Jak garážovat auto? Mnoho majitelů aut počítá s tím, že jim jejich plechový miláček bude sloužit co nejdéle to půjde a neberou ho jako spotřební zboží. S tím se pojí i varianta vůz garážovat, případně ho parkovat alespoň pod krytý přístřešek.
Přístřešek pro auto vs. garáž pro auto
Články na téma garážování vozu:
- Sněhová fréza vám pomůže při úklidu sněhu před garáží
- Zabezpečení garáže: Jaké jsou možnosti?
- Vyplatí se koupě plachty na auto?
- Jak vybrat elektrocentrálu
- Přístřešek pro auto nebo garáž, co je lepší? - právě čtete
- Dlouhé odstavení vozidlu neprospívá. Jak ho správně připravit?
Zde je na místě otázka, co je lepší. Samozřejmě, lze se na to podívat z mnoha úhlů pohledu. Finančně je jednoznačně výhodnější přístřešek. Jednoduchý plechový pořídíte dnes už za ceny kolem deseti tisíc korun. Za tu cenu zásadně omezíte vnější vlivy.
Přístřešek pro auto nebo garáž, co zvolit?
Zde by bylo asi na místě objasnit, že zdaleka nejhorší je nechat vůz vystavený počasí jen tak venku, nechráněný. Ano, automobilky na to myslí a dá se říci, že jsou na to auta tak nějak stavěna a při návrhu se s tím počítá. Ovšem rozdíl mezi garážovaným a negarážovaným vozem je poznat už po pár letech. Když pomineme kroupy, tak vliv sněhu a slunečního záření je dost podstatný. Sníh je v podstatě jen voda v jiném skupenství a pokud někde začne auto "kvést", tak se pod bílou peřinou koroze rozlézá násobně rychleji. To samé platí i pro déšť. Podzimní plískanice spojené s ranními mrazíky dovedou s plechem udělat divy. Vnější vrstva laku pak trpí v létě a to zejména v pařácích následovaných prudkou bouřkou, která způsobí náhlé ochlazení rozpáleného karoserie. A abychom to měli kompletní, tak ani na jaře není zrovna výhra přijít k vozu pokrytému pylem. Z výše uvedeného je to asi nejmenší zlo, ale rozhodně to nepotěší.
Vliv teploty
Pak tu máme vliv teploty. Opět, auta jsou stavěná na to, aby fungovala a nastartovala v podmínkách blízkých pouštním a i polárním. Ale i nevytápěná garáž přeci jen poskytuje stabilnější prostředí, kde bude minimálně v zimě vždy o něco tepleji než venku. Takže i startování vozu bude méně náročné a baterie a startér vozu se tolik "nenadřou". Přístřešek, který není kompletně uzavřený pak tuto výhodu ztrácí.
Ideální se tak zdá být garáž a to nejlépe taková, která je součástí domu, či je k němu "přilepena". Člověk pak může do auta vlézt takříkajíc "suchou nohou", což má vliv zase na čistotu interiéru vozu. Pozor ale na sůl, která společně s břečkou ze silnice ulpí na karoserii, kde zmrzne. V garáži pak tato směs povolí a vznikne v podstatě slaná voda, která ráda podpoří korozi. Proto, pokud máte vytápěnou garáž, je ideální v zimě před zaparkováním vůz opláchnout tlakovou vodou, která sůl a nečistoty omyje. U přístřešku se toto řešit nemusí, tam je lépe auto zaparkovat a nechat být.
Co je ideální
Takže co je tedy ideální? V první řadě jakákoliv konstrukce, která vůz zakryje a alespoň částečně ho ochrání před vnějšími vlivy. Přístřešek není tak bezpečný a obvykle v něm bude parkovat jenom auto. Na druhou stranu je o dost levnější. Garáž poslouží i jako menší sklad, prádelna, případně dílna. Auto je v ní perfektně kryté, ale pozor na efekt zmrzlé břečky se solí! A ano, dům s garáží vyjde dráž než bez ní. Případný pokus o krádež vozu má ale daleko menší šanci na úspěch než v přístřešku. Zvážit a spočítat tedy musí každý sám, co je pro něj nejlepší. Univerzální rada neexistuje.