PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Podvody s emisemi na STK

26. 9. 2024 4 min. čtení diskuze (31) Tipy a rady

Už nějakou dobu se v médiích objevují informace o možných podvodech na STK při měření emisí. Procházejí auta, která by rozhodně projít neměla.

Podvody s emisemi na STK

Za odhalením něčeho, co by se dalo nazvat mafií, stojí Libor Fleischhans, který na problém upozorňuje už léta, bohužel se však dlouho nedařilo ty správné orgány přimět k činnosti. Pro ty čtenáře, kteří by se v problematice chtěli trochu hlouběji zorientovat, doporučujeme profil @LiborFleis na síti X (bývalý Twitter). Je tam velmi podrobně popsán pohled pana Fleischhanse, ale i princip podvodů na emisích.

Situace, která vyhovuje téměř každému

Možná se ptáte, proč by se mělo podvádět s emisemi, že? Důvod je poměrně jednoduchý, ono to totiž vyhovuje kde komu. Ať už se jedná o dovozce ojetin ze zahraničí, majitele starších vozů nebo i samotné provozovatele STK či techniky, zejména ty, kteří měří emise.

Namísto pořízení zánovního auta, které bude plnit nějakou z novějších norem, třeba Euro 6d, se tak běžnému člověku více vyplatí provozovat dál letitou oktávku s vykuchaným DPF filtrem. Nové auto nepotřebuje, byl by to pro něj zásadní výdaj. To raději strčí do přihrádky pod autorádiem pětistovku, což se zase vyplatí člověku, který měření emisí provádí a rozhoduje tedy o tom, jestli vůz projde nebo ne.

Jestli se pozastavujete nad tím, jak může někdo rozhodnout, jestli auto projde, doporučuji podrobně nastudovat metodiku měření. Existuje několik různých triků, nejznámější je asi postupné sešlapování plynového pedálu ve chvíli, kdy by je měl technik doslova zadupnout do podlahy. I to má obrovský vliv na naměřený výsledek.

Že něco nesedí, je jasné už ze statistik. Rekordní STK u nás má statistiku 98,82 % aut, která prošla. A to v zemi, kde je průměrné auto staré 16 let. V Německu přes jejich obdobu STK neprojde pětina aut, a to mají Němci mnohem mladší vozový park a obecně se o auta lépe starají.

Začíná se něco dít

Policie v Česku začala kontrolovat měřením v terénu emise aut a například v Přerově neprošlo ani jedno z deseti kontrolovaných vozidel. Upřímně – je vidět, že si policisté dobře vybírali, koho zastaví, a šli na jistotu. Patrně nekontrolovali třeba pětiletá auta, ale počkali si na nazdárky, za kterými se čoudilo jako z uhelky. Ve finále tak jejich majitelé budou muset na STK znovu a na místě dostali pokutu.

A podle slov mluvčích se policie zaměří na ojetiny v dlouhodobém měřítku a kontroly budou pokračovat. Současně se tím se logicky zaměří pozornost i na měření emisí na STK, které si začnou dávat pozor (a podle našich informací se to už děje) a technici patrně začnou být nekompromisní.

Proč na emisích záleží?

Zdálo by se, že Libor Fleischhans, ale i jiní, řeší emise, na kterých vlastně nikomu nezáleží. Reálně však tyto emise způsobují dost závažné zdravotní komplikace a jsou jedním z původců dost vážných onemocnění. Nejčastější argument neznalých je, že z výfuků se dřív autům hulilo mnohem víc a nikdo to neřešil. Pravda je to jen částečně.

Spalování nafty generuje částice různých velikostí. Nebezpečnější jsou ty nejmenší, které reálně mohou doslova zasáhnout do DNA a způsobit její mutaci, což, pokud si s tím imunitní systém neporadí, vede až k rakovinám a podobně.

Novější motory s přímým vstřikováním a vysokými tlaky generují menší částice, než staré atmosférické diesely s předkomůrkou, které v tomto směru nebyly tak nebezpečné. Proto přišly DPF filtry, které malé částice zachytí a při vypalování filtru se přemění doslova na plyn. Stará Avia sice smrděla příšerně, ale generovala daleko větší pevné částice, se kterými si tělo snáze poradilo. 

Mikročástice navíc způsobují třeba i alergie. Vdechujeme je společně s pyly. Imunitní systém byl evolucí vyšlechtěn k boji s nimi, ale do toho se přidávají právě malé částice nespálených sazí, které jsou podobně velké, jako menší druhy pylů. Na ty naše tělo skutečně zvyklé není, protože se s nimi lidé setkávají ve velké míře až posledních zhruba 20 let, a považuje je rovněž za pyl, takže tělo vyvíjí nadměrnou imunitní aktivitu, jako kdybychom přicházeli do styku s daleko větším množstvím tohoto alergenu. Výsledkem je pak doslova uměle vypěstovaná alergie. Týká se to zejména lidí, žijících v centrech měst a v oblastech s velkým provozem.

Zdroj info: hn.cz, Libor Fleischhans, PČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Mirek Travnicek, 7. 10. 2024 14:50, reagovat
hulici auta je treba zavrit i z ridicema
Jaroslav Novák, 2. 10. 2024 17:46, reagovat
Takhle se z lidi tahaji penize. Pro jejich dobro preci! 😉
Sebastian, 29. 9. 2024 17:48, reagovat
Můj syn chtěl jet do školky autobusem, tak jsme šli na zastávku. Během těch pár minut, co jsme čekali, projely desítky aut, některá smrděla a kouřila, výfukové plyny jsem cítil na obličeji. Teď už jezdíme jen autem se zapnutým HEPA filtrem.
David Skalský, 28. 9. 2024 22:17, reagovat
To už je normálně hon na čarodějnice ty emise... půl roku nazpět člověk nečte nic jiného... emise, povodně, vláda, kdo koho kde pobodal, emise, divení na silnicích o pravidlech, emise, vláda, eurohujerství a ceny paliv a emisních povolenek a tak pořád dokola... Jděte už k šípku a raději týden nebo spíše měsíc nepřidávejte jediný nový článek...tohle už je pomalu na Chocholouška
Lukáš Kuiva, 28. 9. 2024 15:04, reagovat
No a co LPG? Platím dvoje emise, plnou silniční daň a ještě mě pak vyhodí na STK? Každý kdo jezdí na LPG má benzín pouze na start a zahřátí systému, pak jsou emise 00 howno a oni to stejně musí měřit a ještě 2x 🤣

Podobné články