PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Proč mají elektromobily mnohem dražší havarijní pojištění než majitelé aut se spalovacími motory?

8. 12. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Pojištění motoristy Jak vybrat havarijní pojištění Základní info k havarijnímu pojištění Cena havarijního pojištění Výběr havarijního pojištění Havarijní pojištění dle typu vozidla

V Česku brázdí silnice více než 6,6 milionů automobilů. Zanedbatelnou část (cca 0,42 %) potom tvoří elektroauta. Stejně jako klasické spalovací vozy musejí mít i elektroauta povinné ručení. A stále více řidičů si k zákonné pojistce sjednává také havarijní pojištění. To je ovšem výrazně dražší. Co je důvodem?

Proč mají elektromobily mnohem dražší havarijní pojištění než majitelé aut se spalovacími motory?

Co kryje havarijní pojistka?

Ještě než se vrhneme na důvody, kvůli kterým je havarijní pojištění pro elektroauta dražší, podívejme se na to, co vlastně toto pojištění kryje. Obecně platí, že havarijní pojištění chrání peněženky řidiče před výdaji, které souvisejí se škodou na vlastním vozidle. K té může dojít vlivem zaviněné havárie anebo třeba kvůli vandalům, či řádění živlů (typicky kroupy, popadané stromy apod.).

Pokud řidič havarijní pojištění sjednané nemá, hradí výše uvedené (a mnohé další) škody z vlastní kapsy. Vždy je samozřejmě důležité pojistku správně nastavit, a to s ohledem na rizika, která vozidlu při běžném provozování obvykle hrozí. Tady platí, že čím více rizik v rámci havarijní pojistky pojistíte, tím dražší bude pojistné. Cenu pojistného lze ovlivnit několika způsoby, přičemž jedním z nich je třeba správné nastavení spoluúčasti nebo pojistné částky.

Náš tip: Některé pojišťovny umožňují u elektroaut upravit havarijní pojistku přímo „na míru“. Kromě běžných rizik si tak můžete připojistit třeba i baterii, nabíjecí kabely, wall box, adaptéry a další vybavení, které by mohl poškodit požár či vandal.

Proč mají elektroauta „havarijko“ dražší?

Stanovení ceny pojistného vychází z několika faktorů. Mezi nimi se objevují i nákladné opravy, stejně jako dražší ceny náhradních dílů a dalších komponentů elektroaut. Protože jsou elektromobily doslova prošpikované moderními technologiemi, jsou jejich opravy mnohem nákladnější.

Dalším důvodem je i to, že elektromobily jsou často financovány z operativního leasingu, takže je užívá více řidičů a škodní frekvence je z tohoto důvodu vyšší. Tomuto riziku musí v konečném důsledku odpovídat i ceny pojistného.

Zmínit musíme třeba i to, že většina elektroaut má proti autům s konvenčním pohonem významně lepší akceleraci. To může vést k nehodám ve vyšší rychlosti a vyšší celkové škodě. Nezřídka se stává, že automobil je po srážce zcela na odpis, takže pojistná událost končí tzv. totální škodou. Většina elektroaut je navíc provozována ve městech, což má opět negativní efekt na cenu pojistného.

Závěrem se hodí zmínit i to, že řidiči elektroaut využívají asistenční služby zhruba dvakrát častěji než řidiči klasických „spalováků“. I tomu proto pojišťovny přizpůsobují výši pojistného, které může být v některých případech pro provozovatele elektroauta až o 40 % vyšší než pojistné pro řidiče, který řídí auto se spalovacím motorem.

Zdroj info: Allianz pojišťovna.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články