🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
HROMADNÝ NÁKUP 🛞

Podvody s emisemi na STK

26. 9. 2024 4 min. čtení diskuze (25) Tipy a rady

Už nějakou dobu se v médiích objevují informace o možných podvodech na STK při měření emisí. Procházejí auta, která by rozhodně projít neměla.

Podvody s emisemi na STK

Za odhalením něčeho, co by se dalo nazvat mafií, stojí Libor Fleischhans, který na problém upozorňuje už léta, bohužel se však dlouho nedařilo ty správné orgány přimět k činnosti. Pro ty čtenáře, kteří by se v problematice chtěli trochu hlouběji zorientovat, doporučujeme profil @LiborFleis na síti X (bývalý Twitter). Je tam velmi podrobně popsán pohled pana Fleischhanse, ale i princip podvodů na emisích.

Situace, která vyhovuje téměř každému

Možná se ptáte, proč by se mělo podvádět s emisemi, že? Důvod je poměrně jednoduchý, ono to totiž vyhovuje kde komu. Ať už se jedná o dovozce ojetin ze zahraničí, majitele starších vozů nebo i samotné provozovatele STK či techniky, zejména ty, kteří měří emise.

Namísto pořízení zánovního auta, které bude plnit nějakou z novějších norem, třeba Euro 6d, se tak běžnému člověku více vyplatí provozovat dál letitou oktávku s vykuchaným DPF filtrem. Nové auto nepotřebuje, byl by to pro něj zásadní výdaj. To raději strčí do přihrádky pod autorádiem pětistovku, což se zase vyplatí člověku, který měření emisí provádí a rozhoduje tedy o tom, jestli vůz projde nebo ne.

Jestli se pozastavujete nad tím, jak může někdo rozhodnout, jestli auto projde, doporučuji podrobně nastudovat metodiku měření. Existuje několik různých triků, nejznámější je asi postupné sešlapování plynového pedálu ve chvíli, kdy by je měl technik doslova zadupnout do podlahy. I to má obrovský vliv na naměřený výsledek.

Že něco nesedí, je jasné už ze statistik. Rekordní STK u nás má statistiku 98,82 % aut, která prošla. A to v zemi, kde je průměrné auto staré 16 let. V Německu přes jejich obdobu STK neprojde pětina aut, a to mají Němci mnohem mladší vozový park a obecně se o auta lépe starají.

Začíná se něco dít

Policie v Česku začala kontrolovat měřením v terénu emise aut a například v Přerově neprošlo ani jedno z deseti kontrolovaných vozidel. Upřímně – je vidět, že si policisté dobře vybírali, koho zastaví, a šli na jistotu. Patrně nekontrolovali třeba pětiletá auta, ale počkali si na nazdárky, za kterými se čoudilo jako z uhelky. Ve finále tak jejich majitelé budou muset na STK znovu a na místě dostali pokutu.

A podle slov mluvčích se policie zaměří na ojetiny v dlouhodobém měřítku a kontroly budou pokračovat. Současně se tím se logicky zaměří pozornost i na měření emisí na STK, které si začnou dávat pozor (a podle našich informací se to už děje) a technici patrně začnou být nekompromisní.

Proč na emisích záleží?

Zdálo by se, že Libor Fleischhans, ale i jiní, řeší emise, na kterých vlastně nikomu nezáleží. Reálně však tyto emise způsobují dost závažné zdravotní komplikace a jsou jedním z původců dost vážných onemocnění. Nejčastější argument neznalých je, že z výfuků se dřív autům hulilo mnohem víc a nikdo to neřešil. Pravda je to jen částečně.

Spalování nafty generuje částice různých velikostí. Nebezpečnější jsou ty nejmenší, které reálně mohou doslova zasáhnout do DNA a způsobit její mutaci, což, pokud si s tím imunitní systém neporadí, vede až k rakovinám a podobně.

Novější motory s přímým vstřikováním a vysokými tlaky generují menší částice, než staré atmosférické diesely s předkomůrkou, které v tomto směru nebyly tak nebezpečné. Proto přišly DPF filtry, které malé částice zachytí a při vypalování filtru se přemění doslova na plyn. Stará Avia sice smrděla příšerně, ale generovala daleko větší pevné částice, se kterými si tělo snáze poradilo. 

Mikročástice navíc způsobují třeba i alergie. Vdechujeme je společně s pyly. Imunitní systém byl evolucí vyšlechtěn k boji s nimi, ale do toho se přidávají právě malé částice nespálených sazí, které jsou podobně velké, jako menší druhy pylů. Na ty naše tělo skutečně zvyklé není, protože se s nimi lidé setkávají ve velké míře až posledních zhruba 20 let, a považuje je rovněž za pyl, takže tělo vyvíjí nadměrnou imunitní aktivitu, jako kdybychom přicházeli do styku s daleko větším množstvím tohoto alergenu. Výsledkem je pak doslova uměle vypěstovaná alergie. Týká se to zejména lidí, žijících v centrech měst a v oblastech s velkým provozem.

Zdroj info: hn.cz, Libor Fleischhans, PČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Ladislav Hrdlička, 26. 9. 2024 21:57
Možná se opravdu sníží počet nevyhovujících vozidel, ale těch nových, kterým nefungují ty vymoženosti jako katalyzátory, ERG ventily, zařízení na vstřikování močoviny, filtry pevných částic atd., protože tady je větší pravděpodobnost, že něco bude u STK v nepořádku a náprava bude drahá na rozdíl o starých aut s karburátorem, na která se nevztahuje žádná emisní norma EU, ale jen předpisy z roku výroby vozidla.
Tomáš, 26. 9. 2024 20:37
Moje BMW e91 320d (204D4) euro 4 120kw má emise v pořádku nájezd 247.831km
1. Před STK zahřát motor klidnou jízdou po 10min se zahřátým motorem na provozní teplotu.
2. Dálnice 4 rychlostní stupeň otáčky motoru cca 2500-3000 RPM a to alespoň 20km.A kvalitní prémiovou naftu né od Lojzíka ze stodoly.
3. Pak emise na STK se zahřátým motorem!
Po emisích nechcípat motor minimálně 5min! Ničíte si Turbodmychadlo a jiné komponenty.
A šlapání na podlahu na místě se studeným dieselem udělá jen hulvát nebo feťák.
Motor při normální jízdě/používání funguje a spaluje úplně jinak!

A dodatek hlavně že úkáčka mají STK a zaplacený pojištění!
Že?
Jiří Bílý, 26. 9. 2024 20:33
Jediné, co se změní bude, že místo pětistovky (což je směšné už dnes a dává se víc), bude v přihrádce pětitisícovka a úspěšnost se zvýší na 99,9% .

Jsme v Česku, zemi lemplů, zlodějů a švejků a žádná radikální řešení tady nepřipadají v úvahu.
Radovan Katzer, 26. 9. 2024 20:32
Poslat čoudící auto na hřbitov je naprosto v pořádku. Je to vysvobození i pro samotné majitele těchto mrtvol, které musí tito neustále krmit olejem skrze vydřený motor a také provozem těchto mrtvol přiotravují kde koho, ale především sami sebe...
Pepík Vaněček, 26. 9. 2024 18:56
Až začnete jezdit 30km v obci
podle EU , ve městě to bude smradu hlavně z náklaďáčků .

Podobné články