Německo je se svou 13 000 kilometrů dlouhou dálniční sítí na druhém místě v Evropě. Většina osobních aut sice může po německých dálnicích svištět bezplatně, existuje ovšem několik výjimek, na které se vztahuje poměrně vysoké německé mýtné.
Kolik zaplatíte za mýto v Německu v letošním roce?
Články na téma dálniční poplatky pro rok 2024:
- Dálniční poplatky v Polsku v roce 2024
- Dálniční poplatky v Německu v roce 2024
- Kdo musí v roce 2024 platit rakouské mýto?
- Dálniční poplatky Slovinsko 2024
- Mýtné v Chorvatsku: Kolik za něj zaplatíte v roce 2024?
- Mýtné poplatky v Německu: Jak vysoké jsou v roce 2024? - právě čtete
- Chystáte se do Maďarska? Víme, jak je to tady s dálničními poplatky
- Dálniční poplatky Slovensko 2024: Aktuální informace a tipy
- Koho se týká slovenské mýto v roce 2024?
Mýtné v Německu pro osobní automobily v roce 2024
Ačkoliv o potenciální změně systému neustále probíhají diskuze, i nadále platí, že při cestě s osobním automobilem až na některé výjimky (viz níže) nepotřebujete ani pořizovat dálniční známku, ani platit německé mýtné, průjezd německými dálnicemi máte zkrátka zdarma.
Za průjezd tunely se platí
S vozidlem do 3,5 tuny je potřeba počítat pouze s platbou mýtného za průjezd dvou tunelů – Herren a Warnow, které se nacházejí v severní oblasti. Za Herren se hradí 2,10 eur, poplatek u druhého zmíněného se pohybuje od 3,80 do 4, 70 eur v závislosti na ročním období.
Platbu můžete provést mnoha způsoby. Mezi jednu z nejjednodušších možností se řadí úhrada přímo na místě, na přítomných mýtných stanicích, kde jsou pro takovéto účely zřízeny terminály. Případně můžete zvolit elektronickou platbu pomocí jednotky OBU, umístěné ve vozidle.
Letos se německé mýto rozšíří na další vozidla
Po německých dálnicích se denně pohybuje obrovské množství nákladních aut. Z toho důvodu německá vláda v roce 2005 zavedla mýto pro nákladní vozidla, které nejprve platilo pouze pro dálnice a některé z rušných silnic. Postupně však došlo k rozšíření i na ostatní spolkové silnice.
Výběr mýta, jenž se v Německu nazývá "LKW Maut", zajišťuje společnost Toll Collect GmbH. Německé mýtné aktuálně platí pro všechny nákladní vozy s hmotností převyšující 7,5 tun. Od 1. července 2024 by ale mělo dojít k rozšíření této skupiny a povinnost by se nově měla vztahovat i na vozidla nad 3,5 tuny.
Podle čeho se mýto počítá?
Od 1. prosince 2023 se výše mýta odvíjí od ujeté vzdálenosti a sazby mýtného v centech na kilometr. Do té se započítávají náklady za emise CO₂, znečištění ovzduší, za hlukovou zátěž a infrastrukturu.
S výpočtem mýtného v Německu pomůže kalkulátor
Konkrétní sazbu mýta vám pomůže určit efektivní online kalkulátor, který je k dispozici na webu Toll-collect.de. Stačí zadat emisní třídu, dále odpovídající třídu znečišťující látky a v neposlední řadě třídu nápravy a hmotnosti.
Jak na placení německého mýta v roce 2024
Řidiči, kterých se povinnost úhrady mýta týká, mohou v tomto směru využít mnoho různých možností, zahrnující online platbu na webu Toll Collect, kartu DKV CARD, aplikaci Toll Collect nebo platební terminály na parkovištích.
Další variantou je vyúčtování přes tzv. pohledávkové konto či inkasní příkaz, kdy společnost Toll Collect pomocí inkasního příkazu strhává SEPA splatné částky z vašeho účtu.
Méně známkou, avšak stále dostupnou možností, je platba prostřednictvím kreditní či tankovací karty. V obou případech je však nutná smlouva s vydavatelem. Seznam přijímaných karet naleznete opět na webu toll-collect.de.
Zdroj médií: Depositphotos.