Malé auto se sympatickým motorem, které nás velmi pozitivně překvapilo – Mitsubishi Space Star. Zaměřili jsme se i na spotřebu, protože dobře víme, jak ji cílovka těchto levných vozů řeší. Nebyli jsme zklamaní.
Jaká je spotřeba vozu Mitsubishi Space Star?
Články na téma Mitsubishi Space Star:
Pohonem tohoto malého auta je srdnatě bojující atmosférický tříválec s variabilním časováním ventilů a nepřímým vstřikováním. 57 kW a 102 Nm se nezdají být závratné parametry, nicméně pocitově auto jede skutečně velmi pěkně. Stačí motor nechat trochu vytáčet někam k hranici pěti tisíc otáček, malé Mitsubishi ožije a za doprovodu trochu specifické zvukové kulisy umí poskytnout i nějakou tu zábavu za volantem.
Absence turbodmychadla nijak nevadí – o jednu rizikovou komponentu méně, to samé platí pro nepřímé vstřikování, které je výhodnější zejména na krátkých trasách, protože benzín má dostatek času se odpařit a motor nemá tendence karbonovat.
Spotřeba Mitsubishi Space Star
Auto jsem přebíral s tím, že na ukazateli spotřeby byla hodnota šest litrů rovných. Bral jsem to jako dané a vypravil se ven z Prahy. Po pár kilometrech jsem zaznamenal, že spotřeba začala klesat a českou metropoli plnou předvolebního vypětí jsem opouštěl se spotřebou 5,2 litrů na sto kilometrů. Na dálnici jsem se s tím moc nemazlil a po osmatřiceti kilometrech rychlé jízdy rychlostí 130-160 km/h jsem sjížděl a na ukazateli spotřeby bylo 6,2 litrů. Not bad!
Jenže další dny apetit motoru opět vytrvale klesal. Ráno bylo lehce pod nulou, agregátu trvalo, než se trochu ohřál, aby se pak spotřeba usadila na rovných pěti litrech na sto. A to jsem prosím jezdil hlavně na krátké trasy (do osmi kilometrů). Na delší cestu jsem zvolil okresky, kde jsem doufal i v nějakou tu zábavu. Bohužel, přírodní podmínky byly proti a námraza mě přinutila zpomalit tempo. Po dojetí do cíle jsem si na archaicky zpracovaném palubním počítači (ovládá se takovou tou klasickou „tyčkou“) přecvakal na spotřebu a k mému překvapení byla na hodnotě 4,8 litrů na sto!
Inu, Japonci to zvládají i bez berličky v podobě turbodmychadla, které umí efektivitu vylepšit a spotřebu při stejném tempu o něco srazit. Vůbec nejvyšší hodnotu zaznamenal kolega, a to 6,4 litrů na sto. Povedlo se mu to, když zkoušel, jak schopný je podvozek Mitsubishi Space Star a trýznil agregát výjezdy ze zatáček na plný plyn a nebál se hnát otáčky až na 6000 za minutu, kde vrcholí křivka výkonu.
Zhodnocení spotřeby
Nečekali jsme, že by relativně jednoduchý, konzervativně postavený motor mohl vynikat zrovna ve spotřebě. Jasně, na hybridy se určitě nemá šanci dotáhnout ani řidič s velmi citlivou pravou nohou, ale s ohledem na pořizovací cenu a provozní náklady musíme konstatovat, že Space Star je vyloženě ekonomickou volbou, a to v tom nejlepším slova smyslu.
Zdroj médií: Radim Krejčík.