Auto, které řídíte potřebuje nejen naftu nebo benzín. Nacházejí se zde i další důležitější kapaliny, které musíte kontrolovat.
Co to jsou provozní kapaliny a máte je všechny?
Články na téma provozní kapaliny:
- Provozní kapaliny v automobilu - právě čtete
- Provozní kapaliny pro motorku
- Jaké provozní kapaliny zkontrolovat na autě před zimou?
Určitě si vzpomenete, že něco jako provozní kapaliny po vás chtěli i v autoškole. Vzpomenete si ještě, kolik jich bylo?
První nejdůležitější kapalinou je rozhodně benzin či nafta. Bez natankování byste moc neujeli. Je velmi důležité si uvědomit, "na co vaše auto jezdí", při zaměnění těchto kapalin je velmi těžké uvést motor vašeho automobilu znovu do použitelné podoby.
Brzdy bez kapaliny nebrzdí
Další důležitou kapalinou je kapalina brzdová, která přenáší sílu prostřednictvím tlaku a tím auto brzdí. Je druh hydraulické kapaliny, která se používá v brzdných a spojkových systémech automobilů. Brzdová kapalina je téměř nestlačitelná, sešlápnutí brzdového pedálu působí přímo na brzdový sytém. Kapalina by neměla nijak výrazně ubývat, pokud tomu je jinak, je potřeba navštívit servis. Nádobky jsou většinou za motorem na straně řidiče. Víčka jsou označená žlutě, či žlutým symbolem brzdového obložení, může na nich být pouze nápis DOT s několika čísly.
Provozní kapaliny v nabídkách e-shopů
Pokud tato nádoba nemá rysky, budete se muset soustředit na kontrolky na palubové desce, červený symbol brzd s vykřičníkem uprostřed mnohdy znamená zapomenutou zataženou ruční brzdu, ale pokud začne za jízdy blikat a pípat a kapalina bude pod ryskou MIN, je potřeba zavolat servis.
Tato kapalina musí splňovat několik následujících parametrů:
- viskozitu - která musí odpovídat konstrukci brzd
- tepelnou a chemickou stabilitu
- odolná proti korozi a snášenlivá s pryžovými díly
- nesmí změnit viskozitu v závislosti na teplotě
Hlavním parametrem, který se musí brzdová kapalina držet, je odolnost vůči tepelnému namáhání. Při intenzivním brzdění se totiž brzdové komponenty zahřívají. Proto je nutné si zjistit, jaká je, dle konstrukce, požadována hladina bodu varu.
Kapaliny označené jako DOT3 mají bod varu cca 230 °C, DOT4 260 °C a DOT 5.1 pak 270 °C. Kapaliny DOT5 jsou vyráběny na silikonové bázi. DOT3/4/5.1 na bázi etylenglykolu. Tím, že se vyrábí z něčeho jiného, není možné DOT5 zaměnit za DOT3 či DOT4, nebo je dokonce mísit.
Chladicí kapaliny v nabídkách e-shopů
Kapalina do posilovače řízení
Pokud vlastníte automobil vybavený posilovačem řízení, je potřeba čas od času zkontrolovat i kapalinu do posilovače řízení. Nádobka na velmi řídký hydraulický olej do posilovače bývá označena nápisem Power steering fluid a je většinou z plastu s kovovým víčkem. Vždy bývá označena ryskami s nápisem MIN a MAX, které byste měli kontrolovat a vždy být mezi nimi. Nedostatek kapaliny se do poznat je tím, že vám jde ztuha otáčet volantem.
Chladící kapalina
Chladící kapalina je kapalina, která má za úkol odvádět nadbytečné teplo vytvořené ve válcích nastartovaném motoru. V zimě vám chladící okruh topí v kabině vozu. Chladící kapalina nezabraňuje pouze přehřátí motoru, zajišťuje také antikorozní ochranu a brání tvorbě úsad.
Chladicí kapalinu je možné zakoupit jako koncentrát, který se musí naředit s destilovanou vodou. Také se prodávají již naředěné kapaliny, které mají vyznačený bod tuhnutí (např -30 °C, -40 °C).
Při výběru chladicí kapaliny je důležité, aby kapalina nenarušovala ocelové, hliníkové ani gumové části chladicího systému.
Brzdové kapaliny různých značek
Pro starší automobily se používá chladící kapalina, která bývá označována normou VW TL 774C a poznáte ji podle nápadně zelenomodré barvy. Novější automobily, ve kterých se nachází motory celohliníkové, se dnes používají kapaliny, které poznáme podle růžové (norma VW TL 774D), průhledné (norma VW TL 774E) a fialové barvy (norma VW TL 774F).
Kapalina by se měla vybírat podle doporučení výrobce automobilu. Výměna kapaliny typu VW TL 774C se doporučuje co 2-3 roky. U VW TL 774D/E/F cca co 5 let.
Motorový olej
Motorový olej je další velmi důležitou položkou ve vašem automobilu. Používá se jak mazivo v motorech vozidel. Tyto oleje zároveň plní funkci chladiva, funkci těsnicí, čisticí a chrání dutiny motoru před korozí.
Při kontrolování hladiny motorového oleje byste měli auto postavit na rovnou plochu a nechat motor vychladnout. Po vychladnutí vyjměte měrku pomocí očka a otřete jej do hadry. Ponořte měrku znovu do útrob motoru a znovu vyjměte. Ideální stav je lehce nad polovinou mezi ryskami MIN a MAX. Pokud je potřeba, doléváme olej stejné viskozity, které již v autě máte. Víčko pro dolévání je označené olejničkou. Při dolévání by hladina neměla překročit rysku MAX. U dolévání motorového oleje platí, že méně je více.
Voda do ostřikovačů
K tomu, aby jste měli bezpečný výhled z auta je potřeba jednou za čas doplnit i kapalinu do ostřikovačů. Ta se děli do dvou skupin na letní a zimní kapalinu do ostřikovačů.
Letní kapalina do ostřikovačů
Letní směs nemusí odolávat tak nízkým teplotám, než ta zimní. Nejen že napomáhá rozpouštět a odstraňovat nečistoty s mastnotu, také lépe odstraňuje rozmáznuté hmyzáky.
Zimní kapalina do ostřikovačů
Zimní kapalina, obsahuje přísady které snižují bod tuhnutí. Nemrznoucí směsi se prodávají s teplotním indexem, který udává do jaké nejnižší teploty kapalina nezamrzá. Je ale vhodné hodnotu vždycky nadsadit. Pokud předpokládáte, že zima nepřesáhne -20 °C, kupte raději -30 °C. Finanční rozdíl není až tak velký a máte jistotu, že vás nepřekvapí žádné popraskané zmrzlé hadice.
Kapalina v baterii
Poslední kapalinou ve vašem voze je elektrolyt v akumulátoru. Obsahuje 35 % kyselinu sírovou.