PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jízdní asistenti v zimě – které je lepší vypnout?

14. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Bezpečná jízda

Zimní období je dobou, kdy umějí některé systémy asistující řidiči docela dobře pomoci. Jsou ale chvíle, kdy se snaha elektroniky může obrátit a způsobit nemalé problémy. Podíváme se na některá specifika asistenčních systémů spojená právě se zimou.

Které jízdní asistenty je lepší v zimě vypnout?

Články na téma bezpečná jízda v zimě:

  1. Pravidla bezpečné jízdy na sněhu
  2. Které jízdní asistenty je lepší v zimě vypnout? - právě čtete
  3. Jak jezdit na sněhu – nejdůležitější zásady
  4. Brzdná dráha auta v zimním období
  5. Se zasněženým autem nevyjíždějte
  6. Jízda se zasněženou SPZ. Co hrozí? - již brzy

ESP a jeho snahy

Super věc, dokud to dělá, co to dělat má. Problém s ESP začíná v okamžiku, když řidič počítá s tím, že přijde o trakci, případně takovou situaci sám vyvolá. Řídící jednotka o tom samozřejmě neví, že je potřeba, aby se auto malinko sklouzlo čumákem směrem do zatáčky. Kdepak, bude vás rvát původním směrem, což nemusí být ten ideální a můžete končit v příkopě. Pakliže něco jako řízený smyk plánujete a nechcete se prát s elektronikou, ESP si vypněte. Ne, opravdu se nic zásadního na chování auta nezmění, pojede stejně jako doteď, akorát nebude mít svůj názor, když přelezete hranici adheze a nechá to vyřešit vás. U některých vozů se vypnutím ESP jenom posune hranice, kdy zasahuje, takže půjde-li hodně do tuhého, nakonec vám stejně pomůže.

Jízdní asistenti v zimě – které je lepší vypnout?

Škrábání ledu s ASR

Sytém ASR zabraňuje tomu, aby se kola při rozjezdu protáčela na místě, což se stává zejména na uježděném sněhu nebo na ledovce. Chcete vypálit z křižovatky, plný plyn, rychle puštěná spojka, ale auto škube a motor nechce jít do otáček? Ano, takto zasahuje ASR, které zaznamenalo prokluz kol a řídící jednotka tedy snížila krouticí moment motoru, čemuž obvykle předchází umělé přibrždění prokluzujího kola.

Jenže jsou situace, kdy je prokluz nevyhnutelný, typicky se jedná o jízdu se sněhovými řetězy. Při ní zkrátka k určitému prokluzu dochází, ačkoliv i ten auto posouvá po ledem pokryté silnici dopředu. Proto je lepší po nasazení řetězů ASR vypnout, to samé doporučujeme udělat při vyprošťování vozidla, které zapadlo ve sněhu.

Nefungující adaptivní tempomat

Možná se vám v zimě stane, že pojedete s využitím adaptivního tempomatu, což je zejména na dálnici velmi komfortní. Prostě se „nalepíte“ na auto před sebou, jen se vezete a točíte volantem. Jenže pak začne sněžit nebo mrholit, po chvilce se ozve varovné zapípání, rozsvítí se kontrolka a na displeji se objeví hláška o tom, že tento systém byl odpojen. Neznalého řidiče by napadlo cosi o spolehlivosti moderních aut plných elektroniky a patrně by se mohl vydat rovnou do servisu.

Jenže v drtivé většině případů je v tom vozidlo nevinně a k odpojení adaptivního tempomatu došlo proto, aby byla zajištěna bezpečnost řidiče, potažmo posádky vozu. Jak je to možné? Na přídi mívají auta radar, který skenuje prostor ve směru jízdy. V podstatě vidí objekty před vozem a podle toho se chová právě adaptivní tempomat, který od nich udržuje potřebnou vzdálenost. Radar samozřejmě umožní i zrychlit, pakliže vidí dostatek prostoru, primárně ale zajišťuje, aby byla před autem pořád dostatečně velká mezera.

Problém je v tom, že radar je většinou zabudovaný v masce. Takže slízne prakticky veškeré rozmary počasí. V zimě to je nejhorší, protože třeba déšť může na površích zmrzat, a to včetně krytu radaru, který kvůli tomu nemůže fungovat spolehlivě. Stejný efekt má i sníh. Maska auta je zkrátka někdy pokrytá zmrzlou špinavou břečkou a pakliže radar nemá volný výhled vpřed, odpojí řídící jednotka adaptivní tempomat, autonomní brzdění a nechá vše na řidiči. Takže ne, nejedná se o poruchu, stačí očistit radar a vše bude zase v pořádku.

Zdroj info: auto123, cars.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články