DPF filtr nebo také filtr pevných částic. Komponenta, ze které mají radost ekologové, ale motoristům mnohdy přidělá vrásky na čele. Je totiž někdy dost drahá a její výměna si vyžádá částky i ve vyšších desítkách tisíc korun. Dobrou zprávou je, že životnost filtru pevných částic se dá dost zásadně ovlivnit pomocí pár jednoduchých zásad.
Jízda autem s DPF filtrem a jak poznat probíhající regeneraci DPF?
Články na téma filtr pevných částic (DPF):
- Existují ještě motory bez DPF?
- Jak poznat ucpaný filtr pevných částic
- Co je DPF filtr a jaká je jeho životnost
- Svítí kontrolka filtru pevných části - na co se připravit?
- Výměna filtru pevných částic (DPF filtru)
- Jak jezdit s autem vybaveným DPF filtrem - právě čtete
- Filtr pevných částic – co to je a jak funguje? - již brzy
- Čištění DPF filtru - již brzy
- Jak poznám ucpaný filtr pevných částic? - již brzy
- Filtr pevných částic – benzínový motor - již brzy
Necpěte naftu do města
Zásadní pro předcházení problému s DPF filtrem je výběr auta. Dnes je mají i vozy se zážehovými motory, ale dříve to byla doména naftových aut. Pokud hledáte přibližovadlo na kratší trasy a do města, nafťáku se vyhněte, ať už filtr pevných částic má nebo ne. I na delší trasy je dobré vybírat ojetinu s tím, že se nejdříve zeptáte třeba na internetových fórech dlouholetých majitelů, jak na tom s DPF jsou a zjistíte, jak moc je ve vámi vybraném autě filtr poruchový a citlivý.
Ani fakt, že je DPF před smrtí nemusí znamenat zásadní problém. U některých vozů totiž nový filtr pevných částic nevyjde nijak extrémně draho a jeho cena je třeba 12 tisíc korun, což může být při výhodné ceně ojetiny akceptovatelná částka. A ano, pak jsou také auta, kde za filtr vypláznete třeba i 90 tisíc, což už je trochu smutnější suma. Největší jistotou je ale samozřejmě ojetina, která byla vyrobena bez DPF filtru.
Jak poznám probíhající regeneraci DPF?
Aby se filtr vyčistil, potřebuje vůz aktivovat tzv. regeneraci. To znamená, že se skokově zvedne spotřeba, aby plyny odcházející do výfuku dosáhly takové teploty, že se saze ve vložce filtru doslova spálí. Pro to, aby mohla regenerace vůbec začít, je ideální jet po dálnici, držet motor někde zhruba ve středních otáčkách a pohybovat plus mínus ustáleně, tedy "držet tempo".
Neděste se, stačí, když pojedete klasickou stotřícítkou a ono "to" přijde. Pokud bude motor dostatečně zahřátý, řídící jednotka regeneraci sama spustí. Většina aut to nijak nesignalizuje a řidič to pozná spíš podle dramatického zvýšení okamžité spotřeby. Ta se zvedne klidně třikrát, takže se neděste. Po dokončení regenerace se vše vrátí do normálu, ale popravdě většina řidičů ani nepozná, že k nějaké regeneraci došlo.
Problém nastává ve chvíli, kdy už by to regeneraci chtělo, ale nejsou pro ni podmínky. To začne řídící jednotka postupně slevovat ze svých nároků a ve finále se zoufale snaží ji spouštět klidně ve městě, při poskakování v koloně. Proto dlouhodobý provoz naftových vozů na krátkých trasách nebo ve městě není dobrý nápad. Jakmile se filtr pevných částic zaplní sazemi až moc, regenerace nepomůže nebo bude mít snížený efekt.
Životnost filtru tím jde do kopru. Jeden můj známý, velmi zkušený automechanik, měl takové hodně brutální, ale pravdivé přirovnání. "S plným DPF je to jako s rakovinou - když to podchytíš v začátku, je to v pohodě. Ale jak se to neřeší, tak to pak dojde bodu, kdy už nepomůže ani pánbů." To asi mluví za vše.
Kvalitní palivo a olej
Filtr, který je ve výfuku, je vystaven tomu, co jde z motoru. A pokud se v tom objeví něco, co tam být nemá, DPF to chytne a zůstane to v něm. Nekvalitní palivo tvoří více sazí, protože se nedokonale spaluje a samozřejmě to nadměrně filtr zanáší. To samé nevhodný olej - neplatí to, co se říkalo dřív, "hlavně aby tam něco bylo", ale naopak je potřeba dodržet přesnou specifikaci maziva. Nejen to obligátní 5W-40 nebo 10W-30, ale i přesnou normu výrobce. U koncernových aut s DPF je to třeba VW 507.00. Jedině tak může mít majitel vozu jistotu, že jezdí na olej, který filtru neublíží a který je vyzkoušený.