Bezpečnost. Velmi důležitý parametr, na který klade důraz dominantní část řidičů na tuzemských silnicích. Jaká je ale životnost pneumatiky? Jak dlouho gumy vydrží a jaké faktory mají v praxi roli? S jakým kilometrovým nájezdem je možné v praxi počítat?
Letní pneu a kilometrový nájezd
Články na téma letní pneumatiky:
Životnost a kilometrový nájezd letních pneumatik je obrovským tématem, kterému se věnuje spousta odborníků. Ti se ale často neshodnou. Nepanuje mezi nimi jasný soulad ohledně toho, jak dlouho pneumatiky v praxi skutečně vydrží.
Neshody mezi odborníky však mají poměrně jasné opodstatnění. Samotný kilometrový nájezd totiž dokáží řidiči velkou měrou ovlivnit i sami. Není tedy možné jasně stanovit, kolik toho vaše gumy skutečně vydrží. Vliv má celá řada faktorů, které je třeba vzít do úvahy. Řadí se mezi ně konkrétně například:
- Váha vozu a jeho další případné zatížení
- Tlak v pneumatikách
- Skladování pneumatik
- Stání auta v garáži/venku
- Druh vozovky, a to z pohledu úrovně drsnosti
- Druhy jednotlivých tras (dálnice, město, les, louka apod.)
- Styl jízdy
- Rychlost jízdy
- Odolnost gumy vůči oděru, a tedy konstrukce, dezén či použitá směs pneumatiky
Většina letních gum na trhu by však v praxi měla na vašem autě vydržet mezi 50 tisíci až 100 tisíci kilometry. Někdy je to více, v některých případech i méně. Kilometrový nájezd u letních gum je opravdu velmi individuální, každý motorista má však možnost jej alespoň částečně ovlivnit a životnost svých gum i několikanásobně prodloužit.
Jak je možné kilometrový nájezd prodloužit?
Každé pneumatiky by měly být v praxi skladovány správným způsobem, a to na temném a nepříliš chladném ani vyhřátém místě. Gumy rozhodně není vhodné nechávat venku, kde na ně prší či svítí agresivní slunce. Tím se jejich složení zhoršuje a snižuje i predikovaný kilometrový nájezd.
Dále platí, že životnost pneumatik je možné prodloužit vyvážením pneumatik při každé výměně. Motorista by měl zároveň namátkově kontrolovat jejich případné poškození a pravidelně je dofukovat i kontrolovat tlak. Platí totiž, že přehuštěné i podhuštěné gumy mají tendenci se poměrně rychle opotřebovávat.
Velký vliv z pohledu celkové životnosti a kilometrového nájezdu má také vzájemné prohazování kol, a to z hnací na hnanou nápravu. Tímto způsobem mají motoristé opravdu velkou šanci životnosti svých gum v praxi prodloužit. Doporučuje se, aby prohazování pneumatik z jejich strany probíhalo zhruba každých 10 až 12 tisíc kilometrů. Vyplatí se to hlavně v situacích, jestliže motoristé často vozí nějaký objemnější a těžší náklad nebo jestli je řidič milovníkem rychlejší a sportovnější jízdy.
Kilometrový nájezd a stáří pneumatik
Do úvahy ohledně kilometrového nájezdu je však třeba vzít i stáří pneumatik, které má na predikovaný kilometrový nájezd také vliv. Pokud řidič má na svém autě nebo v garáži více než 10 let staré letní pneumatiky, začnou postupně ztrácet své původní vlastnosti a parametry. V té době zároveň nastává čas zvážit jejich výměnu a porozhlédnout se na trhu po pneumatikách nových. Zároveň mimo jiné platí, že pokud jsou pneumatiky starší než 10 let, vystavují se řidiči riziku smyku či aquaplaningu.
Z praktického pohledu je většinový názor takový, že maximální stáří letních pneumatik činí 10 let od data výroby. Nyní si však někteří řidiči mohou klást otázku, jak stáří pneumatiky v praxi vlastně rozpoznat.
Napoví hlavně takzvaný DOT kód, který je vždy umístěn na boční straně tak, aby byl dobře viditelný bez potřeby demontáže kola. Z pohledu zjištění stáří pneumatiky jsou důležité poslední číslice. První dvě značí týden výroby, zbylá dvě rok.
Pokud na svých pneumatikách má motorista kupříkladu uveden DOT kód s posledním čtyřčíslím 2422, znamená to, že gumy sjely z výrobní linky ve 24. týdnu roku 2022.
Pneumatiky za výhodné ceny skladem
Zdroj médií: Depositphotos.