PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Povinná výbava do auta 2024 – na co se přichystat?

16. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Cestování do zahraničí Povinná výbava auta

Povinná výbava do auta v roce 2024 se nijak neliší od té, kterou jste vozili v roce 2023. Můžete tedy bez obav ponechat vše v autě, tak jak je. Trochu specifická pravidla však platí pro hever, rezervu a montážní klíč na povolení/utažení šroubů na kolech.

Povinná výbava auta v roce 2024, na co se přichystat?

Povinná výbava auta 2024

V autě musíte v roce 2024 povinně mít následující:

  • Trojúhelník
  • Reflexní vesta pro řidiče
  • Autolékárnička
  • Náhradní kolo, nebo sada na opravu pneumatik
  • Hever
  • Klíč na kola

Trojúhelník

Platí povinnost označit místo nehody nebo problému na silnici pomocí trojúhelníku. Je to jedna z prvních věcí, které byste měli řešit, když zastavíte u krajnice, aby do vás někdo další nenarazil. Umisťuje se u pravého okraje vozovky, a to do vzdálenosti minimálně 50 metrů před vozidlem, na dálnici platí minimálně 100 metrů. Špatně se to odhaduje, je lepší dát trojúhelník o něco dál než blíž. Na dálnici se vyplatí volat buď policii, nebo na linku 800 280 281, což je bezplatná služba asistence ŘSD, která na místo dojede v řádu minut, a označí ho výstražnou šipkou.

Reflexní vesta

Česká republika má v tomto směru lehce specifická pravidla – vestu musí mít pouze řidič. V rámci EU však většinově platí, že by ji měl mít každý, kdo jede v autě, a to umístěnou tak, aby mohl vystoupit už s oblečenou vestou. Doporučujeme proto do každých dveří jednu reflexní vestu vložit. Oblečte si ji v případě problémů s vozidlem nebo při nehodě skutečně ještě předtím, než vystoupíte z auta.

Autolékárnička

Dříve se hodně řešila expirace lékárničky, novější už datum, kdy „projdou“ ani nemají. Ty starší není nutné po expiraci vyhazovat, klidně ji vozte v autě dál. Uvnitř najdete vše, co je potřeba k poskytnutí první pomoci:

  • 3 x hotový obvaz s polštářkem
  • 3 x hotové obvazy se dvěma polštářky
  • 1 x cívka náplasti hladká
  • 1 x škrtící obinadlo
  • 1 x latexové rukavice
  • 1 x izotermická fólie (200 × 140 cm)
  • 1 x nůžky

Náhradní kolo/sada na opravu pneumatik

V případě rezervy, tedy náhradního kola, je to asi jasné – v případě defektu bezpečně zastavte, zvedněte vozidlo na heveru a vyměňte kolo. Ať už je náhradní kolo plnohodnotné nebo rezervní, oproti sadě na opravu pneumatik je to docela výhra. Proč? Sada na opravu je totiž velmi polovičaté řešení – zalepí jen díru velmi omezených rozměrů, navíc neřeší případ, kdy je poškozený i disk kola. Když je plášť poškozený v boční části, sundejte ho (k tomu budete potřebovat hever) a zkuste zalepit tak, že dovnitř vpravíte přes ventilek lepící hmotu a pak kolo položíte poškozenou stranou dolů. Jinak doporučujeme, pokud je to jen trochu možné, vozte náhradní kolo nebo rezervu. Pakliže máte sadu na bezdemontážní opravu pláště, nemusíte vozit s sebou hever ani klíč na kola.

Hever

Bez heveru bezpečně nevyměníte kolo, takže je logicky součástí povinné výbavy. Když dojde na zvedání auta, raději nahlédněte do manuálu, kde jsou zvedací body, ať si nezničíte práh. Nezapomeňte, že hever musí být při zvedání vozidla kolmo na rovinu vozovky a na pevném podkladu. Hever nemusí vozit řidiči, kteří mají auto s pneumatikami runflat, vozidla, která mají namísto rezervy sadu na bezdemontážní opravu pneumatiky, případně mají zajištěnou asistenční službu, která zajišťuje 24/7 výměnu nebo opravu pneumatiky na území celé ČR.

Klíč na kola

Nejtrapnější chvíle při výměně kola přichází, když zjistíte, že nemáte čím povolit šrouby. Klíč na kola je velmi jednoduchá věc, doporučujeme vozit klidně dva (ořech levnějších klíčů se dá poměrně snadno zničit), případně si pořídit luxusní teleskopickou ráčnu z Lidlu. Vyjde na 250 korun a kola se s ní sundávají o poznání komfortněji.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články