PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Rakouský veřejný sektor bude jezdit v čínských autech

28. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Historie a vývoj elektromobilů

Čínské automobilky začínají dobývat Evropu. Úspěch slaví společnost BYD, která ovládla veřejný rakouský tendr.

Čínská automobilka BYD ovládla rakouský tendr

Automobilky z Číny začínají ve velkém směřovat do Evropy. Jejich výhodou má být hlavně cena, která je ve srovnání s evropskými konkurenty až o několik desítek procent nižší. Výrazný úspěch před pár týdny oslavila konkrétně také čínská automobilka BYD, které se podařilo uspět v rakouském tendru na elektromobily. Firma uspěla právě hlavně díky nižší ceně, které nedokázala žádná evropská automobilka konkurovat.

Část rakouského veřejného sektoru tak nyní bude jezdit v čínských autech. Pro Evropu jde o další varování, jaké problémy mohou čínská auta západnímu trhu způsobit. Právě evropské vozy se spalovacími motory totiž byly v uplynulých letech velmi cenným vývozním artiklem, který úspěšně dobýval skoro celý svět.

Evropa přichází o cenný vývozní artikl

S rozmachem čínských aut se ale tento trend může změnit. Firmy kvůli tomu mohou přijít o odbyt, což se následně může projevit mimo jiné i snižováním nákladům, a tedy také propouštění pracovní síly a růstem nezaměstnanosti. První takové náznaky jsou zároveň již patrné, v Česku se třeba týkají automobilky Škoda, která začala počet svých zaměstnanců výrazně snižovat.

Nyní ale zpět k již zmíněnému rakouskému tendru. Čínská značka BYD totiž už brzy začne do Rakouska dodávat celkem 640 nových aut. Zároveň je zřejmé, že výsledky tohoto tendru by se mohl v budoucnu opakovat také v dalších ekonomikách, a to mimo jiné i díky aktuální podobě a pravidlům veřejných zakázek ve většině států Evropské unie. Ty totiž souvisí často hlavně s cenou, kterou mají čínská auta velmi solidní.

I proto je tak možné, že bez výraznějších změn veřejných zakázek budou čínská auta vyhrávat jeden tendr za druhým, a to nejen v Rakousku. I proto se začínají výrazným způsobem ozývat hlasy, které volají po změnách pravidel. Mezi klíčové ukazatele, které by měly být v rámci veřejných zakázek nově uvažované, se totiž mají stát mimo jiné ekologické a sociální standardy při výrobě.

Čínská auta se začínají v Evropě rozmáhat

Část politiků volá také po tom, aby se větší pozornost zaměřovala také na možné porušení hospodářské soutěže kvůli státní podpoře zahraničním firmám. Takové obavy totiž dlouhodobě panují kolem čínských automobilek. Někteří experti říkají, že nízká konečná cenovka čínských aut souvisí mimo jiné i s čínskými státními dotacemi, díky kterým je konečná cena nových vozů z Číny o tolik levnější než v případě Evropy.

Nízká cenovka čínských aut má pro tamní firmy řadu výhod. Pro řadu spotřebitelů je totiž konečná cena hlavním důvodem pro koupi nového vozu, a to zvlášť, když nejsou taková auta od těch evropských příliš rozdílná. Díky nižší cenovce se tak čínská auta mohou poměrně snadno šířit a získávat na popularitě. Tím by mohlo ve střednědobém až dlouhodobém horizontu dojít k výraznému omezení konkurence. Pokud by evropské automobilky kvůli tomu přišly o odbyt, mohly by v horizontu několika let dokonce své výrobny a následné prodeje i úplně zavřít.

K takovému rozhodnutí je ale zatím daleko, a tak evropské špičky vymýšlí, jak tento možný trend zastavit. Nicméně i bez Evropy je globální význam BYD již značný. Statistiky totiž ukazují, že tento čínský podnik se již několik měsíců nachází v čele pomyslné tabulky největších světových výrobců elektromobilů. Ve hře je dokonce i nová továrna na území Maďarska, která by dlouhodobě mohla snížit logistické náklady, zredukovat by se tím mohly i enviromentální dopady. BYD dbá mimo jiné i na to, aby se co možná nejrychleji rozšiřovala prodejní a servisní síť této rychle rostoucí automobilky. Ani Česko v plánech firmy nechybí.

Zdroj info: vindobona.org.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články