CX-3 může být zajímavou volbou mezi ojetinami. Není totiž tak riziková, jako leckteří konkurenti a hlavně má povedené motory, které se nekazí. Po jakém agregátu tedy koukat? A je lepší benzín nebo nafta?
Jaký motor vybrat u Mazdy CX-3
Články na téma jaký motor vybrat do auta:
- Peugeot 308 druhé generace (2014-2021) - jaký motor vybrat?
- Jaký je motor 1.0 MPI ve Škodě Citigo?
- Mazda CX-3 – jaký motor vybrat? - právě čtete
- Benzínový nebo dieselový motor?
Naftové motory
1.5 SkyActiv-D
Patnáctistovka neoslní výkonem, ale umí se odvděčit skvělou spotřebou. Běžně se s ní dá jezdit za 4-4,2 litrů na sto, ale jsou borci, kteří zvládají i hluboko pod čtyři. Pro motor jako takový to problém není, trpět ale může turbodmychadlo, respektive jeho variabilní geometrie, která při provozu v trvale nízkých otáčkách bude mít časem tendence zatuhnout. Hlava, stejně jako blok, je z hliníkové slitiny, na každý válec připadají čtyři ventily a jejich rozvod je řetězový. Na vznětový motor se 1.5 Skyactiv-D vyznačuje klidným a kultivovaným chodem. Tomu jdou naproti solenoidové vstřikovače, které zvládají dodat až čtyři dávky paliva za cyklus.
Výkon 77 kW není nic oslnivého, na druhou stranu je jeho nástup pozvolný, což lze přičíst relativně malému turbodmychadlu. Krouticí moment 270 Nm by se dal označit za dostatečný a ve zkratce bude patnáctistovka vyhovovat spíše klidnějším řidičům, kteří nikam nespěchají. Servisní interval je nastaven na 20 000 kilometrů. Doporučujeme jeho zkrácení na 15 tisíc, při častějších jízdách na krátké vzdálenosti na 10 tisíc kilometrů.
1.8 SkyActiv-D
Roku 2018 přibyl do nabídky větší naftový agregát, který je odvozen z patnáctistovky. Konstrukčně je tedy řešený stejně, akorát byl navýšen objem. Výkon vzrostl na 85 kW, nicméně krouticí moment zůstal na 270 Nm. Přeplňování už tu nefunguje tak plynule jako u menšího bráchy, turbodmychadlo má trochu díru ve spodních otáčkách a následně se rozhodne mohutně začít tlačit vzduch do válců.
Spotřeba se pohybuje kolem 5 litrů na sto, klidnější řidiči se dostanou někam ke 4,5. Opět platí to, co v předchozím případě – stojí za zvážení zkrácení servisního intervalu výměny oleje. Nelze tím nic zkazit, naopak, motor se vám odmění delší životností.
Benzinové motory
1.5 Skyactiv-G
Přímovstřiková jedna-pětka má extrémně vysoký kompresní poměr 14:1 a proměnné časování sacích i výfukových ventilů. Sací kanály mají tvarování napomáhající rovnoměrnému rozložení směsi ve válci, což se podepisuje i na hladkém chodu po zahřátí. Za studena ovšem vysoký kompresní poměr způsobuje, že čtyřválec příliš kulturní není a leckdo by ho dokonce po sluchu mohl zaměnit s dieselem. Moc tomu nepomáhají ani typicky japonsky vysoké otáčky za studena (ono to má své opodstatnění – japonské automobilky na to jdou jinak než ty evropské a snaží se motor vyššími otáčkami co nejrychleji zahřát).
Také čtěte
85 kW a 150 Nm je spíše na městské a příměstské jízdy, absence turba donutí řidiče při předjíždění agregát vytáčet. To už se dnes moc nenosí, většina výrobců honí výkon turbodmychadlem, ale není to tak dlouho, co jste si u drtivé většiny aut se zážehovými motory pro nějaké solidnější zrychlení museli jít do vyšších otáček.
Rozvod je opět řetězový, na každý válec připadají čtyři ventily. Jak výfukové, tak sací ventily mají proměnné časování a rozvod řetězem. Jediné, co se může na motoru pokazit, jsou zapalovací svíčky a jejich cívky. Konstrukčně je jinak 1.5 Skyactiv-G spolehlivý.
2.0 Skyaktiv-G
Toto je asi nejlepší a nejuniverzálnější volba pro Mazdu CX-3. Dvoulitr je v podstatě jen zvětšená patnáctistovka, nicméně výkonově bylo možné pořídit buď 89kW variantu, nebo silnější, která umí až 112 kW. Obě se sice ochotně nechají vytáčet, nicméně pro nějakou lepší dynamiku už není potřeba si chodit tak vysoko. Chuť po otáčkách mu ale nechybí a když se člověk smíří s apetitem 8-8,5 litrů na sto, může se pustit i trochu ostřeji do zatáček. Podvozek auta nebude úplně proti a poskytuje pro takové kratochvíle spolehlivou oporu. Běžné jízdy se však dají bez problémů realizovat za 6 litrů na sto, což je na dvoulitrový atmosférický motor perfektní hodnota!
Jak 1.5, tak 2.0 snáší dobře nastavený interval výměny oleje po 20 tisících kilometrů. Zkrácením nelze ničemu ublížit, jsou fajnšmekři, kteří mění po 10 tisících.
Zdroj médií: Depositphotos.