PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Nová Škoda Kodiaq a ovládání klimatizace

20. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality Technologie

Téma návratu ke klasické podobě ovladačů už je na obzoru nějaký pátek. Nová Škoda Kodiaq (a před ní Superb) nás utvrdila v tom, že děsivý trend ovládání všeho možného pomocí doteku nebo displeje je snad pryč.

Nová Škoda Kodiaq a ovládání klimatizace

Jeden z nejhorších trendů

Jako první s tím přišla Tesla, která vzala displej, strčila ho doprostřed auta a nechala řidiče ovládat maximum možného právě přes něj. Jakkoliv uznáváme, že Tesla to má zmáklé asi nejlépe ze všech automobilek, je pořád dotykové ovládání prostě problém. Klasické tlačítko s mechanickou zpětnou vazbou nebo třeba otočný ovladač jsou nenahraditelné. Řidič nemusí spouštět oči z vozovky, maximálně se na půl vteřiny podívá, jestli má prst na tom správném spínači a stisknutí je potvrzeno hmatem. Na displeji je třeba nejdříve položku očima najít, dívat se, jestli prst míří opravdu přesně na ni a pak se podívat, jestli bylo dosaženo kýžené reakce. Největší zvěrstvo předvedl Volkswagen s dotykovými ploškami na volantu a dotykovým spínáním světel. Proboha proč?!

Vítěz testu? Auto z roku 2005

Že kritika displejů a šoupání prstem není neoprávěná, dokazuje magazín Vi Bilägare, který dal řidičům osm úkolů, které museli provést. Ta nejdražší a „nejvíc fancy a cool“ auta propadla, vítězem bylo Volvo V70 z roku 2005, u kterého zabralo vykonání všech osmi operací celkem 10 sekund. Z novějších vozů se nejlépe umístilo Volvo C40 (13,7 sekund) a Dacia Sandero (13,5 sekund). Tesla Model 3 (23,5 sekund) a BMW iX (30,4 sekund) v testu propadly.

Doteky šetří náklady

Dotykové ovládání, ideálně přes displej, má však jednu výhodu. Tou jsou náklady. Tlačítko pro zapnutí vyhřívání čelního skla nemůže sloužit pro ovládání teploty v interiéru. Jenže displej vám přesně tohle umožní – na jednom místě můžete sdružit funkcí kolik jen chcete, pozadí i kontext se dá libovolně měnit. Problém však je nejenom v samotném ovládání, jeho zdlouhavosti a chybějící zpětné vazbě, ale i v tom, že až na světlé výjimky automobilky mají problém udělat prostředí dostatečně logické. Řidiči zkrátka tápou a hledají, což se jim nechce. Navíc někdy se nepovede úplně software odladit, ten pak zlobí a naprosto smrtelná kombinace vzniká, když je slabší i hardware a vy musíte po nastartování motoru třeba minutu čekat, než systém naběhne a jste schopni si zatopit pod zadnicí. Neexistuje lepší kardiotest než pomalý infotainment v autě.

Škoda Kodiaq a ovládání klimatizace

Škoda se dala před časem na dle našeho názoru nepříliš šťastnou cestu, když v Octavii představila ovládání hlasitosti pomocí dotekové lišty a klimatizaci nechala uživatele nastavovat na displeji. Velké štěstí měl Kodiaq, jehož první generace (a její facelift) je na trhu tak dlouho, že „dotekové období“ překlenula a model tak skočil do éry návratu ke starým pořádkům, tedy minimálně co se ovládání týče.

Návrat ke klasice

Ano, záplavy tlačítek, které jsme vídali u aut konce 80. a pak celá 90. léta, se asi nedočkáme. Nicméně můžeme jásat, že alespoň ty elementární funkce se nám vracejí v podobě otočných ovladačů a i Volkswagen prohlašuje, že na základě zpětné vazby uživatelů se bude vracet ke klasických tlačítkům na volantu. My řidiči můžeme jenom jásat a do učebnic automobilové historie jistojistě vstoupí snaha ovládat vše pomocí dotyku jako jedna z největších hloupostí, které kdy někoho napadly.

Zdroj info: škoda, volkswagen.
Zdroj médií: Škoda.

Podobné články