PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Proč má benzínový motor filtr pevných částic?

29. 11. 2024 2 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Technologie Rádce motoristy Čištění DPF/FAP filtru Základní info k čištění DPF

Se zpřísněním emisní normy Euro 6 musely automobilky nasadit GPF. Tedy filtry pevných částic, akorát pro benzinové motory.

Proč má benzínový motor filtr pevných částic?

Články na téma filtr pevných částic (DPF):

  1. Existují ještě motory bez DPF?
  2. Jak poznat ucpaný filtr pevných částic
  3. Co je DPF filtr a jaká je jeho životnost
  4. Svítí kontrolka filtru pevných části - na co se připravit?
  5. Výměna filtru pevných částic (DPF filtru)
  6. Jak jezdit s autem vybaveným DPF filtrem
  7. Filtr pevných částic – benzínový motor - právě čtete
  8. Jak poznám ucpaný filtr pevných částic? - již brzy
  9. Filtr pevných částic – co to je a jak funguje? - již brzy
  10. Čištění DPF filtru - již brzy

DPF filtr u benzinového motoru?

Produkce pevných částic jsou z velké části dílem přímého vstřikování. To sice zlepšilo efektivitu motorů, ale přineslo s sebou produkci celého spektra velikostí pevných částic. Paradoxně tedy přímovstřik a turbo sice ve finále efektivitu zvýší, ale ve spalovacím prostoru kvůli nedokonalému smísení rozprášeného benzínu se vzduchem vznikají místa, kde směs dokonale neprohoří.

Agregáty s nepřímým vstřikováním nemusejí vždy být vybavené GPF filtrem. U nich má palivo dostatek času na odpaření a smíchání se vzduchem, takže prohoří zpravidla o hodně lépe, než u přímovstřikového motoru.

Rozdíl mezi DPF a GPF

Principem se nejedná o nic nového. Akorát GPF je o něco málo „řidší“ a má tedy větší průchodnost. Důvodem je nižší objemová hmotnost plynů, které benzinové motory generují. Pořád je ale vyrobený z umělé keramiky a nachází se ve výfuku buď před katalyzátorem, za ním, nebo v jednom společném tělese.

Největší rozdíl – regenerace

U DPF jsme zvyklí, že čas od času vyžaduje regeneraci, kterou si motor provede víceméně sám přívstřikem paliva do výfuku, nebo dovstřikem dávky nafty v okamžiku, kdy se otevře výfukový ventil. Zvedne se tak teplota spalin, filtr se zahřeje a saze se vypalují.

GPF to má v určitém smyslu jednodušší. Regenerace probíhá primárně pasivně. To znamená tehdy, když je motor dostatečně zahřátý a řidič sundá nohu z plynu, ale nevyřadí. Do motoru je nasáván vzduch, který poskytne dostatek kyslíku horkým výfukovým plynům k tomu, aby v podstatě způsobily hoření částic usazených ve filtru.

Aktivní regenerace GPF

Pokud výše uvedená situace nenastává dostatečně často, řídící jednotka se o tom dozví, protože ví, jaký je tlak před a za filtrem. Z rozdílu pak může vypočítat zaplnění GPF. Následně se spouští regenerace aktivní. Motor tak naschvál začne spalovat velmi chudou směs způsobem, že opozdí zážeh. Směs tedy neshoří kompletně v motoru, ale je velmi horká i v okamžiku, kdy prochází do výfuku, dojde tedy opět k vypalování usazených pevných částic ve filtru.

Zdroj info: ekra.top.
Zdroj médií: Depositphotos.

Za odborné informace děkujeme partnerovi

Dopřejte svému vozidlu stoprocentní péči. S námi budete mít postaráno o dokonalé vyčištění DPF/FAP filtru, motoru či dalších komponentů. Naší prioritou je odhalení příčin problémů, nikoliv až jejich následky.

Oldřich Halfar, 1. 12. 2024 8:39, reagovat
Co vím tak před cca 15 lety byla tato součástka pro motoristy peklo ve voze, kdo nezažil neuvěří. Také proto se to ve velkém demontovalo. Jestli jsi někdo myslí že se to odstraňovalo, aby vozidlo lépe jelo tak se velice plete. Kdo DPF chválí tak ho vlastně nikdy ve voze neměl.

Podobné články