Klasický problém, který řeší nejen řidiči, ale třeba i majitelé autobazarů – jak nastartovat auto s vybitou baterií. Řešení je několik a jedno dokonce není závislé na externím napájení ani jakémkoliv akumulátoru.
Pomocný startovací zdroj

Články na téma startování vozu:
- Startovací sprej: jak se používá a jaké jsou zkušenosti?
- Jak nastartovat auto s vybitým klíčem
- Startovací zdroj s powerbankou
- Pomocný startovací zdroj - právě čtete
- Při startování auta přes kabely se vyhněte následujícím chybám
- Jak nastartovat auto s vybitým klíčem
- Jak nastartovat auto s vybitou baterií
- Auto nechce nastartovat: Jak poznat, že je to baterií?
- Noco Boost X GBX45 po roce používání
Ve chvíli, kdy se po otočením klíčku v zapalování namísto startování ozve jen cvakání relátka, je několik možností. Tou zdlouhavější je dobití autobaterie nabíječkou, rychlejší je start přes kabely s pomocí jiného vozidla a následné dobití akumulátoru jízdou. A pak je tu ještě varianta využít nějaký externí zdroj elektrické energie.
Externí zdroje do zásuvky
Ta nejméně „cool“ varianta, nicméně velmi spolehlivá. Existuje nespočet nejrůznějších nabíječek, které krom nabíjení zvládají i start vozidla. Mají je většinou ve výbavě autoservisy a typicky jsou to takové krabice na kolečkách, které mají na vrchní části několik přepínačů a navrch ještě ampérmetr. Umí jak nabít autobaterii, tak i nastartovat vozidlo. Nevýhoda je asi jasná, je to nutnost připojení zdroje do zásuvky. Operační dosah je tedy přímo úměrný součtu součtu délek všech v garáži dostupných prodlužovaček. Cenově vychází zařízení na několik tisíc korun, až desítky tisíc.
Startovací booster
Klasika v autobazarech – powerbanka. Mohou být i doslova kapesní velikosti, ale klidně i v podobě jakéhosi vozíku, který umí nastartovat i velkoobjemové motory nákladních aut naprosto bez zaváhání. Kvalita a trvanlivost takového řešení je závislá na péči, jakou mu dopřeje majitel. Booster je třeba udržovat nabitý, aby jeho akumulátor degradoval co nejpomaleji. Ty lepší přenosné startovací zdroje umí přepínat mezi 12 a 24 V, samozřejmostí je u většiny z nich i integrovaný USB port třeba pro dobití telefonu. Booster má obvykle uvnitř klasickou olověnou baterii (případně několik baterií), ty dražší typu EFB nebo AGM.
Samostatnou kapitolou jsou malé powerbanky, které jaksi „omylem“ umí i nastartovat auto. Jelikož je to zařízení často velmi malé, jsou v něm lithiové akumulátory, které mají schopnost poskytovat vysoké proudy. Odpovídá tomu i cena, která u lepších výrobků začíná na několika tisícovkách.
Superkondenzátorový booster
O existenci téhle nesmírně utilitární věcičky asi nemá většina motoristů ani tušení. Nicméně nápadně lehká krabička velikosti tlustší knihy umí nastartovat vůz jeho vlastní energií, respektive energií z autobaterie. Vybitý akumulátor v autě totiž neznamená, že jeho napětí je 0 V. Většinou třeba u delší dobu odstaveného auta naměříme na autobaterii hodnoty přes 5 V. Po připojení si superkondenzátorový booster začne nacucávat elektrický náboj klidně i z těch 5 voltů. Stačí pár minut a kondenzátory jsou natolik nabité, že umí poskytnout energii pro start auta a v případě dieselu i tomu předcházející žhavení. Celý trik je jednoduše v tom, že i relativně vybitá autoabaterie má v sobě dost energie ke startu motoru. Jenže ji nezvládá vydat v dostatečně krátkém čase. Kondenzátorový pomocník přesně toto řeší – nastřádá si energii a pak ji během několika sekund poskytne. Nevýhodou je vyšší cena (cca 7-8 tisíc korun), na druhou stranu je to velmi skladné a lehké zařízení.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.