Současný tlak na kontroly čistoty emisí aut, která prošla přes emise na STK, způsobuje řadu vedlejších efektů. Vliv to bude mít zejména na ojetiny.
Auto bez DPF bude neprodejná ojetina
Články na téma koupě ojetého vozu:
- Průměrný Čech spoří na ojetinu téměř 2,5 roku
- Koupě ojetého vozu vyjde v zimě výhodněji
- Za kolik lze koupit ojeté elektroauto
- Ojetý hybrid - má smysl jeho koupě?
- Proč se nyní vyplatí koupě ojetého auta
- Ojetiny v Česku jsou v rámci Evropy spíš průměr
- Jak teď vypadá trh s ojetinami? Ceny a preferované značky
- Koupit ojetinu raději z bazaru nebo od soukromého majitele?
- Auta na inzerát: Co vyčtete už z fotek?
- Ojetá auta s naftovými motory jsou riziková - právě čtete
- Kontrola ojetiny odborníkem – má to smysl? - již brzy
- Kontrola ojetiny – kolik to vlastně stojí? - již brzy
Ojetina s dieselovým motorem je obvyklá volba těch, kteří jezdí větší vzdálenosti. Nafta má sice řadu nevýhod, ale na dálnicích se obvykle karta obrací ve prospěch nižší spotřeby.
DPF není věčný
Jenže dieselové agregáty bývají většinou servisně náročnější proti jednodušším motorům spalujícím benzín. Svůj podíl na tom má i DPF filtr a nutnost jeho regenerace. Po zaplnění na určitou míru je prostě potřeba jej doslova vypálit, což se řeší buď dovstřikem, nebo samostatným vstřikovačem nafty.
Právě DPF bývá ale většinou dost drahá komponenta, jejíž životnost rozhodně není neomezená, spíš naopak. Vliv zde má i případná spotřeba oleje, ale i čistota tankované nafty. V krajním případě toho může mít filtr pevných částic dost už kolem 150 tisíc najetých kilometrů, kdy vyžaduje buď výměnu, nebo alespoň vyčištění. Ani regenerace totiž není všespásná a nějaké nespálené a nespalitelné zbytky vždy ve filtru zůstanou.
Auto bez DPF už neprojde
Přes STK, respektive přes emise, procházelo v minulosti ledacos. I auta, která reálně filtr neměla, bylo možné poměrně snadno protlačit a mít zase na dva roky pokoj. Technici věděli, jak zařídit, aby vůz zkouškou prošel, stačilo jenom namísto prudké akcelerace při zkoušce sešlápnout pedál o něco letargičtěji.
Policie se však na podezřelá auta zaměřila a měří emise v terénu. Během několika minut tak lze přijít na to, jestli vůz prošel přes STK oprávněně, nebo ne. A právě aut, která nemají DPF, ačkoliv by ho mít měla, se u nás pohybují tisíce, možná desítky tisíc.
Na emisích už si asi nikdo nedovolí podvádět, protože jedna STK už byla zavřena právě pro manipulace s emisemi. Všechna auta, která produkují víc, než by podle normy měla, to mají víceméně spočítané a majitelé se jich budou ve velkém zbavovat. Dobře totiž vědí, že na emisích už se začalo měřit tak, jak se měřit má. Málokde už si dovolí cokoliv manipulovat. Auto prostě buď projde, nebo neprojde. Vozidla, která mají emise vyšší než mají mít, budou neprodejná, případně budou prodejná s velmi vysokou slevou, odpovídající výměně DPF filtru.
Raději benzín
Pokud tedy vyhlížíte ojetinu, dejte raději přednost benzínovému motoru. Diesely budou v následujících letech dost rizikové, DPF mají téměř všechny, které plní normu Euro 4 a novější (Euro 4 je norma platná od roku 2005). Pokud je DPF ucpaný a zralý na výměnu, řeší se to často jeho vyříznutím a úpravou software řídící jednotky, která o jeho nepřítomnosti neví a nespouští regeneraci. Přijde se na to často až při kontrole emisí.
Zdroj médií: Depositphotos.