DPF filtr je skvělá věc, která omezuje množství lidskému zdraví nebezpečných emisí. Bohužel umí taky docela pozlobit, zejména pokud se nespouští regenerace v pravidelných intervalech.
Jak spustit regeneraci DPF?
Články na téma filtr pevných částic (DPF):
K čemu slouží DPF filtr?
DPF neboli filtr pevných částic zachycuje jemné částice, které vznikají při procesu spalování palivové směsi v motoru. Obecně jsou zdraví nejškodlivější ty nejmenší částice, kterých se plíce jen velmi obtížně zbavují, většina jich v plicích zůstává, zvyšují riziko vzniku rakovinu, ale i dalších respiračních onemocnění. Jsou to tak jemné částečky, že dokonce přecházejí do krevního oběhu. Část jich však umí zachytit právě DPF, ve kterém se postupně hromadí.
Jakmile se DPF filtr do určité míry zaplní, řídící jednotka to pozná. Zaplněný filtr způsobuje diferenci tlaku před ním a za ním, takže lze usoudit i to, jaká je míra jeho zaplnění. Když je dosaženo určité hodnoty, spustí řídící jednotka regeneraci, respektive čeká na vhodnou chvíli pro její spuštění.
Proces regenerace obvykle probíhá buď neustále (benzinové motory), dovstřikem, a nebo přes samostatný vstřikovač před samotným filtrem. Ve zkratce je nutné DPF ohřát tak, aby se nečistoty v něm usazené vypálily, a to doslova.
Jak vynutit regeneraci DPF
Obecně není nutné moc řídící jednotku k regeneraci přesvědčovat. Stačí jet delší dobu ustáleným tempem a se zahřátým motorem. Většina aut má nějak vydefinované podmínky, za kterých lze regeneraci spustit, pokud se to delší dobu nedaří, začnou z nich slevovat.
Pakliže máte pod kapotou diesel s DPF, je ideální jednou za čas, třeba každých 200 kilometrů, jet delší trasou po dálnici nebo rychlostní silnici, kde budou vhodné podmínky pro regeneraci. Obvykle se při ní zvedne spotřeba a lze pozorovat vyšší kouřivost motoru. Nebojte, netrvá to dlouho, většinou pár minut až půl hodiny.
Některé vozy, například koncern VW to dělá u Multivanu, mají i speciální tlačítko na spuštění regenerace. Tu lze tak spouštět ručně, přičemž hlavním pravidlem je, nedělat to třeba v lese nebo ve vysoké trávě. Regenerace dost zahřívá výfuk a může tak způsobit i požár.
Regenerace DPF přes diagnostiku
Docela dobrým způsobem, jak se podívat na kondici DPF je, připojit diagnostiku a zjistit situaci. Při tom se dá rovnou i regenerace spustit, takže proběhne celá, a tak jak má, tedy bez přerušení. Je to servisní úkon, který samozřejmě zaplatíte.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (7)
Chci se zeptat, když se mi regenerace spustí mimo dálnici třeba někde mezi vesnicemi, bude lepší podřadit například z 5 na 4, aby motor točil například 2,5 tisíce otáček? Pomohu těmi otáčkami nějak regeneraci, aby proběhla lépe/rychleji?
Díky za odpověď
Regeneraci přeruším jedině vypnutím motoru a i kdybych tak učinil, v případě, že by silnice první třídy nebo dálnice byla ve vzdálenosti 30km a více, než bych tam dojel, regenerace by pravděpodobně skončila
Já to třeba dělám u své Octavie tak, že když se spustí regenerace mimo dálnici, snažím se otáčky držet nad 2 tisíci abych zajistil dostatečný průtok vzduchu filtrem (toto mi bylo řečeno od mechanika) a držet nějaké ustálenější tempo
Jediný případ, kdy nevím, co by bylo lepší, zda nechat regeneraci běžet či nikoli je kolona (kdybych se dostal do kolony s regenerací, jestli by bylo lepší ji nechat běžet na volnoběh nebo vypnout a neprodlužovat dobu vypalování)
Každopádně díky za komentář, budu rád, když mi napíšete Váš názor! ;)