Dvanáctistovka pod kapotou testovaného Peugeotu 308 SW měla někdy sice trochu osobitý zvuk, ale jinak nebyla ničím zvláštní. Jak na tom je se spotřebou?
Peugeot 308 SW – spotřeba
Články na téma Peugeot 308 SW:
Pod 6 litrů na sto jen ztuha
Automobilka uvádí u kombinace motoru 1.2 PureTech 130 a automatické osmistupňové převodovky spotřebu 5,8 litrů benzínu na sto. To popravdě není zase tak úplně vzdálené od reality, ačkoliv samozřejmě v běžném provozu se bude člověk i s lehkou nohou na plynovém pedálu horko těžko dostávat pod 6 litrů, realitou úsporné jízdy bude spíše hodnota 6,1, možná 6,2 litrů na sto.
Zajímavé ale je, že při našem využívání, které z části znamenalo i dálniční provoz, jsme se dostali bez problémů na 6,5 litrů na sto, aniž by to znamenalo nějakou zásadní snahu. Apetit motoru lze ještě trochu omezit přepnutím do Eco režimu, kde má pravý pedál trochu jinou charakteristiku a převodovka omezuje vytáčení motoru brzkým řazením.
Také čtěte
Technika 1.2 PureTech
Motor 1.2 PureTech není z hlediska výkonu ani spotřeby vůbec špatný. Konkurence sice umí jezdit i za méně, ale při menším objemu, výkonu i krouticím momentu, takže objektivně srovnávat je prakticky nemožné. Víme ale, čím si motor k nižší spotřebě pomáhá. Je to především lepší efektivita a rychlejší ohřev, který umožňuje co nejvíce zkrátit dobu vstřikování bohaté směsi. Chladicí okruh je rozdělen na několik menších a celé chlazení je elektronicky řízené. Svody jsou odlité v jednom kusu společně s hlavou válců, což rovněž napomáhá rychlejšímu ohřevu. A v neposlední řadě musíme zmínit vysokotlaké vstřikovače (až 200 barů), které zvládnou během jednoho cyklu i tři vstřiky. Jak přesně je směs vzduchu a paliva tvořena, Peugeot neprozradil, ale jakmile je možné vstříknout palivo na vícekrát, lze například vytvořit bohatší směs uprostřed spalovacího prostoru a chudší směs směrem ke krajům. Nemusíme asi připomínat, že dnešní agregáty pracují prakticky neustále s chudou směsí. Má to jen dvě výjimky – studený start a požadavek plného výkonu.
Plug-in umí jezdit skoro za nula
Kdo by chtěl jezdit levněji, může sáhnout po plug-in hybridním pohonu (označení buď „Hybrid 180“ nebo „Hybrid 225“), u kterého výrobce uvádí spotřebu 1,1 litru na sto. Od reality to může a nemusí být daleko, lze samozřejmě teoreticky jezdit i s nulovou spotřebou, pokud se člověk omezí na trasy „kolem komína“ a nepřekročí udávaný dojezd 59, respektive 60 kilometrů (u silnější verze Hybrid 225). A kdo nabíjet nebude, ten naopak půjde s náklady nahoru, protože spalovací motor musí s sebou tahat ještě těžkou trakční baterii.
Na dálnici spíš naftu
Na delší cesty stojí rozhodně za zvážení naftový motor 1.5 BlueHDi 130, u kterého automobilka udává spotřebu 4,6 litrů na sto kilometrů. V praxi asi bude docela těžké takové hodnoty dosáhnout, nicméně dle našich zkušeností by neměl být problém jezdit za 5,5 litrů. Naftu samozřejmě lze doporučit skutečně jenom na delší trasy, protože diesely, zejména ty moderní, při jízdách na kratší vzdálenosti spíše trpí.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.