Posledních několik měsíců máte možnost na povinném ručení zásadním způsobem ušetřit. To za předpokladu, že dobře naložíte s bonusy, které budou od konce roku z vlastníka na provozovatele vozidla nepřevoditelné. Co se pro řidiče změní?
Od konce roku by měl povinné ručení platit provozovatel, nikoliv vlastník vozidla
Články na téma platba povinného ručení:
- Frekvence placení povinného ručení
- Do kdy zaplatit povinné ručení
- Zapomněl jsem zaplatit povinné ručení: Co teď?
- Povinné ručení musíte platit i po smrti plátce. Poradíme, jak na to
- Rady a tipy, jak na povinném ručení ušetřit
- Co řidičům hrozí za nezaplacené povinné ručení? Pokuty i exekuce!
- Koho se může týkat zpětné doplacení povinného ručení?
- Co hrozí za pozdě zaplacené povinné ručení a jak vysoké jsou pokuty?
- Nezaplacené povinné ručení vás může přijít draho. Co za něj hrozí?
- Změna v povinném ručení: Nově ho bude platit provozovatel vozidla - právě čtete
- Nepojištěné vozidlo: Jaké pokuty vám hrozí v roce 2024?
- Podvody s povinným ručením skončily! Pojišťovny si došláply na nepoctivce
Kdo platí povinné ručení?
Povinné ručení, chcete-li také pojištění odpovědnosti z provozu vozidla po pozemních komunikacích, je pojištění, které musí mít ze zákona sjednané každý majitel vozidla. Kdo platí povinné ručení? Platbu – jako takovou – může fakticky zadat kdokoliv, nicméně obvykle se jedná o pojistníka.
Pojistník je osoba, která sjednává (a podepisuje) pojistnou smlouvu a je ve většině případů shodná s vlastníkem vozidla. Ten je vždy zapsaný ve velkém technickém průkazu. Provozovatelem vozidla pak může být kdokoliv, kdo vozidlo fyzicky užívá.
- Náš tip: Více o tom, kdo je provozovatel a vlastník vozidla, se dočtete v jednom z našich dřívějších článků
Výhody pro některé řidiče skončí
Jak už jsme uvedli výše, vlastník a provozovatel vozidla nemusí být jednou a tou samou osobou, což některým řidičům nahrává „do karet“ ve chvíli, kdy chtějí na povinném ručení ušetřit. Pokud jde totiž například o mladého a nezkušeného řidiče (typicky potomek s čerstvým řidičákem), může „jeho“ povinné ručení platit rodič, který má již nasbírané bonusy a za pojistné proto zaplatí mnohem méně. Tomu by ale mělo být od Vánoc konec.
- Přečtěte si také: Bonusy na povinném ručení ušetří řidiči až 60 % z ceny pojistného. Jak si je jednoduše převést?
Nově budou sankciováni provozovatelé vozidla
Nový návrh zákona, který nedávno projednala vláda, počítá zhruba od Vánoc se změnou týkající se situací, kdy jsou pokuty za nepojištěná vozidla vymáhány po vlastníkovi (např. leasingové společnosti), který auto reálně nevyužívá.
Nově se změní osoba, která bude za nepojištěné vozidlo sankciována, a to z vlastníka na provozovatele. Změna podle důvodové zprávy k návrhu zákona vychází z negativních zkušeností s dosavadní právní úpravou při vyřizování přestupků, zániku pojištění nebo využívání systému bonusů a malusů při stanovení výše pojistného.
- Mohlo by vás zajímat: Levné povinné ručení sjednáte díky jednoduchým trikům
Změny se dotknou i dalších oblastí
Návrh zákona počítá také s vyššími minimálními limity pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody. Ve všech případech by se měl limit navýšit z nynějších 35 milionů korun na 50 milionů korun. Ministerstvo financí, které návrh zákona předložilo, navrhuje jeho účinnost od 23. prosince letošního roku. Co to bude znamenat v praxi? Především skutečnost, že povinné ručení opět skokově podraží. A to s největší pravděpodobností pro všechny skupiny řidičů na našem trhu.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (2)
Doteď zákazník když si zakoupil motorové vozidlo být jen částečně přes úvěr, nikdy nebylo hrazené pojistné majitelem vozidla ale uživatelem. Měl vyšší výdaje v úhradách jelikož nebyl majitelem motorového vozidla. To byly výdaje navíc mimo úvěr, skryté poplatky. Článek o poloviční pravdě..