Akumulátory do motocyklů se konstrukčně od těch do aut prakticky neliší. Rozdíl je hlavně v rozměrech a pak také ve způsobu používání.
Motobaterie: Jaké požadavky jsou důležité?
Články na téma motobaterie:
- Jak nabít baterii motorky
- Jaké druhy motobaterií můžete nalézt v nabídce obchodů
- Nejlepší motobaterie
- Baterie do motorky a kritéria výběru - právě čtete
Proces výběru baterie do motocyklu je výběru autobaterie dost podobný, je třeba si ohlídat orientaci pólů, kapacitu a rozměry. Startovací proud netřeba u běžných strojů moc řešit, naprostá většina motobaterií potřebnou hodnotu pro start vysoce převyšuje. Smysl to možná má u sněžných skútrů, kde je dobré nechat si nějakou rezervu kvůli studeným startům (doslova), protože s klesající teplotou klesá i schopnost baterie dodávat vysoké proudy.
U motocyklů se můžeme setkat s následujícími typy akumulátorů:
- Olověné motobaterie – klasické zaplavené baterie, které vynikají hlavně nízkou cenou. Vyžadují zhruba stejnou péči jako zaplavené baterie pro automobily. To znamená jednou za čas dobít do plna nabíječkou, ideálně při tom zkontrolovat hladinu elektrolytu a dolít ji na požadovanou úroveň.
- AGM/GEL motobaterie – kategorie do značné míry se překrývající, čemuž napomáhají i výrobci. Často totiž AGM baterii vydávají za GEL, přitom je zde zásadní rozdíl v konstrukci. AGM mají elektrolyt nasáklý ve speciální tkanině vyplňující prostor mezi elektrodami, GEL mají elektrolyt v podobě křemičitého gelu. Oba druhy akumulátorů spojují pro motocykly výhodné vlastnosti, především fungují v jakékoliv poloze a nehrozí vylití elektrolytu. U auta to člověk tak neocení, u motorky to je zásadní výhoda. AGM i gelovky mají nízkou úroveň samovybíjení a lepší cyklickou odolnost než klasické zaplavené baterie.
- Lithiové motobaterie – sem spadají jak Li-Pol akumulátory, tak i LiFePO4 (označované často pro zjednodušení jako LFP). Oba druhy spojuje nižší hmotnost v porovnání s ostatními druhy motobaterií, což je výhoda pro všechny, kdo řeší každý dekagram váhy motorky. Vykoupeno je to ovšem vyšší cenou. Oba druhy lithiových akumulátorů mají nízkou úroveň samovybíjení a zvládají dodávat vysoké proudy, LiFePO4 k tomu přidává ještě extrémní cyklickou odolnost (2000 cyklů a více), takže jsou i velmi trvanlivé.
Moto akumulátory přes zimu nabíjejte
S ohledem na sezonní využívání motorek je důležité zohlednit, že moto akumulátor třeba půl roku stojí bez využívání, tedy bez dobíjení. Trpí na to zejména akumulátory olověné, u nichž samovybíjením dochází po čase k poklesu napětí a začínají sulfatovat. Ideální je tedy pořízení automatické nabíječky, kterou stačí po zazimování motocyklu připojit a před první vyjížďkou ji zase odpojit.
Lithiové akumulátory je třeba dobíjet speciální nabíječkou. Většina automatických nabíječek je dobíjet nezvládá a pokud jsou lithiovky dobíjeny jako běžné baterie, zničí je to. Je tedy třeba si při výběru ohlídat, jestli konkrétní nabíječka skutečně umí tento typ motobaterií nabíjet (bude to napsáno na obalu).
Zdroj médií: Depositphotos.