Sezóna zimních plášťů je v plném proudu. Jak ale poznat, že je čas na jejich výměnu? A jak změřit hloubku vzorku?
Jaká je minimální hloubka dezénu zimních pneumatik?
Články na téma přezouvání pneumatik:
- Hloubka dezénu zimních pneumatik - právě čtete
- Kdy přezout na zimní pneu
- Od kdy jsou povinné zimní pneu
- Na co si dát pozor při přezouvání na zimní pneumatiky
- Kdy je vhodné vyvážení kol, jak to probíhá a co to přinese
- Nejčastější chyby řidičů při přezouvání pneumatik na zimní
- Kdy je vhodné přezout na letní gumy
- Kdy měnit zimní pneu za letní
- Výměna zimních pneumatik - kdy je vhodný čas?
- Kdy přezout letní pneumatiky za zimní
- Jak dlouho trvá přezutí pneumatik v pneuservisu a svépomocí?
- Kdy je ideální přezout na zimní pneumatiky? Co ukládá zákon a jak je to v praxi? - již brzy
Zákon předepisuje u zimních plášťů minimální hloubku vzorku 4 milimetry. Rozdíl oproti povinné minimální hloubce vzorku letního (1,6 mm), je tak velký proto, že zimní pneumatiky fungují poměrně jinak. Vzorek je hrubší, drážky širší a hlubší, navíc plášť je opatřen jemnými lamelami. Ty odvádějí vodu a zachytává se do nich sníh, což zlepšuje trakci. Čím je ale u zimních pneumatik nižší vzorek, tím hůře fungují. To je samozřejmě platné i pro letní pláště, ale ty většinu času jezdí po suché silnici, v zimě se v některých oblastech jezdí delší dobu po vozovce pokryté uježděným sněhem.
Dalším faktorem je složení směsi. Ta je u zimních pneumatik měkčí, aby si zachovala pružnost i za nízkých teplot. I na suchém, ale promrzlém asfaltu tak dochází k tření dostatečnému pro dobrou ovladatelnost automobilu.
Levné zimní pneu skladem
Jak změřit hloubku dezénu zimní pneumatiky
Jenže jak hloubku vzorku změřit? Ať to budete dělat jakkoliv, tak máme skvělou fintu - vytočte si nejdříve kola na jednu nebo druhou stranu, ať se dostanou z podběhů, půjde to lépe. Poté hledejte barevné čtverečky, které budou někde uprostřed běhounu pneumatiky. Pokud je jejich horní ploška pod úrovní dezénu, je vše v pořádku, ve chvíli, kdy se dostane do roviny se vzorkem, je čas na výměnu.
Oblíbené je také měření pomocí padesátikoruny. Vezměte minci a postavte ji na hranu do vzorku. Její vnější okraj má 4 milimetry, pokud je tedy vidět, je plášť opět zralý na výměnu. Samozřejmě, nejlepší je měřit podle posuvného měřidla nebo také speciální měrkou, protože se člověk dozví přesnou hodnotu a je tak schopen odhadnout, jak dlouho ještě pneumatika vydrží.
Pokud budete jezdit s nevyhovujícím vzorkem, existuje vysoká pravděpodobnost, že za to pokutu nedostanete, pokud na sebe nebude nijak zvlášť policii upozorňovat. Problém může nastat v okamžiku, kdy dojde k nějaké krizové situaci. Nejen, že vůz nebude mít na sněhu optimální trakci, ale v případě karambolu se bude pojišťovna dost možná pídit po tom, jestli auto splňovalo veškeré technické předpisy a náležitosti. Sjeté zimní pneumatiky budou perfektním argumentem pro krácení plnění a při určování viníka to může taky zásadně přitížit.