Pokud po nehodě zůstane auto rozbité tak, že se ho nevyplatí opravovat, pojišťovna ho označí za totální škodu. Kdy může k této situaci dojít a kolik peněz vlastně z pojistky dostanete?
Kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv. totální škoda a jak se řeší?
Články na téma havarijní pojištění:
- Po kom nárokovat škodu vzniklou během silvestrovských oslav?
- Totální škoda a „havarijko“: Kdy nastává a na co se připravit? - právě čtete
- Vše, co jste chtěli vědět o spoluúčasti při havarijním pojištění
- Jak sepsat výpověď havarijního pojištění a ukončit smlouvu bez pokut?
- Karenční doba má chránit pojišťovnu před podvodníky
- „Trik“ s havarijním pojištěním ušetří dost peněz. Jak funguje?
- Jak funguje a před čím vás chrání havarijní pojištění?
- Krátkodobé havarijní pojištění: Komu se vyplatí a jak ho sjednat? - již brzy
- Divočák mohl mladému páru zkazit dovolenou v Polsku
- Havarijní pojištění pro elektromobil je pekelně drahé. Proč?
Kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv. totální škoda?
Pokud byl viníkem nehody, jejímž výsledkem je tzv. „totální škoda“ jiný řidič, tak byste měli z jeho povinného ručení dostat tolik peněz, abyste si mohli pořídit auto ve stejné kvalitě, jako bylo před nehodou.
V případě, že jste viníkem nehody vy, tak bude vždy záležet na tom, jestli máte sjednané havarijní pojištění a jak jste si nastavili pojistné limity. Škodu bude muset ale v každém případě zhodnotit odborník.
- Přečtěte si také: Srovnání havarijního pojištění je hračka, když víte, jak na to
Pokud je auto zničené, odcizené nebo jsou náklady na jeho opravu větší než 80 % z obvyklé ceny auta, tak se u havarijního pojištění jedná o totální škodu. V případě povinného ručení nesmí případné náklady na opravu přesáhnout 100 % obvyklé ceny.
Tady je potřeba dodat, že hranice, od níž se považuje škodní událost za totální škodu, se u jednotlivých pojišťoven liší. Proto je třeba v pojistných podmínkách vybrané pojišťovny ověřit, kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv. totální škoda ještě před tím, než samotnou pojistku uzavřete.
- Mohlo by vás zajímat: Havarijní pojištění a pojistná částka: Proč se nevyplatí podpojištění ani přepojištění auta?
Havarijní pojištění: totální škoda se odvíjí od ceny vozidla
Při uzavírání havarijního pojištění je potřeba nastavit správně cenu vozidla a tu pak pravidelně aktualizovat (alespoň jednou ročně). Obvyklá cena vozu se totiž každým rokem mění a nejvíce klesá zhruba po pěti letech od jeho výroby. Proto je potřeba dbát na to, aby nebylo vozidlo podpojištěné nebo přepojištěné. Ani v jednom případě si totiž nepomůžete.
Také čtěte
- Podpojištění je stav, kdy je vozidlo pojištěno na nižší částku, než je jeho vlastní hodnota. V případě totální škody (nebo jiné pojistné události) pak bude pojistné plnění stanovováno ve stejném poměru ke škodě, v jakém byla částka, na níž bylo pojištění sjednáno, ke skutečné (reálné) hodnotě pojišťovaného předmětu.
- Přepojištění naopak znamená, že automobil je pojištěn na vyšší částku, než je jeho vlastní hodnota. V případě totální škody pak lze náhradu od pojišťovny stanovit nejvýše rovnu škodě, tedy skutečné (reálné) hodnotě pojišťovaného předmětu, a to bez ohledu na míru přeplácení pojistného.
Přečtěte si také: Osm jednoduchých fíglů, jak získat nejlevnější havarijní pojištění, které opravdu fungují
Totální škoda a havarijní pojištění: Dovolí vám pojišťovna si vrak nechat?
Pokud k totální škodě dojde a vy si havarijní pojištění platíte, pojišťovna při vyšetřování pojistné události určí cenu auta před nehodou. K ní ale potřebuje ještě ocenit zbytky auta (vrak) po nehodě.
K tomu často slouží anonymní aukce, do které pojišťovna vrak nabídne. Pojišťovna následně předá majiteli auta kontakt na kupce a je jen na něm, jestli mu vrak skutečně prodá nebo si ho nechá. Od pojišťovny každopádně dostane částku, od které se hodnota vraku odečte.
Kalkulačka havarijního pojištění
Zdroj médií: Depositphotos.