Manuální převodovka, často považována za jednodušší a spolehlivější než automatické převodovky, vyžaduje pravidelnou údržbu, aby fungovala optimálně. Jak často v ní vyměňovat olej?
Výměna oleje v manuální převodovce – proč to dělat?
Články na téma výměna oleje v převodovce:
- Výměna oleje v manuální převodovce
- Výměna oleje v automatické převodovce: Jaká je cena?
- Výměna oleje v automatické převodovce
- Jaký olej do automatické převodovky?
- Olej do manuální převodovky
- Výměna oleje v manuální převodovce – interval
- Výměna oleje automatické převodovky a rizika s tím spojená
- Manuální převodovka a výměna oleje - právě čtete
Většina výrobců automobilů neuvádí výměnu převodového oleje v manuální převodovce jako běžnou údržbu, a to z důvodu, že náplň je označována jako „doživotní“. V praxi to znamená, že by měl vydržet po celou životnost auta. Na rovinu – pokud se na výměnu vykašlete, s velkou pravděpodobností se nestane nic. Pokud ale mazivo vyměníte, skoro stoprocentně to poznáte.
Olej v manuální převodovce
Převodový olej v manuální převodovce plní několik klíčových funkcí:
Také čtěte
- Mazání. Lubrikant snižuje tření mezi ozubenými koly a dalšími pohyblivými částmi, čímž minimalizuje opotřebení.
- Odvod tepla. Převodový olej pomáhá odvádět teplo vznikající třením, čímž brání přehřátí převodovky.
- Ochrana proti korozi. Mazivo vytváří ochranný film na kovových součástech, který brání oxidaci a korozi.
S postupem času však olej ztrácí své vlastnosti vlivem tepla, tlaků a kontaminantů, jako jsou kovové částice uvolněné z ozubených kol. I u manuálních převodovek je proto vhodné olej po určité době vyměnit, zejména pokud vozidlo projíždí náročnějšími podmínkami (časté zrychlování, těžký provoz, jízda s plně naloženým vozidlem).
Pokud není převodový olej pravidelně měněn, mohou se objevit problémy:
Zhoršené řazení. Opotřebovaný olej ztrácí svou schopnost mazat převodovku efektivně, což vede k ztíženému a méně hladkému řazení. V horších případech může docházet k tomu, že třeba nižší kvalty půjdou řadit až na druhý nebo třetí pokus. Pozor, to, že nemůžete občas zařadit na poprvé zpátečku, je vlastnost převodovky, nikoliv závada. Je to zcela běžný jev u většiny manuálně řazených skříní.
Nadměrné opotřebení ozubených kol. Nedostatečné mazání způsobuje zvýšené tření mezi ozubenými koly a dalšími komponenty. Tím se zvyšuje mechanické opotřebení převodovky, což může vést k prasknutí nebo poškození zubů ozubených kol, případně ke kompletní poruše převodovky.
Přehřívání. Při ztrátě schopnosti převodového oleje účinně odvádět teplo dochází ke zvýšení teploty v převodovce, což může poškodit ložiska, těsnění a další části převodovky. Samozřejmě si to nepředstavujte tak, že se z převodovky bude kouřit. Ale teplota zkrátka nemusí při provozu být v rozmezí optima.
Koroze. Starý olej již nemusí poskytovat dostatečnou ochranu proti korozi. Kovové částice uvolněné z převodovky se mohou smíchat s olejem a zvyšovat tak jeho abrazivitu, což vede k dalšímu opotřebení. A pozor, to platí i pro gumová těsnění, kterých se sice netýká koroze, ale mohou tvrdnout a praskat. Převodový olej chrání i je.
Výše popsané problémy mohou vést k nákladným opravám, kterým lze předcházet pravidelnou výměnou převodového oleje.
Jak vyměnit olej v manuální převodovce
Výměna převodového oleje v manuální převodovce je relativně jednoduchý úkon, který lze provést svépomocí nebo v autoservisu. Zde je krok za krokem proces výměny oleje:
- Vozidlo musí být zajištěno ve vodorovné poloze. Použití zvedáku a nájezdových ramp je často nutné pro přístup k vypouštěcímu šroubu. Je důležité mít k dispozici správný druh převodového oleje, který doporučuje výrobce vozidla. Od předepsané normy se nikdy neodchylujte.
- Nejprve je potřeba najít vypouštěcí šroub na převodovce. Obvykle se nachází na spodní části převodovky. Po odstranění šroubu necháme starý olej volně odtékat do připravené nádoby. Důležité je počkat, dokud z převodovky nevyteče veškerý olej, což může trvat několik minut.
- Zatímco olej odtéká, je vhodné zkontrolovat, zda nejsou v oleji přítomny kovové částice, což by mohlo indikovat opotřebení převodovky. Dále je vhodné podívat se na vypouštěcí šroub, který bývá magnetický, zda na něm nejsou usazené kovové částice.
- Po vypuštění starého oleje se šroub vrátí zpět na své místo a přejde se k plnění novým převodovým olejem. Plnicí otvor se obvykle nachází na boční straně převodovky. K naplnění oleje je často nutné použít čerpadlo nebo olej lít trychtýřem s nasazenou hadičkou. Některá auta se plní tak, že se olej zkrátka lije, dokud nezačne plnícím otvorem vytékat ven. U jiných se jenom nalije předepsaný objem olejové náplně, což je způsob, který funguje vždy. Odměřte si potřebné množství maziva a nalijte jej do převodovky.
- Po naplnění převodovky novým olejem se pevně uzavře plnicí otvor. Je důležité zkontrolovat, zda nedochází k únikům oleje z vypouštěcího a plnicího otvoru, a to jak před první jízdou, tak klidně i třeba po týdnu provozu auta s novým mazivem.
Frekvence výměny převodového oleje v manuální převodovce se liší podle doporučení výrobce a podmínek používání vozidla. Obecně se doporučuje výměna každých 80 000 až 120 000 km, ale pokud vozidlo často jezdí v náročných podmínkách (např. časté zastavování a rozjíždění ve městě, jízda v horách, nebo tažení přívěsu), můžete výměnu provádět i častěji. Ničemu tím neublížíte, spíš naopak.
Ačkoliv se může zdát, že výměna převodového oleje v manuální převodovce není nutná, pravidelná údržba včetně výměny oleje může prodloužit životnost převodovky a zlepšit její výkon. Dojem z řazení se prakticky vždy zlepší, stejně jako funkce synchronů. Pokud manuál vykazuje nějaký problém, výměna maziva je obvyklou první radou, která umí leccos vyřešit.
Zdroj médií: Depositphotos.