Se zpřísněním emisní normy Euro 6 musely automobilky nasadit GPF. Tedy filtry pevných částic, akorát pro benzinové motory.
Proč má benzínový motor filtr pevných částic?
Články na téma filtr pevných částic (DPF):
- Existují ještě motory bez DPF?
- Jak poznat ucpaný filtr pevných částic
- Co je DPF filtr a jaká je jeho životnost
- Svítí kontrolka filtru pevných části - na co se připravit?
- Výměna filtru pevných částic (DPF filtru)
- Jak jezdit s autem vybaveným DPF filtrem
- Filtr pevných částic – benzínový motor - právě čtete
- Jak poznám ucpaný filtr pevných částic? - již brzy
- Filtr pevných částic – co to je a jak funguje? - již brzy
- Čištění DPF filtru - již brzy
DPF filtr u benzinového motoru?
Produkce pevných částic jsou z velké části dílem přímého vstřikování. To sice zlepšilo efektivitu motorů, ale přineslo s sebou produkci celého spektra velikostí pevných částic. Paradoxně tedy přímovstřik a turbo sice ve finále efektivitu zvýší, ale ve spalovacím prostoru kvůli nedokonalému smísení rozprášeného benzínu se vzduchem vznikají místa, kde směs dokonale neprohoří.
Agregáty s nepřímým vstřikováním nemusejí vždy být vybavené GPF filtrem. U nich má palivo dostatek času na odpaření a smíchání se vzduchem, takže prohoří zpravidla o hodně lépe, než u přímovstřikového motoru.
Rozdíl mezi DPF a GPF
Principem se nejedná o nic nového. Akorát GPF je o něco málo „řidší“ a má tedy větší průchodnost. Důvodem je nižší objemová hmotnost plynů, které benzinové motory generují. Pořád je ale vyrobený z umělé keramiky a nachází se ve výfuku buď před katalyzátorem, za ním, nebo v jednom společném tělese.
Největší rozdíl – regenerace
U DPF jsme zvyklí, že čas od času vyžaduje regeneraci, kterou si motor provede víceméně sám přívstřikem paliva do výfuku, nebo dovstřikem dávky nafty v okamžiku, kdy se otevře výfukový ventil. Zvedne se tak teplota spalin, filtr se zahřeje a saze se vypalují.
GPF to má v určitém smyslu jednodušší. Regenerace probíhá primárně pasivně. To znamená tehdy, když je motor dostatečně zahřátý a řidič sundá nohu z plynu, ale nevyřadí. Do motoru je nasáván vzduch, který poskytne dostatek kyslíku horkým výfukovým plynům k tomu, aby v podstatě způsobily hoření částic usazených ve filtru.
Aktivní regenerace GPF
Pokud výše uvedená situace nenastává dostatečně často, řídící jednotka se o tom dozví, protože ví, jaký je tlak před a za filtrem. Z rozdílu pak může vypočítat zaplnění GPF. Následně se spouští regenerace aktivní. Motor tak naschvál začne spalovat velmi chudou směs způsobem, že opozdí zážeh. Směs tedy neshoří kompletně v motoru, ale je velmi horká i v okamžiku, kdy prochází do výfuku, dojde tedy opět k vypalování usazených pevných částic ve filtru.
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Dopřejte svému vozidlu stoprocentní péči. S námi budete mít postaráno o dokonalé vyčištění DPF/FAP filtru, motoru či dalších komponentů. Naší prioritou je odhalení příčin problémů, nikoliv až jejich následky.