V podstatě každý den se motoristé na tuzemských silnicích setkávají s vozidly, která jsou opatřena modrými majáky. Je ale možné, aby běžní řidiči taková vozidla legálně předjeli?
Předjetí vozidla se zapnutým modrým majákem
Články na téma majáky na auto:
- Modrý maják a jeho použití
- Modrý maják a předjetí vozidla. Jak to je? - právě čtete
- Neoprávněnou jízdu s majákem řeší pokuta a nově i zákaz řízení - již brzy
Pro někoho možná překvapující odpověď bude, že za určitých podmínek to možné je. Řidiči ale nesmí takové motoristy ohrozit ani omezit. Navíc platí, že jim musí být v případě potřeby umožněn bezpečný a plynulý průjezd. V takovém případě se nebude jednat o přestupek, za který by byl motorista v praxi pokutován.
Aby těch pravidel nebylo málo, tak se k tomu navíc řadí ještě jedno omezení, a to, že do skupiny vozidel s právem přednosti jízdy se ostatní motoristé nemohou zařazovat.
Vozidla s právem přednosti jízdy a jaká to jsou
Je jasné, že modré či modročervené majáky nemůže používat kdekdo. Ptáte se, kdo může v dnešní době dle platných právních předpisů užívat modrý nebo modro-červený maják? Jedná se o dostatečně školené řidiče, které se řadí do speciálních a zákonem stanovených složek nebo institucí.
Konkrétně se dle aktuálně platných předpisů jedná o vozidla vojenské služby, vojenské policie, obecní policie, důlní záchranné služby, auta Ministerstva vnitra používaná policií, poruchové služby plynárenských zařízení nebo třeba poskytovatele zdravotnické záchranné služby.
Tím ale výčet nekončí. Zároveň je třeba do takových vozidel zařadit i vozidla ozbrojených sil používaná u vojenských záchranných útvarů pro plnění humanitárních úkolů civilní ochrany, celní správy, generální inspekce bezpečnostních sborů nebo auta zpravodajských služeb při přepravě nosičů utajovaných informací nebo osob, kterým poskytují ochranu.
Také čtěte
A pokračujeme dál. Podle vládního nařízení z roku 2001 se totiž jedná také o členy vlády, nejvyššího představitele Senátu i Poslanecké sněmovny, Prezidenta republiky, hlavního hygienika České republiky, velitele logistiky Armády ČR, náměstka ministra vnitra pro vnitřní bezpečnost nebo třeba velitele vzdušených sil Armády České republiky.
Co pro taková vozidla v praxi platí
Pokud výše uvedená vozidla mají při jízdě zapnutý maják, nemusí takový motorista dodržovat některá pravidla, o kterých se právní předpisy zmiňují. Zároveň tito řidiči nemusí dodržovat ani právo přednosti v jízdě.
Mezi další konkrétní opatření, která nemusí být ze strany motoristy s právem přednosti v jízdě při užití majáku respektována, se zároveň řadí: jízda v jízdních pruzích, dodržování nejvyšší povolené rychlosti, pouštění chodců na přechodu, zákaz jízdy po tramvajovém pásu, dávání znamení o změně směru jízdy nebo třeba také zákaz otáčení se v jednosměrce, tunelu či křižovatce.
Zdroj médií: Depositphotos.