Olej, který lijete do motoru, se dost liší od náplně v převodovce. Obě maziva sice mají podobné úlohy, ale jsou mezi nimi zásadní rozdíly.
Převodové oleje se od motorových zásadně odlišují
Články na téma převodové oleje:
- Převodový olej 75W-90
- Převodové oleje
- Převodový olej – čím se liší od motorového? - právě čtete
Oleje pro motory
Motor klade na mazivo obrovské nároky a to na ně musí být připraveno. Už jenom tepelné namáhání je skutečně obrovské. Při startu má olej třeba -20 stupňů, v řádu minut se ohřeje na zhruba 100 stupňů a sem tam je vystaven teplu přes 200 stupňů, například u pístních kroužků. K tomu občas projde přes turbo, kde opět prudce naroste jeho teplota, ačkoliv jenom na okamžik.
Teplo je spojené s oxidací, proto motorová maziva obsahují celou řadu aditiv, které je proti oxidaci chrání. Kromě toho přichází běžně olej do kontaktu s palivem. Zde je třeba uvést, že nafta je lepší varianta, protože ta maže sama o sobě. Naopak benzín docela dobře odmašťuje povrchy, na což opět musí být olej připraven a kompenzovat to (akceptovatelná hranice je 4% obsah benzínu v mazivu).
A přidejte ještě výfukové plyny, kterým se rovněž olej nevyhne a musí se s jejich účinky vypořádat. Navrch po něm chceme ještě aby vše poctivě mazal, čistil a udržoval funkční. Nemá to snadné! I proto jej měníme každých 15 tisíc v případě svědomitějších řidičů, ve flotilových autech musí snášet intervaly až dvojnásobné.
Oleje pro převodovky
Zde musíme jasně uvést, že v manuálních skříních je mazivo daleko méně namáhané než v motoru. V automatech je to o něco horší, ale pořád tu nejsou vlivy paliva, zplodin a podobně. Na druhou stranu v převodovce jsou obvykle synchrony, případně elektrohydraulické členy či prvky závislé na určitém tlaku. Vše počítá s olejem přesných specifikací a vlastností. Proto i převodové oleje podléhají SAE normě a jejímu značení (např. 75W-90).
V převodovce je olej namáhán v ozubených soukolích, s čímž si musí jeho viskozita poradit a nesmí připustit styk „kov na kov“ na sucho. Co mu nehraje úplně do karet je doba, po kterou slouží. V případě automatických skříní je to obvykle 30 tisíc až 120 tisíc kilometrů od výměny k výměně. U manuálních převodovek se bavíme o době třeba deseti, patnácti let, kdy je potřeba, aby mazivo chránilo kovy proti korozi a mazalo, co je potřeba. Není tedy divu, že se od toho motorového zásadně liší.
Zdroj médií: Depositphotos.