S příchodem letního období se většina řidičů v České republice nevyhne ani výměně pneumatik. Někteří motoristé již koupili pro další sezónu nové, další se k tomu chystají a část o tom ještě uvažuje. Do rozhodování vstupuje i opotřebení stávajících pneumatik, a to mimo jiné i hloubka dezénu.
Letní pneumatiky a hloubka dezénu
Články na téma letní pneu:
Jízda na sjetých pneumatikách představuje nemalé riziko, kterému by se měl každý motorista vyhýbat. Riskuje totiž nejen peněžitou sankci v případě kontroly ze strany policejních složek, ba co hůř, poměrně zbytečně kvůli tomu ohrožuje život svůj i těch ostatních. Každý řidič by totiž měl jasně vědět, že nedostatečná hloubka dezénu mimo jiné výrazně zvyšuje riziko aquaplaningu. Nehledě na to, že v případě nízké hloubky dezénu pneumatik hrozí i neproplacení škody ze strany pojišťovny, pokud by šlo k autonehodě.
Pro nové zimní a letní pneumatiky platí, že hloubka dezénu je stanovena na 8 milimetrů. S každou další jízdou se tato hloubka postupně snižuje. Minimální hloubka dezénu letních pneu se odlišuje podle ročního období i druhu vozidla.
Aktuální tuzemská legislativa praví, že pro letní pneumatiky u osobních aut i vozidel nad 3,5 tuny by vzorek by měl být hluboký minimálně 1,6 milimetru. V případě zimních pneumatik je povolena minimální hloubka dezénu 4 milimetry pro auta do 3500 kilogramů, u větších je to 6 milimetru. Pro motocykly platí, že hloubka letních gum by měla činit minimálně 1,6 milimetru a v případě zimních pneumatik by to podobně jako u osobních aut měly být 4 milimetry.
Hloubka dezénu a celoroční pneumatiky
Pokud se ptáte, jak je to v případě celoročních pneumatik, je odpověď poměrně jednoduchá. Platí pro ně úplně stejná pravidla jako pro letní a zimní gumy. Jestliže se jedná o jízdu na sněhu a ledu, musí během zimního období dezén pneumatiky činit alespoň 4 milimetry, v letním provozu pak jde minimálně o 1,6 milimetru.
V každém případě je třeba uvést, že legislativa hovoří pouze o minimální hloubce dezénu. Ideální tedy je, aby skutečná hodnota byla mnohem vyšší. Jakmile se v případě letních pneumatik hloubka dezénu již nachází pod hranicí 2 milimetrů, neměl by řidič s koupí nových příliš otálet. Platí jednoduchá rovnice – čím je hloubka dezénu větší, tím pro řidiče, jeho posádku i ostatní auta a účastníky provozu lépe.
Jak změřit hloubku dezénu
Řidičům se doporučuje, aby hloubku dezénu kontrolovali pravidelně, a to optimálně každých šest měsíců. Hloubku dezénu navíc zvládne změřit každý motorista sám. Stačit k tomu bude hloubkoměr, který je k dostání za pár desítek korun na téměř každé čerpací stanici. V některých případech je k mání také v hobbymarketech a jistotou jsou rovněž i autoservisy.
Hloubkoměry jsou v praxi velmi jednoduchým a spolehlivým nástrojem na změření hloubky dezénu. Auto stačí zaparkovat na rovině, následně je třeba očistit drážky gum od štěrku i dalších nečistot a do drážky hloubkoměr přiložit. Hotovo bude mít každý motorista již za pár minut. Kromě hloubkoměru si řidiči mohou na pneumatikách všímat takzvaných indikátorů opotřebení, které postupem času mizí nebo se zarovnají s dezénem. K měření hloubky dezénu se využívají také triky s padesátikorunovou mincí.
Je tedy třeba myslet na to, že sjeté pneumatiky již nemají požadované vlastnosti a v průběhu jejich života se postupně mění chemické složení. Řidiči se v případě nedostatečné hloubky dezénu mohou rovněž potýkat s vyšší spotřebou paliva, hlučností, delší brzdnou dráhou i zvýšeným rizikem smyku.
Hloubka dezénu ale není jediný faktor, který by měl řidiče zajímat. Jedná se totiž mimo jiné i o stáří. Řidiči by měli vědět, že po zhruba pěti letech od výroby již začínají gumy postupně ztrácet své původní vlastnosti. Dochází totiž ke stárnutí pryžové směsi, a i když se dezén může zdát jako dobrý, v krizových situacích může řidiče zradit. Navíc je třeba myslet i na to, že každé pneumatiky by měly mít ty správné rozměry.
Levné letní pneumatiky skladem
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (2)
Až si to pan redaktor nastuduje, jistě Vám napíše, co to je.