🇦🇹 Diesel 1,61 € Natural 95 1,61 € 🇨🇿 Diesel 37,05 Kč Natural 95 38,96 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,85 € 🇫🇷 Diesel 1,76 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 611,60 HUF Natural 95 599,50 HUF 🇮🇹 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇵🇱 Diesel 6,51 PLN Natural 95 6,53 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,61 € Natural 95 1,61 € 🇨🇿 Diesel 37,05 Kč Natural 95 38,96 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,85 € 🇫🇷 Diesel 1,76 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 611,60 HUF Natural 95 599,50 HUF 🇮🇹 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇵🇱 Diesel 6,51 PLN Natural 95 6,53 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Klimatická jízdenka se v Rakousku těší obrovské oblíbenosti

22. 6. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Už tři roky se v Rakousku snaží o změnu v dopravování. Tamní vláda totiž v roce 2021 přišla s takzvanou klimatickou jízdenkou, která držitelům umožňuje využívat prakticky veškerou rakouskou veřejnou dopravu za zvýhodněnou cenu.

Rakousko a klimatická jízdenka

Rakousko se v rámci Evropské unie řadí mezi největší strůjce a podporovatele ekologické politiky. Týká se to samozřejmě i dopravy. Tlak na přechod od klasických aut do prostředků veřejné dopravy tam je dlouhodobě jasně pozorovatelný a tamní politici tento cíl poměrně štědře dotují.

Příkladem je právě klimatická jízdenka, kterou je možné ze strany držitelů využívat na veškerou veřejnou dopravu na rakouském území. Týká se tedy vlaků regionálních i celostátních, autobusů nebo systému každé městské hromadné dopravy v zemi. Díky jedné jediné jízdence se totiž mohou Rakušané přesouvat po celé zemi, a to za zvýhodněnou cenu.

Za 28 tisíc na rok mohou Rakušané skoro všude

Pro dospělé osoby je cena klimatické jízdenky už tři roky stanovena na 1095 euro, což je v přepočtu zhruba 28 tisíc korun. Senioři a mladí lidé platí dokonce ještě o více než 250 euro méně. Dostanou se s ní opravdu všude, s výjimkou železničních turistických spojů, kde tato jízdenka neplatí.

V současnosti se v Rakousku dokonce uvažuje nad tím, že právě studenti dostanou tuto jízdenku na jeden rok úplně zdarma. Návrh má u vládních politiků podporu a zdá se, že mu prakticky nic nebrání v cestě. Někteří odborníci k němu říkají, že právě v mladém věku se budují trendy a přístup k dopravě. Pokud se podaří již studenty naučit využívat veřejnou dopravu, zvyšuje se v budoucnu pravděpodobnost, že u ní také zůstanou a auto vůbec nebudou používat.

Mladí Rakušané dostanou jízdenku dokonce zdarma

Oproti jednomu z původních návrhů se klimatická jízdenka pro mladé v Rakousku bude zdarma týkat všech studentů bez rozdílů. Nebudou na ni tedy mít nárok pouze žáci z chudších rodin, nýbrž i ti bohatí. I to někteří odborníci kvitují a říkají, že právě u bohatších rodin je pravděpodobnost k přesedlání do auta po ukončení školy nejvyšší, a právě klimatická jízdenka má tento trend alespoň částečně začít měnit.

Projekt klimatické jízdenky je dotovaný z rakouských daní a podle aktuálních dat vychází tamní rozpočty na 150 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 3,8 miliardy korun. Projekt klimatické jízdenky pro osmnáctileté na jeden rok zdarma se ale ještě prodraží, neboť podle odhadů bude stát dalších 120 milionů eur za jeden rok, a tedy v přepočtu zhruba 3 miliardy korun.

I kvůli značné finanční náročnosti se ale tamní opozice ozývá, že tento projekt je krokem špatným směrem. Negativně totiž dopadá na hospodaření státu a přispívá k nepříliš vysvětlitelnému růstu veřejných výdajů a ohrožuje tak stabilitu financí.

Zdroj info: Der Standard.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články