PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jaké jsou parametry pneumatik, dle čeho vybírat?

5. 11. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Základní informace k pneumatikám Rádce motoristy

Na boční straně pneumatiky najdeme mnoho čísel a písmen, které dohromady nedávají žádný smysl. Pojďme je dnes všechny rozluštit.

Parametry pneumatik - podle čeho vybírat?

Boční strana pneumatiky se nazývá bočnice, zde pak najdeme informace o plášti. Mezi tyto informace patří logo výrobce, rok výroby, rozměry a další vlastnosti.

Logo výrobce pozná každý. Může se jednat o Barum, Bridgestone, NokianTyres, Michelin, či další jiné. Dále se v obdélníčku nebo v oválu (staré značení pneumatik nemělo ikonický trojúhelníček ◄) nachází číselný kód například 2220. To znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 22. týdnu v roce 2020. Nikdy nemůžete po výrobcích chtít pneumatiky, které byly vyrobeny ve stejný týden, kdy je chcete kupovat. Výrobci totiž v zimě vyrábí letní pneumatiky a v létě pak naopak.

Pak ale na pneumatice najdete podobný řetězec, jako je tenhle 225/45 R17 97 H tl L RFT MO MFS (jedná se o vymyšlený údaj o označení pneumatiky).

  • První číslo 225 je šířka běhounu (uváděná v milimetrech).
  • Číslo za lomítkem 45 je boční profil – uváděný v % a jedná se o procentuální vyjádření poměru výšky k šířce pneumatiky.
  • Písmeno R značí konstrukci pneumatiky – znamená to, že vnitřní vlákna vedou kolmo ke směru rotace. Na pláštích lze najít také zkratku "ZR", zde se jedná o vysokorychlostní pneumatiku, která podle některých výrobců snese rychlost až 240 km/h.
  • Číslo 17 značí průměr ráfku – je uváděn v palcích (1 palec = 2,54 centimetrů).
  • Číslo 97 je hmotnostní index, jehož minimální hodnotu lze najít v technickém průkazu.
  • Písmeno H je rychlostní index, jehož hodnotu lze také vyčíst z techničáku.
  • tl nebo tt (tubeless a tubetype) jedná se o typ pneumatiky bezdušové a dušové.
  • L nebo XL značí fakt, že plášť a celková konstrukce pneumatiky je schopná snést vyšší zatížení.
  • RFT je RunFlat/dojezdová pneumatika. Pláště, které i v případě defektu mohou se sníženou rychlostí ujet několik kilometrů. (každý výrobce může mít pro Runflatové pláště jiné označení).
  • MO značí homologace pneumatiky (každý výrobce a automobilka mohou mít jiné označení)
  • MFS značí ochranu ráfku před poškozením (každý výrobce a automobilka mohou mít jiné označení). V praxi si to lze představit, že při nasazení pneumatiky na ráfek tenká vrstva bočnice „přečuhuje“ přes ráfek, čímž ho chrání – např. před poškozením od obrubníku při parkování atd.
Zdroj info: Policie ČR, Ministerstvo dopravy ČR, Pneumatiky.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články