🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Toyota – proč změnila svoji koncepci?

25. 10. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Japonské automobilky jsou v mnoha směrech konzervativní a Toyota je mezi nimi patrně ta nejkonzervativnější. Není to špatně, většinu existence automobilky jí to spíš hrálo do karet.

Proč změnila konzervativní Toyota svoji koncepci?

Články na téma filosofie značky Toyota:

  1. Cyklus PDCA a jeho výhody
  2. Toyota Way
  3. Hoshin Kanri – jak to funguje?
  4. Proč změnila konzervativní Toyota svoji koncepci? - právě čtete
  5. A3 report – jak řešit složité problémy jednoduše

Nokia a její příběh

V roce 2020 musela nastat změna, která se pomalu rýsovala už několik let předtím. Celý automobilový průmysl začal procházet transformací a nebyla cesta zpět. Vnější politické tlaky byly velmi silné a Toyota se musela přizpůsobit, aby nedopadla jako další podobný gigant – Nokia.

Příběh finské Nokie je totiž do určitého bodu dost podobný japonské automobilce. Za začátku se firma zabývala něčím úplně jiným než tím, co ji nejvíce proslavila, v čem uspěla a stala se takovým hegemonem, že se zdála neporazitelná. Jenže Nokia udělala jednu zásadní chybu, totiž zaspala pokrok. Její vedení bylo natolik ukolébáno výsledky z předchozích let, že si nikdo nepřipustil možnost neuspět. Ani teoreticky to nezvažovali. Jeli stále to svoje, což byly tehdy převážně tlačítkové telefony všech velikostí i cenových kategorií.

Vývojově Nokia pokračovala malými krůčky kupředu, šla cestou drobných vylepšení a evoluce. Na trh ale v roce 2007 náhle vtrhl Apple se svým iPhonem. Přinesl geniálně ovladatelný systém, perfektní dotykové ovládání a sexy zařízení, vedle kterého vypadaly Nokie jako prvoválečný trojplošník vedle moderní nadzvukové stíhačky.

Lidé to strašně chtěli mít, chtěli nosit iPhone v kapse, pomocí pohybu dvou prstů zvětšovat obrázky. Celý svět si najednou uvědomil, že ovládat telefon tlačítky, je včerejší a zastaralé. Apple zkrátka ze dne na den začal udávat trendy. Nokia se několika z dnešního pohledu trapnými pokusy zkusila dostat zpět na výsluní, ale v celé nahotě se akorát ukázala její zkostnatělost a nemožnost změnit myšlení. Behemot z Finska se začal hroutit, což samozřejmě kopíruje i vývoj ceny akcií. A abychom byli zcela upřímní, tak viděno zpětným pohledem celý trh s mobilními telefony víceméně směřoval k něčemu jako je iPhone. Jenom se čekalo na někoho, kdo bude umět takové zařízení vymyslet a vyrobit.

Konkurence sílí

Toyota se v tuto chvíli nachází v podobné situaci, jako Nokia před vstupem Applu na trh s mobilními telefony. Má svoji pozici víceméně jistou, ale rostou jí silní konkurenti. Je tu zejména Tesla, která vsadila na koně jménem elektromobilita. Co je silně podporováno z těch nejmocnějších míst navzdory veřejnému mínění, které se dívá na auta na baterky spíše racionálně až skepticky. Něco, co by otřáslo celým trhem pravděpodobně nepřijde ze dne na den, jako tomu bylo ve světě mobilních telefonů. Potrvá to roky, ale už se to děje a změnou nezvládnou projít všichni.

Rozmach mobility jako služby

Vedle Tesly je tu i Volkswagen, který sice zatím s elektromobily moc neuspěl, ale nepřestává s touto možností vyhrožovat. A nejsou to jenom automobilky! Relativně nový je i koncept sdílené mobility nebo třeba Uber a jemu podobní. Zkrátka celý segment prochází transformací a z pozice automobilky je dobré mít připravené nějaké řešení, se kterým budete konkurenceschopní. Jinak hrozí, že se historie zopakuje a dopadnete jako Nokia.

V roce 2020 tedy Toyota sáhla ke změně koncepce. Předpokladem je, že do roku 2025 se automobilový průmysl změní více než se změnil za celý náš život. Proměnou procházejí i zákazníci, kteří mají jiné priority a jiná očekávání. Toyota tak už nechce být klasickou automobilkou, která vám prodá auto, ale firmou poskytující mobilitu ve všech jejích podobách. Ať už jste konzervativním zákazníkem a chcete mít vůz v garáži, nebo dáváte přednost nějaké formě pronájmu, klidně krátkodobému.

Zdroj info: Toyota.
Zdroj médií: Toyota.

Informace o změně koncepce značky Toyota poskytla

Výrobní závod osobních vozů Toyota Aygo a Toyota Yaris v Kolíně s propracovaným výrobním systémem, který je založen na důmyslné organizaci práce, vysoké efektivitě a nekompromisní kvalitě.

Podobné články