PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Možnost prověření auta ze zahraničí

21. 8. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Spousta lidí žije v dojmu, že pokud auto pochází ze zahraničí. Je to pro ně jakási záruka lepšího stavu a méně rizikové koupě. Jenže to je velmi falešný pocit.

Možnost prověření auta ze zahraničí

Články na téma dovoz auta ze zahraničí:

  1. Auta z dovozu
  2. Jak na dovoz aut ze zahraničí?
  3. Prověření auta ze zahraničí - právě čtete
  4. Dovoz aut z USA

Podle analýzy 417 tisíc ojetých aut v nabídkách velkých inzertních webů pochází zhruba 20 % aut z jiné země, než je deklarováno. U aut, která mají uvedený český původ, jich pochází ze zahraničí kolem 5 %.

Dovoz auta z Německa? Jen na papíře

Prodejci mohou docílit změny původu velmi jednoduše. Nechá se udělat kopie „ztraceného“ technického průkazu, kde nemusí být informace o žádné zemi. Případně se vůz zaregistruje třeba v Německu, ale jenom na jeden den. Pořídí se převozní doklady a následně se auto zaregistruje v České republice. Původ bude z administrativního hlediska německý. Vodítkem pro kupujícího však může být výrazně rozdílné datum výroby vozidla a datum jeho registrace.

Největší poptávka je samozřejmě po autech dovezených z Německa, která ale ve skutečnosti pocházejí třeba ze zemí Afriky nebo Střední Ameriky. Výjimkou není ani blízkovýchodní původ. 

Proklepněte si ho

Jedním ze způsobů, jak zjistit přesný původ vozidla dovezeného ze zahraničí, je služba PROVIN. Ta ověří, jak dlouho bylo auto v dané zemi přihlášeno. Zákazník jenom sdělí, VIN číslo a zemi, ve které ho potřebuje „proklepnout“. Jednoduše se tak odhalí třeba zmíněné účelové přihlášení, vyřazení z provozu pro totální havárii, skutečný rok výroby, datum první registrace a také zda není auto v zemi evidováno jako odcizené. Krom toho se ale člověk dozví i to, pro jakou zemi byl vůz vyroben, což je další klíčové vodítko.

Služba využívá mezinárodní síť OCIS, o které jste možná už slyšeli, protože je to systém zabezpečení pomocí pískování nebo leptání oken. Na ta se jednoduše tímto způsobem nanese VIN číslo, což je pro zloděje obří problém. Při krádeži totiž většinou dochází ke změně VIN, tedy jeho vybroušení a vyražení/navaření nového. Pokud jsou označena i všechna skla, musejí projít výměnou nebo se vyleptaný kód musí vybrousit. Už to ale kupujícího upozorní, že něco není v pořádku. Stejně tak i to, když jsou všechna skla nová, navíc z jiného roku výroby než zbytek vozidla. Mimochodem na třeba pětiletá auta se boční skla shánějí obvykle dost špatně.

Další výhodou systému OCIS je, že pokud se auto v nějaké zemi najde jako kradené, podílí se organizace na vrácení. Majitel neplatí ani parkovné po dobu vyšetřování a administrativního vyřizování, ale ani následný transport zpět. Běžně tyto částky dosahují 100-200 tisíc korun. Registrace v OCIS navíc prokazatelně snižuje riziko krádeže označeného auta.

Udělejte si komplexní obrázek

PROVIN je sice fajn, ale k tomu, abychom si udělali nějakou představu o tom, jaké auto kupujeme, je nejlepší ho zkombinovat s o něco známějším prověřením podle VIN čísla. Kupujeme-li tedy auto například z Německa, dostaneme ucelený soubor informací, které pokryjí jak nehody, tak stav tachometru, ale dozvíme se i to, jestli skutečně v Německu jezdilo a nebylo tam náhodou registrováno poté, co ho někdo dovezl z Ománu.

Zdroj info: Cebia.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články