Autonabíječka CTEK MXS 5.0 new je jednou z nejprodávanějších u nás. Asi dva roky nazpět jsem si ji pořídil také. Ačkoliv mi její cena připadala jako poměrně vysoká, nelituji.
CTEK MXS 5.0 new test
Články na téma výběr nabíječky pro auto nebo motorku:
- Jak vybrat nabíječku autobaterií?
- Jak vybrat nabíječku na motorku
- Test autonabíječek aneb která obstála?
- Parametry pro nákup nabíječky
- CTEK MXS 5.0 new recenze - právě čtete
- Test: CTEK CS One – nejlepší nabíječka autobaterií?
- Nabíječka autobaterií s funkcí startování
- Aktuální nabídka nabíječek autobaterií
- Poraďte nám – nabíječky autobaterií Bosch
- Nabíječka na autobaterii – jakou vybrat?
- Nabíječka autobaterií Ultimate Speed – test
- Test: Noco Boost X GBX45 1250A
Nevěřili byste, jaká se z autobaterií stala v poslední dekádě věda. Dřív měla vesměs všechna auta klasickou zaplavenou baterii, jejíž dobití byl poměrně jednoduchý proces. Gelovky byly doménou motocyklů (ačkoliv ony to gelovky popravdě dost často nejsou, jedná se spíše o AGM akumulátory), takže většině řidičů, když už chtěli nabíjet, stačila klasická „blbá“ nabíječka, u které se nastaví proud a hotovo.
Moderní autobaterie už vyžadují trochu jiný přístup, nabíjení klasickou metodou „1/10 kapacity“ by je poškodilo, takže to chce nějakou inteligentní nabíječku, která je schopna si řídit nabíjení sama.
CTEK MXS 5.0 new cena
Pídil jsem se internety po nějaké vhodné nabíječce, nicméně jsem nebyl schopen najít nějaký solidní test nebo srovnání, ze kterého bych si vybral. Nakonec jsem tedy uvěřil tomu, na čem se shodovali vesměs všichni automechanici – kup CTEK, jsou nejlepší. Inu, vyplázl jsem s těžkým srdcem přes 1700 korun za nabíječku (naivně jsem doufal, že se vejdu do tisícovky) a čekal, až dorazí poštou. O dva roky později musím říct, že to nebyla špatná investice!
Balení, lagricový pytlík
Abych ale nějakým způsobem uvedl výčet mých dojmů, začnu balením. CTEK MXS 5.0 new přijde v krabičce, která se mi bohužel nedochovala, což ale ničemu nevadí, jde přeci o obsah, ne? Uvnitř tedy krom nabíječky najdete i sympatický pytlíček z jakési umělé textilie, do kterého se vše krásně vejde. Kvalita sáčku je ale dost bídná, když jsem ho asi potřetí utáhl pomocí všité tkaničky, začal se trhat. Od té doby jsem opatrnější a zatím to drží, nicméně na věky věků to asi nebude.
Kouzla s konektorem
Do samotné nabíječky vede samozřejmě z jedné strany kabel do zásuvky na 230 V, ze strany druhé je připojena dvojlinka zakončená konektorem. Izolace je krásně ohebná a pevná, nemá tendence se po čase drolit nebo praskat, jak to bývá u levnějších produktů. Zajímavý je konektor, u kterého se na chvíli zastavím. Otevírá totiž řadu možností, z nichž většina míří na zjednodušení nabíjení pro uživatele. V balení je s nabíječkou standardně ještě kabel s očky, který se dá připojit namísto koncovek se svorkami. Očka připojíte na póly autobaterie a s trochou šikovnosti si můžete vyvést konektor kabelu opatřený gumovou krytkou proti vodě ven, třeba někam k pravému stěrači. Pak už nemusíte pro nabíjení ani zvedat kryt motorového prostoru. Prostě připojíte konektor nabíječky na konektor kabelu vedoucího k autobaterii a je to, nabíjíte.
CTEK jde ještě trochu dál a vytvořil si kolem toho takový vlastní malý ekosystém. Jeho součástí je i konektor s indikací, který jsem si nadšeně pořídil. Jedním pohledem tak mohu zkontrolovat, jak moc je autobaterie nabitá a jestli už je čas připojit nabíječku, nebo ještě nemusím.
Postup nabíjení
Samotné nabíjení lze sledovat pomocí indikátorů. Je jich osm a začíná se desulfatací jako procesem, který má v podstatě odstranit sulfát z povrchu elektrod. Poté si autonabíječka CTEK MXS 5.0 otestuje autobaterii, jestli vůbec nabít půjde. Následuje rychlejší nabíjení do asi 80 % kapacity akumulátoru. Čtvrtá kontrolka označuje bod, kdy je již možné baterii používat, protože je nabitá dostatečně, nicméně nabíjení může stále pokračovat, a to pomalejším tempem.
V pátém kroku se analyzuje, jestli je baterie schopna náboj udržet. Pokud by byla moc stará, je třeba ji vyměnit a nabíjení pokračovat nebude. Veledůležitý je šestý krok, ve kterém, pokud si to uživatel předem zvolil, dochází k „rekondici“ baterie. Hodí se to pro hluboce vybité akumulátory, a nabíjení pak v tomto bodě probíhá napětím 15,8 V, namísto klasických 14,4 - 14,7 V. Ještě jedna důležitá věc – je určený pro klasické zaplavené baterie. Má zabránit stratifikaci elektrolytu tím, že zvýší napětí, elektrolyt začne probublávat a tím se promíchá. Jenže když je elektrolyt ve formě gelu (gelové baterie) nebo nasáklý ve tkanině (AGM baterie), nepromíchá se.
Sedmá dioda značí, že je nabíjení ukončeno. Pokud necháte autobaterii připojenou třeba další dva týdny, rozsvítí se poslední, tedy osmá dioda, která značí, že nabíjení přešlo do udržovacího režimu. Nabíječka bude v takovém případě akumulátor udržovat stále nabitý, což se hodí třeba u zazimované motorky, člunu nebo delší dobu odstaveného auta.
Trochu bolestivě jsem se musel naučit, že když se autem jezdí jenom na krátké trasy, tak holt musím co dva týdny baterku dobít, jinak budu co dva roky kupovat novou. S nabíječkou autobaterií CTEK MXS 5.0 už jsem nabíjel nesčetněkrát. Zde jsou má zjištění a důvod, proč bych si klidně tuto nabíječku koupil znovu:
- Je to docela blbuvzdorné zařízení – člověk nemá moc co ovlivnit nebo zničit. Stačí správně zvolit jeden z několika režimů a pak můžete v klidu na nabíječku zapomenout. Třeba na půl roku.
- CTEK MXS 5.0 new má stupeň krytí IP65 – odolá prachu i stříkající vodě o nízkém tlaku. Stručně to znamená, že stačí připojit kabely k baterii, zavřít haubnu a nabíječku můžete nechat na ní. Nebude jí vadit prach ani déšť (vyzkoušeno).
- Nabíječka si kompenzuje teplotu – má čidlo, které zajišťuje, aby nabíjení probíhalo přesně tak, jak probíhat má. Za nižších teplot potřebuje akumulátor větší napětí. Hodnota kompenzace je asi 0,23 V na stupeň Celsia.
- Nabíjí od dost nízkého napětí – údajně umí nabít i 12V baterii, která má napětí jen 6 V. Co jsem měl možnost vyzkoušet, tak nabíječka bez problémů akceptuje akumulátor s napětím 8,7 V, což je mimochodem už skutečně dost hluboce vybitá autobaterie. Vyzkoušeli jsme tři nabíječky, dal to jenom CTEK.
- Příslušenství – již zmíněné kabely, ochranné obaly, držák na zeď… Prostě spousta věcí, které umí zjednodušit život.
- Podpora – když napíšete do CTEKu, odpoví vám v řádu hodin na jakoukoliv otázku s nabíjením pomocí jejich nabíječek související. Zkuste si třeba koupit nabíječku za pár stovek Lidlu a pak se na něco zeptat…
- Jediná výtka – materiál nabíječky je plast. Ano, mohu si za tři stovky koupit ochranný gumový bumper, ale při pádu na dlažbu nebo beton bych samotné nabíječce moc nevěřil (naštěstí jsem zatím neměl šanci to vyzkoušet).
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Diskuze (10)
nemáte zkušenosti s nabíječkou od firmy Victron Energy Blue Smart s Bluetooth ?
Přijde mi, že propracovanější než CTEK ?
Nezkoušeli jste porovnávat ? Neplánujete nějakou recenzi ?
Děkuji. Honza.
Nyní mám takové nabíječky 3. Cteka si šetřím pro skútr, od Hechtu nechávám v garáži pro auto a z Lidlu (s displejem) mám v paneláku ve sklepě pro dobíjení záložní AKB Optima se suchými články.