Že Volkswagen ve velkém spoléhá na dvouspojkové převodovky, je známý fakt. Minimálně v USA se ale stala jedna nezvyklá věc. U jednoho modelu nahradila obvyklou DSG převodovka s hydroměničem.
Volkswagen prodává auto, které má hydroměnič namísto DSG
Články na téma automatické převodovky DSG:
- Co je DSG převodovka
- 7stupňové DSG převodovky
- Vybíráme ojetinu s DSG převodovkou
- Převodovka DSG vs CVT
- DSG převodovka nebo manuální převodovka, kterou vybrat?
- Převodovka DSG vs. hydroměnič
- Sekvenční převodovka je podobná manuální
- DSG převodovky jsou s námi už přes 20 let
- Hydroměnič – vrací se k němu Volkswagen? - právě čtete
Nové auto s novou převodovkou
Nedávno byl na Floridě, konkrétně v Orlandu představen nový Volkswagen Taos. K překvapení všech automobilka nespárovala spalovací motor s DSG převodovkou, ale s klasickou hydroměničovou skříní. Všichni odborníci se samozřejmě ptají, co to znamená a hlavně – kde se to zastaví. Dost možná to předznamenává rozlučku s dvojspojkami, což by celá řada zákazníků uvítala.
Jak uvedla produktová manažerka pro Motor Authority, bylo to na základě zpětné vazby od zákazníků. Ti se totiž do kompaktních SUV přesouvají z hatchbacků. Typickým scénářem je student univerzity, který jezdí v klasickém levném autě typu Volkswagen Golf (ten mimochodem v USA pořídíte nový už jenom s motorem 2.0 TSI o výkonu 241 koní). Student po škole najde práci a chce něco reprezentativnějšího a komfortnějšího, takže sáhne po kompaktním SUV.
Logickou volbou, pokud je u automobilky spokojen, a také s přihlédnutím k tomu, že německá auta mají v USA pořád skvělé jméno, je model Taos. Tam už ale nechce někdy trochu ucukanou DSG skříň, která navíc nemá většinou úplně dlouhou životnost a vyžaduje určitou péči. Volkswagen tedy vyšel zákazníkům vstříc a osadil nový vůz automatem s hydroměničem. Odstranil tedy jak problém s životností, tak i ne zcela ideální chování třeba při pomalém popojíždění na parkovišti korporátu.
Proč je DSG horší?
Dvouspojkové skříně mají obrovskou výhodu v efektivitě, což je například v EU důležitá metrika. Přenos kroutícího momentu probíhá prakticky beze ztrát. Spojka prokluzuje akorát při rozjezdu, následné řazení vyšších převodových stupňů je extrémně rychlé a plynulé. Řidič prakticky necítí žádnou prodlevu při akceleraci.
Problém je s tím, že výše uvedené chování je skvělé na závodním okruhu, ale u auta pro každý den potřebujeme třeba couvnout o deset centimetrů. Spojky, které podléhají opotřebení a jejich „charakteristika“ se tedy v průběhu času mění, řídící jednotka nechce nechávat příliš prokluzovat. Výměna sady vychází na zhruba 20 až 30 tisíc korun, v závislosti na konkrétním typu převodovky. Zásadně spolehlivá není elektromechanická část.
Naproti tomu automatická převodovka s hydroměničem sice určité ztráty má (ale i ty se daří eliminovat třeba pomocí uzamykání hydroměniče), není tak rychlá jako DSG, ale jízda s ní je velmi komfortní. Prokluz hydroměniče a absence mechanického propojení motoru s převodovkou dělá rozjezdy krásně plynulé a není problém s autem popojíždět doslova po centimetrech.
Konec DSG?
Jestli se Volkswagen pomalu od DSG odvrací, je to otázkou. Minimálně v USA to tak vypadá a Taos by mohla pro tamní trh být první vlaštovka. V EU máme zcela jiné modelové portfolio a především je zde Volkswagen ve velkých problémech, protože masivně investoval do elektromobility, aby následně zjistil, že lidé jeho bateriové vozy tak úplně nechtějí. Představa, že bychom se vozili v Passatu s hydroměničem, je ale krásná.
Zdroj médií: Volkswagen.
Diskuze (4)
mě zde nehorázně otravují reklamy i při psaní komentáře...