PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jaká je životnost baterií elektromobilů a kolik let vydrží?

12. 5. 2021 3 min. čtení diskuze (15) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Baterie v elektromobilech Auto-moto baterie a nabíjení Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Baterie v elektrických vozech

Jedním z faktorů, kvůli kterým zatím elektrické vozy nejsou příliš kladně přijímány, je životnost akumulátoru. Výdrž totiž postupně klesá a baterie ztrácí svoji kapacitu. V určitém bodě je třeba ho vyměnit za nový. Kolik let tedy vydrží baterie v elektromobilu? Dozvíte se v našem článku.

Životnost baterií v elektromobilu

Články na téma životnost baterie v elektromobilu:

  1. Jaká je životnost baterií v elektrovozech? - právě čtete
  2. Baterie pro elektromobil brzy vydrží milion kilometrů
  3. Životnost baterie v elektromobilu je reálně 15 let

Může se to zdát jako obrovský problém. Hospodští odborníci věští těmto bateriím pár let životnosti a lidé tomu bohužel často věří. Skutečnost je malinko odlišná. Akumulátory moderních elektromobilů jsou dost sofistikovaná zařízení a často používané přirovnání k těm malým akumulátorkům napájejícím naše telefony tak trochu kulhá. Telefon je totiž v provozu prakticky neustále a dobíjíme ho denně. V praxi tak tahle malá baterie vydrží zhruba dva roky, než její výdrž klesne natolik, že to začne vadit.

U elektrického auta to tak úplně není. Tedy většinou. Jistě, pokud slouží elektromobil k podnikání nebo dokonce jako taxi, na kterém se řidiči střídají, tak je to věc jiná. Ale u většiny se nebude lišit od vozů se spalováky, které 90 % (většinou více) času stojí. A elektromobil, který stojí, má odběr malý, doslova zanedbatelný.

Dobíjení elektromobilu

Online inzeráty elektroaut a hybridních vozů

Dobíjíte vůz denně?

Další odlišností od baterií smartphonů je dobíjení. Jak už jsme naznačili v prvním odstavci, tak telefon dobíjíme většinou na denní bázi a plný dobíjecí cyklus (0-100 %) zvládneme v drtivé většině případů za 24-48 hodin. Abyste elektromobil dobíjeli na "plný cyklus" denně, znamenalo by to využít každý den i jeho plný potenciál dojezdu, který je i v případě malého Citigo zhruba 230 kilometrů, u těch větších elektroaut klidně 250-500 kilometrů. To zvládne málokdo.

Zásadní rozdíly

Posledním zásadním rozdílem oproti běžným akumulátorům je fakt, že elektromobily si ten svůj dost chrání. Je tam určitá rezerva (část článků se nepoužívá), která slouží k tomu, aby v případě potřeby (nadměrné opotřebení) nahradily ty články, které jsou na tom nejhůř a "umřou" první. Vůz také nenechá nikdy baterii vybít úplně do nuly. I když už se auto zastaví a na displeji bude svítit nula procent nabití, tak je ještě v článcích nějaké napětí. Pokud by nebylo, bylo by to špatné, protože tím se baterie hodně ničí a opotřebovává. Ochranou je i chlazení, protože akumulátory nesnášejí teplo při velkém odběru a nabíjení. Proto mají ty výkonnější elektromobily kapalinové chlazení baterií, které odvádí tepelnou energii ze systému pryč.

Baterie vydrží 8 i více let

V praxi u elektromobilů není problém jezdit s jednou baterií klidně osm nebo deset let i víc. Jistě, kapacita o něco klesne (a s ní i dojezd), ale ne tak zásadně, aby vůz nešel používat. Ovlivnit to může i uživatel. Pokud to není nutné, lze nabíjet třeba jen do 90 %, což životnosti také pomůže. Dále je dobré elektromobil nevystavovat dlouhodobě teplu (neparkovat na rozpáleném parkovišti týden v kuse) a zimě (parkovat za mrazů ideálně v garáži nebo alespoň nenechat vůz stát úplně vybitý třeba týden v -30 °C).

Pakliže už na výměnu baterie dojde, čekejte částku od zhruba 70 000 (repasovaný akumulátor Nissanu Leaf) po klidně zhruba milion korun (Audi e-tron). Většina výrobců ale poskytuje záruku, že po určité době nebo nájezdu neklesne kapacita pod nějakou úroveň. Třeba v případě BMW i3 je to 160 000 kilometrů nebo 8 let. Podle průzkumů je ztráta kapacity v průměru zhruba 2-2,5 % ročně.

Zdroj médií: Depositphotos.
Jan Slezák, 30. 7. 2021 19:47, reagovat
Dobrý den, podávat informace o elektromobilech si myslím, že je v této době moc dobrá věc. Pořídil jsem si elektromobil před dvěma lety. A to konkrétně Hyundai Konu. Dnes mám najeto celkem 42000 km s průměrnou spotřebou 10,6 kWh a dojezdem cca 550km. Baterie ani o dvou letech neztratila na kapacitě nic. Musím opravdu ty kluky korejský pochválit. Jen ta cena auta by měla být o dost nižží. To je dnes jediný zádrhel. Bohužel si tato auta z běžného platu nekoupíte. Jina díky autorovi článku a pokračujte a nenechte se odradit hlupáky. Jan
Matěj Juračka, 30. 6. 2021 20:27, reagovat
elektromobilita tak, jak ji vidí většina lidí, je naprosto nerealizovatelná. Náklady na výstavby energetických sítí jsou tak kolosální, že to nikdy neprojde. To už je pravděpodobnější, že se budou používat automobily s alternativním pohonem, například vodíkem. Dopravu vodíku už v Německu vymysleli, tekutý vodík se přetvoří na plyn a pošle se plynovodem. Plynovody už vybudované dávno jsou, takže to ušetří hodně na nákladech. Bohužel člověk nikde neuvidí, jak náročná na ovzduší vlastně výroba elektromobilu je, s ohledem na životnosti elektromobilů jsou na tom pořád naftové a benzínové motory ohledně škodlivosti životního prostředí líp.
Miloš Komínek, 16. 5. 2021 8:20, reagovat
Hlavně,že nedávno byl článek,jak se jeden zoufalec marně snažil sehnat novou baterii do nissanu Leaf,ale nějak se mu to nikde nepodařilo,zřejmě tedy ani repas,údajně má zastaralý model po cca 7 letech.
Jakub Mokříš, 16. 5. 2021 9:25, reagovat
Dobrý den, neměl byste odkaz na Vámi zmiňovaný článek? Rád bych ho zařadil mezi mé zdroje informací a klidně o tom rád napíšu.
Zdeněk Paldus, 14. 5. 2021 10:43, reagovat
Dobrá masírka, dobře placeného agitátora elektroautomobilu. I kdyby akumulátor vozu vydržel 12 let je to životnost nízká vzhledem na cenu nového akumulátoru. A repasovaný akumulátor je jen cesta jak vyhnat peníze ze šrajtofle.
Jakub Mokříš, 16. 5. 2021 9:24, reagovat
Děkuji za reakci. Nejedená se o masírku, bohužel za články o elektromobilitě nic nedostávám. Navíc elektroauta nikomu nenutím, volbu nechávám zcela na vás.
Zdenek Suchanek, 14. 5. 2021 7:37, reagovat
Jen pouhá teorie.Vždy jsou hodnoty výrobců značně nahodnocené a jde jen o úspěšný prodej.Prodejce autobaterii říká 3 roky.Při dobré údržbě vydrží i 5 let i více.

Podobné články