🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Výměna oleje v manuální převodovce – proč to dělat?

18. 10. 2024 4 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Manuální převodovka, často považována za jednodušší a spolehlivější než automatické převodovky, vyžaduje pravidelnou údržbu, aby fungovala optimálně. Jak často v ní vyměňovat olej

Výměna oleje v manuální převodovce – proč to dělat?

Většina výrobců automobilů neuvádí výměnu převodového oleje v manuální převodovce jako běžnou údržbu, a to z důvodu, že náplň je označována jako „doživotní“. V praxi to znamená, že by měl vydržet po celou životnost auta. Na rovinu – pokud se na výměnu vykašlete, s velkou pravděpodobností se nestane nic. Pokud ale mazivo vyměníte, skoro stoprocentně to poznáte.

Olej v manuální převodovce

Převodový olej v manuální převodovce plní několik klíčových funkcí:

  • Mazání. Lubrikant snižuje tření mezi ozubenými koly a dalšími pohyblivými částmi, čímž minimalizuje opotřebení.
  • Odvod tepla. Převodový olej pomáhá odvádět teplo vznikající třením, čímž brání přehřátí převodovky.
  • Ochrana proti korozi. Mazivo vytváří ochranný film na kovových součástech, který brání oxidaci a korozi.

S postupem času však olej ztrácí své vlastnosti vlivem tepla, tlaků a kontaminantů, jako jsou kovové částice uvolněné z ozubených kol. I u manuálních převodovek je proto vhodné olej po určité době vyměnit, zejména pokud vozidlo projíždí náročnějšími podmínkami (časté zrychlování, těžký provoz, jízda s plně naloženým vozidlem).

Pokud není převodový olej pravidelně měněn, mohou se objevit problémy:

Zhoršené řazení. Opotřebovaný olej ztrácí svou schopnost mazat převodovku efektivně, což vede k ztíženému a méně hladkému řazení. V horších případech může docházet k tomu, že třeba nižší kvalty půjdou řadit až na druhý nebo třetí pokus. Pozor, to, že nemůžete občas zařadit na poprvé zpátečku, je vlastnost převodovky, nikoliv závada. Je to zcela běžný jev u většiny manuálně řazených skříní.

Nadměrné opotřebení ozubených kol. Nedostatečné mazání způsobuje zvýšené tření mezi ozubenými koly a dalšími komponenty. Tím se zvyšuje mechanické opotřebení převodovky, což může vést k prasknutí nebo poškození zubů ozubených kol, případně ke kompletní poruše převodovky.

Přehřívání. Při ztrátě schopnosti převodového oleje účinně odvádět teplo dochází ke zvýšení teploty v převodovce, což může poškodit ložiska, těsnění a další části převodovky. Samozřejmě si to nepředstavujte tak, že se z převodovky bude kouřit. Ale teplota zkrátka nemusí při provozu být v rozmezí optima.

Koroze. Starý olej již nemusí poskytovat dostatečnou ochranu proti korozi. Kovové částice uvolněné z převodovky se mohou smíchat s olejem a zvyšovat tak jeho abrazivitu, což vede k dalšímu opotřebení. A pozor, to platí i pro gumová těsnění, kterých se sice netýká koroze, ale mohou tvrdnout a praskat. Převodový olej chrání i je.

Výše popsané problémy mohou vést k nákladným opravám, kterým lze předcházet pravidelnou výměnou převodového oleje.

Jak vyměnit olej v manuální převodovce

Výměna převodového oleje v manuální převodovce je relativně jednoduchý úkon, který lze provést svépomocí nebo v autoservisu. Zde je krok za krokem proces výměny oleje:

  1. Vozidlo musí být zajištěno ve vodorovné poloze. Použití zvedáku a nájezdových ramp je často nutné pro přístup k vypouštěcímu šroubu. Je důležité mít k dispozici správný druh převodového oleje, který doporučuje výrobce vozidla. Od předepsané normy se nikdy neodchylujte.
  2. Nejprve je potřeba najít vypouštěcí šroub na převodovce. Obvykle se nachází na spodní části převodovky. Po odstranění šroubu necháme starý olej volně odtékat do připravené nádoby. Důležité je počkat, dokud z převodovky nevyteče veškerý olej, což může trvat několik minut.
  3. Zatímco olej odtéká, je vhodné zkontrolovat, zda nejsou v oleji přítomny kovové částice, což by mohlo indikovat opotřebení převodovky. Dále je vhodné podívat se na vypouštěcí šroub, který bývá magnetický, zda na něm nejsou usazené kovové částice.
  4. Po vypuštění starého oleje se šroub vrátí zpět na své místo a přejde se k plnění novým převodovým olejem. Plnicí otvor se obvykle nachází na boční straně převodovky. K naplnění oleje je často nutné použít čerpadlo nebo olej lít trychtýřem s nasazenou hadičkou. Některá auta se plní tak, že se olej zkrátka lije, dokud nezačne plnícím otvorem vytékat ven. U jiných se jenom nalije předepsaný objem olejové náplně, což je způsob, který funguje vždy. Odměřte si potřebné množství maziva a nalijte jej do převodovky.
  5. Po naplnění převodovky novým olejem se pevně uzavře plnicí otvor. Je důležité zkontrolovat, zda nedochází k únikům oleje z vypouštěcího a plnicího otvoru, a to jak před první jízdou, tak klidně i třeba po týdnu provozu auta s novým mazivem.

Frekvence výměny převodového oleje v manuální převodovce se liší podle doporučení výrobce a podmínek používání vozidla. Obecně se doporučuje výměna každých 80 000 až 120 000 km, ale pokud vozidlo často jezdí v náročných podmínkách (např. časté zastavování a rozjíždění ve městě, jízda v horách, nebo tažení přívěsu), můžete výměnu provádět i častěji. Ničemu tím neublížíte, spíš naopak.

Ačkoliv se může zdát, že výměna převodového oleje v manuální převodovce není nutná, pravidelná údržba včetně výměny oleje může prodloužit životnost převodovky a zlepšit její výkon. Dojem z řazení se prakticky vždy zlepší, stejně jako funkce synchronů. Pokud manuál vykazuje nějaký problém, výměna maziva je obvyklou první radou, která umí leccos vyřešit.

Zdroj info: AAMCO Transmissions, Car and Driver, Engineering Explained.
Zdroj médií: Depositphotos.
K69, 19. 10. 2024 9:32
Olej v manuálu většinou měním po 100 tis., jestli jsou tam piliny nemá smysl moc řešit. Po té době tam vždy nějaké malé množství je a upřímně s tím stejně nic neuděláte. Výpustný šroub i kontrolní otvor je potřeba najít v dokumentaci nebo na fórech, často vypadá jako obyčejný šroub bočního víka a pod. Jinak pro naplnění se používá buď kontrolní otvor, nebo vyšroubované čidlo zpátečky nebo třeba odvzdušňovací víčko. Pro plnění mají často oleje přímo v uzávěru integrované "trubičky" takže není potřeba žádný trychtýř, ale někde je to špatně dostupné a je potřeba na tu trubičkou ještě nasadit hadičku. Výměna hodně pomáhá hlavně malým převodovkám, ale pochopitelně neduhy koncernu (nebo Oplu) kdy nejde zařadit zpátečka nevyřeší. Ale i to se většinou trochu zlepší. Plnění tím, že jen naleju předepsaný objem (bez kontroly přes kontrolní otvor) doporučuju jen v nouzi (někde to bohužel jinak ani nejde), protože i kvalitní zdroje se rozcházejí. Většinou proto, že nezahrnou všechny změny v letech. Stejně tak se nedá orientovat podle toho co vyteče, protože někdy to často bývá jen malý zbyteček. Každopádně stejně jako u motoru není dobré převodovku přeplnit.
Lubajs, 19. 10. 2024 11:59
Výpustné šroby u převodovek vždycky měly na sobě magnet aby ty piliny zůstaly zachyceny na něm a nekolovaly s olejem do ložisek. Nevím ale, jestli to tak mají i dnešní převodovky. Dnes se šidí a šetří na všem.

Podobné články