PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Povinné ručení a chyby, kterým je dobré se vyvarovat

20. 11. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Pojištění motoristy Jak vybrat pojištění vozidla Základní info k pojištění vozidel

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, lidově řečeno povinné ručení, musí mít sjednané každý řidič. Protože ho ale nabízí nespočet pojišťoven, je občas složité ho dobře vybrat a nešlápnout vedle. Jaké jsou základní chyby, které u povinného ručení děláme?

Nejčastější chyby, které děláme při uzavírání povinného ručení

Nabídky mezi sebou neporovnáváme

Zorientovat se v nabídce pojišťoven, které zákonné pojištění nabízejí, není ani trochu jednoduché. A vsadit na první nabídku, která vám padne – lidově řečeno – „do oka“, je naopak krajně neprozíravé. Proto při výběru vhodného produktu využijte nezávislých kalkulaček a srovnávačů povinného ručení.

Ty za vás jednotlivé nabídky vzájemně porovnají a dokonce je dokážou seřadit podle ceny nebo jiných preferovaných parametrů. Pojistku zpravidla můžete taky sjednat bez toho, abyste opustili pohodlí domova, přičemž některé pojišťovny vám mohou za online sjednání nabídnout zajímavou slevu.

Povinné ručení vybíráme pouze podle ceny

Nejlevnější povinné ručení nerovná se automaticky to nejvýhodnější! I když pravděpodobně na roční pojistce ušetříte, v případě nehody můžete nepěkně narazit. Levné povinné ručení totiž zpravidla nebude krýt veškerá rizika a pojistná ochrana bude nedostatečná.

Mnohem důležitější než cena povinného ručení, je proto rozsah pojistné ochrany, se kterým neodmyslitelně souvisejí limity pojistného plnění, ale i případné výluky, na základě kterých může pojišťovna plnění krátit nebo ho dokonce úplně odmítnout.

Nejčastější chyby, které děláme při uzavírání povinného ručení

Nastavujeme si nízké limity

A když už jsme výše zmínili pojistné limity, tak si jejich problematiku více rozvedeme. Ve snaze na pojistném ušetřit si sjednává spousta řidičů pouze ty nejnižší limity, které jsou sice zákonem dané, v případě škody na zdraví nebo životech ovšem nemusí být dostatečné.

Zákon o povinném ručení pojišťovnám nařizuje minimální hranici pojistného plnění, která činí 35 milionů korun při škodě na zdraví a 35 milionů korun při škodě na majetku. Všeobecně je ovšem doporučován limit alespoň 50 milionů korun při škodě na zdraví a 50 milionů korun při škodě na majetku.

Nejčastější chyby, které děláme při uzavírání povinného ručení

Připojištění považujeme za zbytečnost

Spousta řidičů si myslí, že například bezplatná asistence na cestách je vždy součástí základního balíčku povinného ručení. To ovšem většinou neplatí. Pokud k nehodě nebo nečekané události na silnici přece jen dojde a vy budete kontaktovat pojišťovnu, u níž máte pojistku sjednanou, operátor vám sdělí, na jaké služby máte nárok zdarma, a které jsou naopak zpoplatněny.

Možná se tak budete divit, že základní pojistka vůbec neobsahuje služby, o kterých jste si mysleli, že jsou na silnicích samozřejmostí. Proto je potřeba důkladně číst smlouvy, případně zbytečně nešetřit a sjednat si k povinnému ručení i havarijní pojištění nebo některou z forem připojištění.

Smlouvy neaktualizujete

Pokud již povinné ručení uzavřené máte, pak je potřeba ho čas od času aktualizovat. Podmínky pojišťoven u pojištění auta se v čase výrazně mění. To, co platí jeden rok, už může být v dalším roce zcela jiné. Proto je dobré občas nabídky pojišťoven opět porovnat a vybrat si případně tu, která vám nastavenými parametry nejvíce sedne.

Problémem může být i to, že váš vůz stárne a ztrácí na ceně. A cena pojištění auta se odvíjí od obvyklé ceny vozu. Pokud je tedy pojistná smlouva pravidelně aktualizovaná, můžete na pojistném výrazně ušetřit. Tady jen opět připomeneme, že se nevyplatí šetřit na limitech pojistného plnění, ani na pojistné ochraně. Nehoda totiž není náhoda a neštěstí nechodí po horách, ale po lidech…

Zdroj info: Česká kancelář pojistitelů, pojistné podmínky pojišťoven.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články