1 500 korun. Důvodem je výrazně jednodušší kalibrace, na kterou není třeba specializované zařízení v ceně statisíců korun.
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Jsme autorizovaným servisem SCHMITZ CARGOBULL z Chebu. Náš servis se o vás kompletně postará bez ohledu na to, zda vlastníte jedno vozidlo nebo disponujete rozsáhlým vozovým parkem.