Jedním z faktorů, kvůli kterým zatím elektrické vozy nejsou příliš kladně přijímány, je životnost akumulátoru. Výdrž totiž postupně klesá a baterie ztrácí svoji kapacitu. V určitém bodě je třeba ho vyměnit za nový. Kolik let tedy vydrží baterie v elektromobilu? Dozvíte se v našem článku.
Jaká je životnost baterií elektromobilů a kolik let vydrží?
Články na téma životnost baterie v elektromobilu:
- Jaká je životnost baterií v elektrovozech? - právě čtete
- Baterie pro elektromobil brzy vydrží milion kilometrů
- Životnost baterie v elektromobilu je reálně 15 let
Může se to zdát jako obrovský problém. Hospodští odborníci věští těmto bateriím pár let životnosti a lidé tomu bohužel často věří. Skutečnost je malinko odlišná. Akumulátory moderních elektromobilů jsou dost sofistikovaná zařízení a často používané přirovnání k těm malým akumulátorkům napájejícím naše telefony tak trochu kulhá. Telefon je totiž v provozu prakticky neustále a dobíjíme ho denně. V praxi tak tahle malá baterie vydrží zhruba dva roky, než její výdrž klesne natolik, že to začne vadit.
U elektrického auta to tak úplně není. Tedy většinou. Jistě, pokud slouží elektromobil k podnikání nebo dokonce jako taxi, na kterém se řidiči střídají, tak je to věc jiná. Ale u většiny se nebude lišit od vozů se spalováky, které 90 % (většinou více) času stojí. A elektromobil, který stojí, má odběr malý, doslova zanedbatelný.
Online inzeráty elektroaut a hybridních vozů
Dobíjíte vůz denně?
Další odlišností od baterií smartphonů je dobíjení. Jak už jsme naznačili v prvním odstavci, tak telefon dobíjíme většinou na denní bázi a plný dobíjecí cyklus (0-100 %) zvládneme v drtivé většině případů za 24-48 hodin. Abyste elektromobil dobíjeli na "plný cyklus" denně, znamenalo by to využít každý den i jeho plný potenciál dojezdu, který je i v případě malého Citigo zhruba 230 kilometrů, u těch větších elektroaut klidně 250-500 kilometrů. To zvládne málokdo.
Zásadní rozdíly
Posledním zásadním rozdílem oproti běžným akumulátorům je fakt, že elektromobily si ten svůj dost chrání. Je tam určitá rezerva (část článků se nepoužívá), která slouží k tomu, aby v případě potřeby (nadměrné opotřebení) nahradily ty články, které jsou na tom nejhůř a "umřou" první. Vůz také nenechá nikdy baterii vybít úplně do nuly. I když už se auto zastaví a na displeji bude svítit nula procent nabití, tak je ještě v článcích nějaké napětí. Pokud by nebylo, bylo by to špatné, protože tím se baterie hodně ničí a opotřebovává. Ochranou je i chlazení, protože akumulátory nesnášejí teplo při velkém odběru a nabíjení. Proto mají ty výkonnější elektromobily kapalinové chlazení baterií, které odvádí tepelnou energii ze systému pryč.
Baterie vydrží 8 i více let
V praxi u elektromobilů není problém jezdit s jednou baterií klidně osm nebo deset let i víc. Jistě, kapacita o něco klesne (a s ní i dojezd), ale ne tak zásadně, aby vůz nešel používat. Ovlivnit to může i uživatel. Pokud to není nutné, lze nabíjet třeba jen do 90 %, což životnosti také pomůže. Dále je dobré elektromobil nevystavovat dlouhodobě teplu (neparkovat na rozpáleném parkovišti týden v kuse) a zimě (parkovat za mrazů ideálně v garáži nebo alespoň nenechat vůz stát úplně vybitý třeba týden v -30 °C).
Pakliže už na výměnu baterie dojde, čekejte částku od zhruba 70 000 (repasovaný akumulátor Nissanu Leaf) po klidně zhruba milion korun (Audi e-tron). Většina výrobců ale poskytuje záruku, že po určité době nebo nájezdu neklesne kapacita pod nějakou úroveň. Třeba v případě BMW i3 je to 160 000 kilometrů nebo 8 let. Podle průzkumů je ztráta kapacity v průměru zhruba 2-2,5 % ročně.