PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jednodenní dálniční známce se vyhněte. Je to past

7. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy Cestování do zahraničí Dálniční známky do zahraničí Dálniční poplatky Dálniční poplatky Česko Česká dálniční známka

Změny v systému dálničních známek přinesly i jedno zásadní negativum. Tím je jednodenní známka, která je tak trochu zákeřná. Její platnost totiž může být třeba jen několik hodin.

Jednodenní dálniční známka se nevyplatí

Pro řidiče, kteří využívají dálnic jenom zřídka mohl být jednodenní dálniční kupon řešením, jak si třeba jednou za rok zpříjemnit a zrychlit cestování. 200 korun je sice docela vysoká cena za jeden den využívání dálnic úrovně spíše východoevropské, ale budiž.

24 hodin? Kdepak

Problém je, že jednodenní varianta neplatí 24 hodin, jak by se mohl leckdo domnívat, ale jenom do konce dne. Což se může zdát malinko nedomyšlené. Představme si totiž, že chceme jet z Brna do Prahy a zpět třeba na fotbal. Sportovní utkání se obvykle odehrávají večer, takže když v 21:00 začíná hrát Slavia proti AC Milán, skončí zápas někdy před jedenáctou hodinou večerní. Uspokojení fanoušci sednou do auta a jedou domů z Prahy zpět do Brna. Ještě před sjezdem na Jihlavu však padne půlnoc a s ní i konec platnosti jednodenní dálniční známky. Řidiči reálně hrozí pokuta na místě do 5000 korun, ve správním řízení až 20 000 korun. Naštěstí se kupující alespoň formou upozornění dozví, jak se věci mají. Ministerstvo dopravy bohužel na věci nic měnit nehodlá.

Jednodenní dálniční známka je past

Jednodenní známka je nepraktická

Že je to nespravedlivé? Popravdě trochu ano. Především je to ale velmi nepraktické. K čemu je dálniční známka, kterou si koupím na večerní rande s tím, že se musím vracet tak, abych cestu zpět zvládl ještě před půlnocí? Je znát, že nad tím nikdo moc nepřemýšlel. Než jednodenní kupon za 200 korun, to raději desetidenní, který stojí 270 korun, tedy jenom o 70 korun více. Jeho využitelnost je však mnohem lepší, člověk se nemusí s ničím stresovat a nemusí se omezovat na jeden den využívání dálnic.

Jednodenní dálniční známka v zahraničí

Podíváme-li se k našim jižním sousedům, tedy do Rakouska, zjistíme, že tam platí jednodenní známka stejně „blbě” jako u nás. Za cenu 8,6 eur (218 korun) si ji koupíte ve tři odpoledne a na webu je upozornění, že platnost končí ve 23:59.

Jednodenní dálniční známka - Rakousko

Nešlo to udělat lépe?

Ministerstvo dopravy mělo šanci jednou udělat něco správně a lépe, než jak to má výše zmíněné Rakousko. Původně měl systém elektronických dálničních známek stát 128 milionů korun. Ve finále to bylo přes 600 milionů korun z veřejných peněz.

Napsali jsme tedy dotaz na Ministerstvo dopravy, zdali se bude na věci něco měnit. Z odpovědi citujeme:

„Stávající druhy časových poplatků zůstaly i po 1. 3. 2024 zachované (1 rok, 30 dní, 10 dní). Nově byl zaveden jednodenní časový poplatek, který je dle směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací vozidly, zejména směrnice (EU) 2022/362(dále jen „směrnice“) mandatorní (stát má tedy povinnost jej zajistit).

Platnost byla stanovena na jeden kalendářní den, nikoliv plovoucích 24 hod. od okamžiku úhrady, proto, že:

  1. vycházíme z evropské legislativy, která pracuje s termínem 1 den, nikoliv 24 hodin,
  2. řešení platnosti na 24 hodin by znamenalo nutně rozdílný a technologicky v daném čase obtížně proveditelný způsob nakládání s tímto druhem poplatku ve srovnání s ostatními druhy poplatků, které jsou vázány na kalendářní den.

Shodný přístup bude dle dostupných informací užívat Rakousko i Slovensko.

  1. také předpokládáme, že v případě zavedení 24 hodinového poplatku, by došlo k většímu odlivu od 10 denního poplatku právě k 24 hodinovému a tím k dalšímu snížení výnosů. Výše krátkodobých časových poplatků bude v návrhu zákona odpovídat maximálním limitům stanoveným směrnicí (tj. 30denní = 19 % roční výše, 10denní = 12 % roční výše, jednodenní = 9 % roční výše). Jiný přístup by znamenal významné snížení příjmů SFDI.“

Co na to říct? K bodu 2 – vážně je to problém u systému, který daňové poplatníky stál takové peníze? Systém a web s cenou přes půl miliardy korun neumí operovat s platností 24 hodin? Bod 3 je pak dokladem, že je to vlastně jenom další zdroj příjmů. Jestli to bude někomu k užitku vlastně nikoho nezajímá, důležité je, že se peníze sypou.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy.
Zdroj médií: Depositphotos, edalnice.cz, asfinag.
Stuard, 8. 3. 2024 11:34, reagovat
Jednodenní známka existuje pouze z důvodu nařízení EU, jinak je to hloupost, protože ekonomicky nedává smysl.
A proč nedává ekonomicky smysl je jednoduché - fixní provozní náklady systému jsou vyšší než výkonová složka nákladů za užití dálnice, proto se prakticky nikde jednodenní nepoužívala, navíc i prakticky nedává smysl - typický uživatel stejně musel kupovat dvě (cesta tam a zpět), takže proto se více uplatnila týdenní, 10ti denní a pod.

No a to je i důvod proč systém nejede na 24hod ale na den - proč si přidělávat práci s něčím tak okrajovým..
Zdeněk Havlík, 1. 6. 2024 11:15, reagovat
Bože, jaké náklady? Je to elektronicky a náklady na koupě nula nula nic, na to lidská ruka nešáhne, doba se změnila. To se neprodává na stánku. Prostě mají zdražit roční známku a nikoli aby chudí ti co jednou ročně jedou po dálnici platili dálnici firmám a bohatým. To je jak s daní z nemovitosti. Chudí doplácí na bohatý. Starý barák na vesnici se s padající stodolou má vyšší daň z nemovitosti než vila ve městě za 100 mega. Zde bohužel musím souhlasit : Fialova drahota. Na západě to je spravedlivější, vila na riviéře až 2% ceny a obyč barák 0,1% a nikoli jak tu lže Babiš. Nakonec koeficienty mohou být menší. Babiš jistě nebude chtít spravedlivější systém, to je jasné asi každému kdo nemá v hlavě nakakáno. Ale musím uznat, že má své voliče Babiš zmáknutý dokonale, odmítají spravedlivější systém zdanění, který by poškodil bohaté. Tomu říkám umět ovládat masy.

Podobné články