Už delší dobu vedení automobilky Volkswagen hrozí zavřením několika továren v Německu. Proč se to děje a co je příčinou?
Proč chce Volkswagen v Německu zavírat továrny?
Nad evropskými automobilkami se začala stahovat mračna. Podívejme se však na hlavní příčiny toho, proč reálně hrozí zavření továren Volkswagenu, což je vlastně výkladní skříň evropského autoprůmyslu.
Politické příčiny
Volkswagen potřebuje snížit náklady na výrobu, a to dost zásadně. Důvodem je jeho nízká konkurenceschopnost a cena, za jakou jsou schopni asijští konkurenti vyrobit auto, a to ať už se spalovákem, nebo na elektřinu. Zkrátka tak jako tak je potřeba očesat náklady. V sídle automobilky, ve Wolfsburgu, se využívá jen asi polovina kapacity. Volkswagen zkrátka nemá takový odbyt, jaký by zvládl uspokojit. To bylo dříve nemyslitelné a naopak nestíhala produkce.
S tím, jak Evropa začala směřovat doleva, se utahují zákoníky práce ve prospěch zaměstnanců. Posilují odbory a jejich vliv je skutečně zásadní. Velké průmyslové podniky už neřídí správní rady, ale odboráři, kterým jakmile se něco nelíbí, tak začínají hrozit stávkou a mají velmi silné páky na vedení automobilek.
Což je přesně to, co firmy aktuálně nepotřebují. Německá ekonomika stagnuje a podniky musejí mít pružnost v rozhodování. Není možné se nechat tlačit do kouta odboráři ve chvíli, kdy reálně není práce pro všechny zaměstnance. Naopak, historie ukázala, že když dostanou podnikatelé volnost a mají třeba možnost propouštět bez udání důvodu, trh s prací se rozhýbe a v konečném důsledku z toho vytěží všichni, včetně státu.
Hledají se tak různé způsoby, jak Volkswagenu pomoci, přitom si ale všichni odmítají připustit, že nejlepší pomoc by bylo uzavření dvou nebo tří závodů z deseti, které automobilka v Německu provozuje. Celkem by se mělo jednat o 30 až 50 tisíc zaměstnanců.
Problém s elektromobily
Brusel doslova šikanuje kohokoliv, kdo se pokusí vyrobit v EU jakékoliv ekonomické auto. Reálně už to není možné, spalováky musí být buď velmi drahé a sofistikované, nebo to musí jezdit na elektřinu, což ale předpokládá nákup drahé baterie z Číny. Tak jako tak musí všechny prodané vozy v splnit určitý emisní limit, který se odvíjí od jejich celkového počtu. Překročení se trestá, a to finančně (aktuálně je to tuším 95 eur za gram nad limit). Jenže lidé chtějí levné elektromobily (což jim dají čínští výrobci), nebo vozy se spalovacími motory, ze kterých se pokuty za vyšší emise samozřejmě platí.
A proč Volkswagen není schopen prodávat dostatek aut? Je to jednoduché, jsou příliš drahá a málo konkurenceschopná. Automobilky jako Dacia nebo MG nabízejí spalováky jednodušší a levnější, což se v Evropě aktuálně prodává zkrátka lépe než dražší značková auta. Na poli elektromobility zase konkuruje Tesla a ostatní značky, včetně třeba Volva, ale opět i MG, a ženou se sem automobilky z Číny, které umějí vyrábět extrémně levně.
S cenou už VW moc níž jít nemůže, protože má velmi drahé vstupy. Pomiňme teď pracovní sílu, ale pak je zde třeba energie. Německo v iracionálním zeleném šílenství, které podporovali lidé neznalí věci, zrušilo všechny jaderné elektrárny, respektive je uzavřelo. Tím samozřejmě vzrostly ceny energií, na čemž měla podíl i válka na Ukrajině a náš západní soused se dostal do masivní pasti. Mezitím se v Číně samozřejmě staví jedna uhelná elektrárna za druhou a levné energie je tam dostatek, což podporuje levnou výrobu.
Socialismus nelze praktikovat do nekonečna
Továrny Volkswagenu tak jedou v lehce socialistickém režimu, kdy nepracují na plno, nevydělávají, kolik by vydělávat měly, ale dobře placení zaměstnanci stále dostávají za svoji práci zaplaceno. Průmyslový tahoun Evropy, na kterém jsme do značné míry závislí i my, nemůže toto praktikovat bez následků, protože rovnice jim zkrátka přestala vycházet.
Zlevnit auta Volkswagen nemůže, lidé jich více asi kupovat nebudou, takže ve finále bude opravdu nejjednodušší propustit zaměstnance. Ano, bude to provázeno demonstracemi a nelibostí odborů. Hodně lidí bude bez práce, ale automobilce to umožní přežít dalších několik let, než se situace vyřeší. Tedy pokud se vyřeší. Dost možná sledujeme jen začátek konce a pád obrovského a kdysi velmi úspěšného giganta.
Zdroj médií: Depositphotos.