PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Volkswagen prodává auto, které má hydroměnič namísto DSG

26. 9. 2024 3 min. čtení diskuze (4) Aktuality Tipy a rady Technologie Rádce motoristy Automatické převodovky

Že Volkswagen ve velkém spoléhá na dvouspojkové převodovky, je známý fakt. Minimálně v USA se ale stala jedna nezvyklá věc. U jednoho modelu nahradila obvyklou DSG převodovka s hydroměničem.

Volkswagen Taos

Nové auto s novou převodovkou

Nedávno byl na Floridě, konkrétně v Orlandu představen nový Volkswagen Taos. K překvapení všech automobilka nespárovala spalovací motor s DSG převodovkou, ale s klasickou hydroměničovou skříní. Všichni odborníci se samozřejmě ptají, co to znamená a hlavně – kde se to zastaví. Dost možná to předznamenává rozlučku s dvojspojkami, což by celá řada zákazníků uvítala.

Jak uvedla produktová manažerka pro Motor Authority, bylo to na základě zpětné vazby od zákazníků. Ti se totiž do kompaktních SUV přesouvají z hatchbacků. Typickým scénářem je student univerzity, který jezdí v klasickém levném autě typu Volkswagen Golf (ten mimochodem v USA pořídíte nový už jenom s motorem 2.0 TSI o výkonu 241 koní). Student po škole najde práci a chce něco reprezentativnějšího a komfortnějšího, takže sáhne po kompaktním SUV.

Logickou volbou, pokud je u automobilky spokojen, a také s přihlédnutím k tomu, že německá auta mají v USA pořád skvělé jméno, je model Taos. Tam už ale nechce někdy trochu ucukanou DSG skříň, která navíc nemá většinou úplně dlouhou životnost a vyžaduje určitou péči. Volkswagen tedy vyšel zákazníkům vstříc a osadil nový vůz automatem s hydroměničem. Odstranil tedy jak problém s životností, tak i ne zcela ideální chování třeba při pomalém popojíždění na parkovišti korporátu.

Proč je DSG horší?

Dvouspojkové skříně mají obrovskou výhodu v efektivitě, což je například v EU důležitá metrika. Přenos kroutícího momentu probíhá prakticky beze ztrát. Spojka prokluzuje akorát při rozjezdu, následné řazení vyšších převodových stupňů je extrémně rychlé a plynulé. Řidič prakticky necítí žádnou prodlevu při akceleraci.

Problém je s tím, že výše uvedené chování je skvělé na závodním okruhu, ale u auta pro každý den potřebujeme třeba couvnout o deset centimetrů. Spojky, které podléhají opotřebení a jejich „charakteristika“ se tedy v průběhu času mění, řídící jednotka nechce nechávat příliš prokluzovat. Výměna sady vychází na zhruba 20 až 30 tisíc korun, v závislosti na konkrétním typu převodovky. Zásadně spolehlivá není elektromechanická část.

Naproti tomu automatická převodovka s hydroměničem sice určité ztráty má (ale i ty se daří eliminovat třeba pomocí uzamykání hydroměniče), není tak rychlá jako DSG, ale jízda s ní je velmi komfortní. Prokluz hydroměniče a absence mechanického propojení motoru s převodovkou dělá rozjezdy krásně plynulé a není problém s autem popojíždět doslova po centimetrech.

Konec DSG?

Jestli se Volkswagen pomalu od DSG odvrací, je to otázkou. Minimálně v USA to tak vypadá a Taos by mohla pro tamní trh být první vlaštovka. V EU máme zcela jiné modelové portfolio a především je zde Volkswagen ve velkých problémech, protože masivně investoval do elektromobility, aby následně zjistil, že lidé jeho bateriové vozy tak úplně nechtějí. Představa, že bychom se vozili v Passatu s hydroměničem, je ale krásná.

Zdroj info: motorauthority, volskwagen.
Zdroj médií: Volkswagen.
Petr Vcela, 29. 9. 2024 15:49, reagovat
Jezdím rok s EV a jednostupňová převodovka s kombinací elektromotoru je asi o 10 tříd lepší než všechny ty extra složité, nesmyslné x-stupňové převodovky, hydroměniče, DSG... všechno stejná cukavá nebo prokluzující hrůza v propadlišti technických dějin.
K69, 27. 9. 2024 22:20, reagovat
Tak jsem si tu práci dal - když se podíváte do USA konfigurátoru tak co najdete v nejvyšší řadě SEL? Můžete hádat 3x... jo je tam 7q DSG. Ano, u nižších výbav 4x2 je to 8q Aisin AWF8F35, tedy VW si ho přejmenoval na AQ450. Mimochodem není tak složité dohledat, že pro modely v USA VW používá tyhle převodovky od cca 2018, takže žádná novinka a senzace v podobě toho že VW končí s DSG se nekoná. Nejsem žádný fanda koncernu (spíš odpůrce), ale tyhle bláboly, kdy si autor aspoň neověří základní fakta a jen přebírá, nemám rád.
Karel Zještědský, 26. 9. 2024 22:59, reagovat
jezdím s dsg už téměř 300tis.km a u jejích vlastností vůbec nepozoruji to, co autor odsuzuje. Zato
mě zde nehorázně otravují reklamy i při psaní komentáře...
K69, 26. 9. 2024 18:24, reagovat
No tak pár set tisícům jsem s DSG najezdil a teď jezdím s dvojspojkou od jiného výrobce a světě div se funguje super i když nejezdím na závodním okruhu. Hydroměnič má nesporně svoje výhody, ale mě třeba vadí zvuk zvýšených otáček prokluzujícího měniče. Při rozumné údržbě vydrží spojky klidně 250-300 tis. . Stačí si spočítat rozdíl spotřeby a s dvouspojkou ještě ušetříte.

Podobné články