S blížící se zimou je fajn projít všechny kapaliny v autě a podívat se na jejich stav. Co u jaké kapaliny řešit?
Kontrola auta před zimou – provozní kapaliny
Články na téma provozní kapaliny:
- Provozní kapaliny v automobilu
- Provozní kapaliny pro motorku
- Jaké provozní kapaliny zkontrolovat na autě před zimou? - právě čtete
Kontrola auta před zimou
Naše auta jsou vlastně plná nejrůznějších kapalin. Od paliva přes olej až třeba po kapalinu v chladiči. V článku zmiňujeme všechny, které není od věci před zimou kontrolovat a případně vyměnit.
Oleje
Začnete ideálně motorovým olejem, ačkoliv ten by se měl kontrolovat častěji než jen jednou ročně. Zkontrolujte jeho hladinu a podívejte se, kdy naposledy proběhla jeho výměna – každý servis vám nechá někde v motorovém prostoru štítek, ze kterého to vyčtete. Pokud už se termín výměny blíží, není úplně od věci dopřát autu nové mazivo před zimou, tedy nejnáročnějším obdobím pro spalovací motor.
Jenže tím oleje nekončí. Svůj má i převodovka, u manuální většinou ani není jak hladinu zkontrolovat, ale u automatu to udělat někdy lze. A mimochodem i zde jsou nějaké doporučené intervaly výměn (DSG a hydroměnič po 60 tisících, CVT po 30 tisících). Opět nemůžeme než doporučit výměnu před zimou. Je to lepší, než to nechávat na jaro.
Ostřikovače
Tohle když zavčas nezkontrolujete a nevyměníte, tak se vám to nehezky vymstí a pojedete se špinavým předním sklem. Hmyz už prakticky zmizel, pyl také, takže letní kapalina už stejně moc nedává význam. Navíc, jak už bylo naznačeno, při prvních mrazech ztuhne a jste nahraní.
Zimní kapalinu nekupujte tu nejlevnější, investujte do takové, která v sobě nemá aceton. I v supermarketech někdy najdete v akci zimní kapalinu do ostřikovačů za solidní cenu, ale rozhodně ji nekupujte na čerpacích stanicích. Tam je extrémně předražená.
Smíchat ji s tou letní můžete, ale samozřejmě výsledná směs nebude mít úplně optimální parametry a rozhodně nebude nemrznoucí tak, jak samostatná zimní kapalina.
Brzdová kapalina
Jednou, dvakrát do roka by měla proběhnout i kontrola brzdovky. Pohledem můžete kontrolovat hladinu, ale i to je samozřejmě důležité. Horší je to s obsahem vody, na to potřebujte ideálně alespoň jednoduchý měřák, který pořídíte zhruba za stovku. Funguje jednoduše, ostatně můžete si jeho funkčnost sami ověřit. Ukáže přibližný obsah vody v brzdovce. Pokud jí tam je moc, poznáte to ve chvíli, kdy třeba opakovaně prudce zabrzdíte.
Chladicí kapalina
Opět něco, co se nehezky vymstí, když se to zanedbá. Jestliže zmrzne chladivo, jste nahraní a ohrožujete tím i motor. K tomu určený měřák, respektive hustoměr, umí prozradit, jaký je bod tuhnutí a samozřejmě se nezapomeňte podívat i na hladinu. Pokud hladina chladící kapaliny klesne tak, že po roce dolijete deci nebo dvě, nic závažného se neděje. Ale jestli dolíváte každý druhý týden, je to problém.
Nafta
Výhoda benzinovým motorů je v tom, že jejich palivo v zimě nezmrzne. U nafty je to malinko jinak, ta naopak tuhne velmi ochotně už za teplot kolem -5 až -7 stupňů. Nemusíte ji kontrolovat, stačí se zamyslet nad tím, kdy jste naposledy tankovali. Jestli to bylo ještě třeba na konci září, máte v nádrži naftu letní a bylo by fajn ji minimálně naředit naftou přechodovou, případně do ní nalít VIF. I ten (ale i některá jiná aditiva) umí pomoci a sníží teplotu tuhnutí.
Zdroj médií: Depositphotos.