To, že jsou novější motory méně spolehlivé, je do značné míry nostalgické idealizování si starších agregátů. Co ale nelze popřít, je nižší výdrž moderních turbodmychadel. Co za tím stojí?
Poruchy turba a proč jsou častjěší než dříve?
Články na téma poruchy turbodmychadla:
- Porucha turbodmychadla a můžete pokračovat v jízdě?
- Poruchy turbodmychadel - právě čtete
- Mechanické příčiny problémů turba
- Jak poznat vadné turbo?
Předem je třeba uvést, že turbodmychadlo jako takové má životnost při správném používání prakticky stejnou jako motor samotný. To znamená zhruba půl milionu kilometrů a víc, pokud je agregát jako celek dobře navržený a zkonstruovaný. Správné používání zahrnuje především včasné výměny oleje a také dodržení výrobcem předepsané normy maziva. Samozřejmostí je i postupné a pozvolné ohřívání motoru s turbodmychadlem po studeném startu.
Neopravitelné turbo
Jenže moderní přeplňování má u některých aut problém vydržet i třeba 150 tisíc kilometrů, což už je docela na pováženou. Někdy se až vnucuje myšlenka, že to výrobci dělají naschvál, aby se napakovali na následných opravách a prodeji náhradních dílů zákazníkovi. Jedním z typických příkladů je turbo Fiatu Ducato se vznětovým dvoulitrem roku výroby 2016 a novější. Turbodmychadlo má velmi tenkou osu, a je prakticky neopravitelné, protože nemá axiální ložiska, ale pouze ložiska radiální, která jsou navíc zalisovaná do středu. V případě vzniku axiální vůle se tak turbo nedá opravit a repasovat, ale namísto toho se musí koupit celé nové. Druhovýroba zatím také neexistuje.
Poruchy turba motorů EcoBoost
Další problematické turbodmychadlo je v motorech EcoBoost od Fordu. To se sice rozebrat dá, jde i repasovat, ale velmi často „umře“ na ohnutou hřídelku. Zdrobnělina od slova „hřídel“ je zde na místě, protože ta fordí je skutečně velmi tenká. Proč to vadí? Menší tloušťka materiálu má větší tendence se ohýbat při přehřátí. To navíc nastane dřív než u tlustší hřídele.
Za vše asi hovoří obrázek výše, kde vpravo je hřídel s turbínovým kolem z motoru staršího vozu, zbylé dvě hřídele jsou novějších maloobjemových motorů. Ta nejmenší úplně vlevo je pak ze zmíněného EcoBoost agregátu.
Turbu se u nového auta prakticky nevyhnete
U menšího motoru je samozřejmě také potřeba, aby turbo mělo vyšší otáčky - někde se ten výkon a krouticí moment zkrátka nahnat musí. Jenže vyšší otáčky s sebou nesou i větší produkci tepla a tím jdeme opět naproti nižší životnosti.
Samostatnou kapitolou je také cpaní přeplňování všude, kde je to možné. Dříve se do města kupoval jednoduchý atmosférický motor, dnes je problém takový najít. Na krátkých trasách po městě se motor, respektive olej nemá šanci pořádně ohřát, tvoří se v něm karbon a to je pro turbodmychadlo docela spolehlivý zabiják. Navíc takové ty kontrolky řazení, které řidiči ukazují, že má při 50 km/h řadit honem šestku, aby ušetřil půl gramu emisí, tomu také nepomáhají. Při podtáčení hrozí, že čerpadlo oleje nedodá dostatečný tlak pro mazání turbodmychadla a jeho životnost se tím opět zkracuje.
Proč moderní turba nevydrží
Zdroj médií: Jakub Mokříš.