Životnost baterií elektromobilů je snad nejpřetřásanější téma, související s přechodem ze spalováků na tiše bzučící auta. Prakticky denně čteme o nějakém objevu, který konečně zajistí obří životnost akumulátorů, ale zatím jsme neviděli, že by revoluční baterie reálně fungovala v nějakém elektromobilu.
Největší problém s bateriemi elektromobilů by měl být brzy vyřešen
Články na téma životnost baterie v elektromobilu:
- Jaká je životnost baterií v elektrovozech?
- Baterie pro elektromobil brzy vydrží milion kilometrů - právě čtete
- Životnost baterie v elektromobilu je reálně 15 let
Baterie pro elektromobil a její životnost
Obvyklá výdrž trakčního akumulátoru elektromobilu se pohybuje mezi 10 a 15 lety. Roli zde hraje jak počet cyklů, tak čas, nicméně jsou faktory, které způsobují rychlejší opotřebení, jako například vysoké teploty nebo třeba rychlonabíjení. Opotřebení se projevuje ztrátou kapacity, která se tak pomalu vzdaluje té výrobní. Jednoho dne to zkrátka přestane dostačovat a akumulátor je zralý na výměnu. Obvykle se tak stane po nájezdu 150 až 300 tisíc kilometrů.
Kdy přijdou „nesmrtelné“ baterie pro elektromobily
Jak už je naznačeno v perexu, setkáváme se velmi často s tvrzením, že vědci našli způsob, jak zajistit zářnou budoucnost elektrických aut. Přicházejí s bateriemi, které mají vysokou energetickou hustotu, dají se velmi rychle nabíjet a na jejich opotřebení se to projevuje naprosto minimálně. Něco takového čteme už dobrou dekádu, přesto se nezdá, že bychom konečně měli ty dokonalé elektromobily.
Také čtěte
Jenže mezitím plíživě přichází taková poloviční revoluce v podobě LFP baterií. LFP nebo také LiFePO4 nejsou nic nového pod sluncem, ostatně třeba jako domácí úložiště energie pro fotovoltaiku slouží naprosto běžně. A jaké jsou jejich výhody oproti ostatním akumulátorům? LFP jsou daleko bezpečnější, odolnější vůči požáru a také nejsou nikterak zásadně drahé. Dále nepotřebují tolik drahých a vzácných materiálů, zvládají dodávat vysoký výkon a především jsou násobně odolnější při cyklickém zatížení.
Největším problémem LFP akumulátorů tak zůstává nižší energetická hustota (zhruba 220 Wh/L, přičemž standardní Lithium-ion dosahují hustoty 260 Wh/L). Nicméně to není zase takový problém. Například u elektrických aut určených do městského provozu potřebujeme spíše menší baterii, která se nabije přes noc, ale oceníme její delší životnost.
Kdy budou LFP akumulátory v elektromobilech?
Patrně se ptáte, kdy budeme mít k dispozici elektrická auta s tímto „převratným“ typem akumulátoru. Už je máme! Jedním z prvních průkopníků je Tesla, která je montuje do Modelu 3 v Číně, kde se zároveň ve velkém LiFePO4 baterie vyrábějí. Zatím se víceméně osvědčily, tedy až na jedno negativum – dost jim vadí zima a těžko se při nízkých teplotách nabíjejí, respektive nejde to tak rychle, jak bychom potřebovali. I to ale má své řešení, kterým je efektivní termomanagement. Prostě je potřeba včas akumulátor předehřát, což třeba Tesla zvládá u klasičtějších Lithium-ion trakčních akumulátorů velmi dobře. Jak na tom budou LFP baterie s životností, ukáže až čas, je však velmi pravděpodobné, že už teď jezdí po světě elektrická auta, kterým jedna baterie vydrží klidně přes půl milionu kilometrů. Elon Musk tedy hovoří rovnou o milionu, nicméně i polovina jeho optimistického odhadu by byla dostačující.
Zdroj médií: Depositphotos.