Kdo pravidelně jezdí do hlavního města, si jistě někdy všiml speciálních vyhrazených pruhů, které jsou určené především pro městskou hromadou dopravu, taxi a složky IZS. Občas do nich vyjede ale i nějaký střelec, který tam nemá co dělat.
Jízda v autobusových pruzích
Články na téma jízdní pruhy:
- Jízda v autobusových pruzích - právě čtete
- Kdy je povolená jízda v levém pruhu
Hříšníky často můžete potkat právě v dopravních zácpách, kdy nevydrží čekat jako ostatní, ale vydají se na tenký led, přesněji do vyhrazeného jízdního pruhu. To se běžně děje například na Jižní spojce v Praze směrem do centra. Za zatáčkou obvykle čeká dopravní hlídka a tyto řidiče rovnou zastavuje a pokutuje. Díky novele může na místě řidiče pokutovat i městská policie, nepotřebuje k tomu tedy přítomnost té státní, ani nemusí přestupek odkládat do správního řícení.
Sankce se pohybuje od 1500 do 2500 korun, bez přičtení bodů do bodového systému. Navíc řidič se nemůže vymluvit na to, že nevěděl, že v pruhu jede, neboť každý vyhrazený úsek je řádně označen dopravní značkou, která se rovněž nachází na jeho konci. Navíc značení je i na samotném asfaltu.
Nicméně existují dvě možnosti, kdy je jízda ve vyhrazeném jízdním pruhu je povolena i pro ostatní motoristy. Jednak to je, když řidič potřebuje odbočit a zároveň by to mělo být co nejblíže ke křižovatce. Tedy se do pruhu nezařazovat kilometr před odbočením. Ve druhém případě průjezd umožňuje dodatková tabulka, která vymezuje přesný čas (obvykle to bývá mezi 10 hodin až 14 hodin nebo v noci), kdy pruh mohou využívat i ostatní motoristé a to bez postihu.
Zajímavé je, že například vozy záchranné služby smí vyhrazené pruhy využívat jen v případech, kdy mají zapnutý maják. Pokud totiž pruh není určen i pro ně, pak do něj bez zapnutých majáků nesmí vjet. Jakmile se ale ocitnou v pruhu, který už je vyhrazený pro všechny tři skupiny (taxi, bus, izs), pak do něj mohou vjet i bez světel.
Zdroj médií: Depositphotos.