Neustálé vypínání a opětovné startování motoru spoustu řidičů štve. Naštěstí se dá tento systém poměrně snadno odpojit, pak vozidlo funguje naprosto normálně a motor běží, dokud řidič chce a potřebuje.
Jak vypnout stop-start systém
Jaká je úloha stop-start systému
Motivem ke vzniku stop-startu byly emisní normy. Vychází se z logické myšlenky, že když motor neběží, neprodukuje žádné emise. Aby došlo k úspoře emisí, je samozřejmě potřeba motor v určitou chvíli automaticky vypnout a poté ho zase zapnout, když řidič chce třeba odjet z křižovatky. První stop-start systémy nebyly příliš rychlé, poté přišly startéry zesílené, případně 48V, které už zvládají motor „nahodit“ ve zlomku sekundy. Jediné, co je z pohledu řidiče u těch pokročilejší verzí stop-startu obtěžující, je náhlá absence zvuku agregátu a jeho jemné vibrace.
Navzdory tomu, co se o stop-start sytému při jeho začátcích v autech říkalo, je riziko znatelně zvýšeného opotřebení motoru. Startér, motor i oleje jsou stavěné tak, aby ani opakované starty neměly na životnost vliv. Jediná komponenta, na které se to významně podepisuje, je autobaterie. Má o dost kratší životnost než u běžného auta bez „ekovychytávek“, protože více cykluje, hluboce se vybíjí a po dobu, kdy motor neběží, táhne vše sama.
Také čtěte
Vypnutí start-stop systému
Ve většině moderních aut je k tomu určené tlačítko, případně položka v menu. Problém je, že vypnutí zpravidla trvá do konce jízdy. Stačí zhasnout motor (tentokrát úmyslně, tedy uživatelem) a nastavení systému se obnoví, takže stop-start začne zase dělat svoji práci.
Trvalé vypnutí start-stop systému
Existuje ještě jedna možnost, a to vypnutí trvalé, přes diagnostiku, zásahem do software řídící jednotky. Ten totiž neustále monitoruje napětí autobaterie, které když příliš poklesne, tak raději nastartuje motor a dobije ji. Kdyby ji totiž nechal vybít až příliš, reálně by hrozilo, že nebude dostatek energie pro start motoru. Úprava softwaru spočívá v tom, že se nastaví napětí, při které má motor znovu nastartovat na nejvyšší možnou hodnotu, což je 12 nebo 13 V. Taková úprava vyjde na stokoruny až nižší tisícikoruny.
Co vypnutí přinese?
Opět logickou úvahou se dopídíme k tomu, že vypnutí stop-start systému bude mít za následek lehké zvýšení spotřeby. Ať si o tom myslíte cokoliv, skutečně něco málo uspořit umí, takže apetit motoru naroste v závislosti na provozních podmínkách o 2-5 deci. Jenže na druhou stranu vám poděkuje autobaterie, protože ta nebude zdaleka tolik cyklovat a hluboce se vybíjet. Prodloužení její životnosti může být klidně dvojnásobné.
Záruka a další problémy
Co může představovat problém, je neautorizovaný zásah do řídící jednotky a jeho vliv na záruku. Pakliže se na vypnutí přijde v autoservisu, můžete skutečně při reklamaci narazit. Další riziko představuje aktualizace software. Kdykoliv totiž autorizák dělá něco na vašem autě, měl by zkontrolovat verzi firmwaru a případně ji přehrát na aktuální. Tím se všechny hodnoty samozřejmě vrátí do defaultních, včetně chování stop-startu. Investice do úpravy tak může přijít vniveč.
Zdroj médií: Depositphotos.