Výběr povinného ručení není úplně jednoduchý, pokud se totiž budete řídit pouze cenou, pak se můžete snadno spálit. Jakmile se totiž stane nějaká nehoda, nedoplatíte se.
Sedmero pro výběr povinného ručení a proč to nejlevnější není nejlepší
Články na téma nejlevnější povinné ručení:
- Sedmero pro výběr povinného ručení a proč to nejlevnější není nejlepší - právě čtete
- Nejlevnější povinné ručení se vám může pěkně prodražit. Víme, proč
- Víte, kolik zaplatíte za nejlevnější povinné ručení na motorku?
- Jak sjednat to nejlevnější povinné ručení? S těmito triky!
Žijeme v době, kdy se všechno zdražuje a z jízdy vlastním automobilem se stává spíše luxusní záležitost, i v takové době je ale nutné mít povinné ručení. Ostatně bez něho se nemůžete vydat na pozemní komunikace, aniž byste se vyhnuli zastavení policejní hlídkou a následnému pokutování. V horším případě, pokud byste způsobili dopravní nehodu – nedoplatíte se. Navíc bez zákonného pojištění nelze provést registraci vozu.
Sedmero podle naší redakce
1. Výběr pojišťovny
Jestliže nemáte ještě zcela vybranou pojišťovnu, hodí se udělat si průzkum. Zjistěte si o daných institucí co nejvíc. Důležité jsou i informace, jak dlouho je pojišťovna na trhu, aby se náhodou nestalo, že v průběhu pojištění nebo šetření pojistné události, instituce zanikne.
Věřte prověřeným značkám, které jsou na trhu desítky let, a tak mají také ověřené zkušenosti s pojišťovnictvím. Nové, neznámé subjekty mohou často lákat na nízkou cenu pojištění, což může být výhra pouze na první pohled – jakmile se něco stane a bude muset doplácet a možná vám tak zbydou jen oči pro pláč.
Také čtěte
2. Doporučení a recenze
K předchozímu bodu se vážou i zkušenosti známých nebo odborných studií, které se zaměřují na porovnávání pojišťoven a jejich benefitů. Nejlepší zkušenost je dobrá zkušenost. Ke každému doporučení ale přistupujte se selským rozumem. Například pokud váš strýček má levné pojištění, ale zároveň s autem vyjede asi tak jednou ročně, nemusí to být to pravé ořechové pro vás, kteří stráví na silnicích času poměrně více, a tak pravděpodobnost nějaké dopravní nehody je podstatně vyšší. U recenzí si pro změnu dávejte pozor, ať jsou nezávislé a ne promované, pak totiž jde pouze o záměrnou propagaci jedné značky.
3. Cena pojištění
Dostáváme se k bodu zádrhelu, kdy řada lidí volí nízkou cenu, jenže když se pak skutečně něco stane, tak se nestačí divit, co vše musí platit z vlastní kapsy. Opravdu to nejlevnější neznamená nejlepší. Možná teď pro vaší peněženku, a protože vám to tak nejlépe vyšlo v online kalkulačce, ale předem než se upíšete ďáblu – naštěstí smlouva lze po uzavření vypovědět i bez udání důvodu – si pořádně prostudujte obsah povinného ručení a především stanovené limity.
Celková částka, kterou pojistitel platí se skládá z několika parametrů. Určující je typ vozidla a jeho technická data, účel využití, informace o pojistníkovi jako je věk a bydliště. Zohledňují se bonusy a malusy. Procento zabírá i platba v rámci základu solidarity. Přesnější informace o skladbě ceny si ale povíme v jiném článku.
4. Bonusy a malusy
Kdo jezdí bez nehod, získává za každých 12 měsíců 5 % bonusu, který ve finále způsobí levnější povinné ručení. Lze tak dosáhnout klidně i 50 % slevy. Což už je poměrně dobrá motivace, proč se snažit nebourat. Samozřejmě, stát se může cokoli a kdykoli, ale je to příjemný benefit. Na opačné straně stojí malusy - ty se týkají řidičů, kteří bourají a tedy pojišťovnu stojí pak více peněz.
Běžně se po nehodě odečítá 24-36 měsíců z počtu měsíců beznehodovosti dle závažnosti. Pokud se pojistník dostane do mínusových čísel pak nastupuje procentuální hodnota zdražení, která dosahuje 50 %. Ti, kteří bourají opravdu často, ty může postihnout až 200 % zdražení. V nevýhodě jsou tak mladí řidiči, kteří nemají ještě nastřádané bonusy za bezeškodné období a mohou kvůli jedné nehodě platit ročně víc, než ostatní.
5. Výše limitů
Při výběru zákonného pojištění na auto si určitě všímejte limitu. Levnější pojištění budou mít i nízké limity plnění. Což znamená jediné, pokud zapříčiníte dopravní nehodu například s újmou na zdraví, je možné, že v případě nízkých limitů budete muset zbytek škod zaplatit ze svého. A věřte, že takové škody se mohou vyšplhat ve finále i do několika desítek milionů - ušlý zisk, škody třetím stranám, výplata odškodného, to je jen začátek. Ten, kdo má novější a technologicky vyspělejší automobil by navíc měl sáhnout po limitech dvojnásobných než se doporučuje u běžných osobních aut. Týká se to například i elektromobilů.
Nicméně zatímco u jiných pojištění není minimální výše stanovena zákonem, u povinného ručení ano a je to částka min. 35 milionů korun. Pro běžného občana se tak doporučuje částka 50 milionů korun. Kdo se bojí, že mu vyšší limity zvýší i cenu pojistného, bojí se celkem zbytečně, navýšený je znatelné pouze o desítky korun a navíc pokud máte ještě bonusy, můžete na povinku ještě ušetřit.
6. Obsah povinného ručení
Kromě limitů, na které byste měli při výběru povinného ručení brát zřetel. Je to i samotný obsah. Zejména pak asistenční služby, ty lze rovněž volit v několika úrovní. Zde přemýšlejte také nad tím, jak často jezdíte do zahraničí neb tam by tyto služby mohly být dražší než u nás. Každá z českých pojišťoven nabízí základní asistenční služby ke každému povinnému ručení, což je fajn, ale je nutné si smluvně definovat a dohodnout se na rozsahu těchto služeb – například: vztahuje se na poruchu i dopravní nehodu? Jak je to s vyproštěním vozu? Do kolika kilometrů hradí pojišťovna odtah? Dostanu náhradní vozidlo? Zajistí repatriaci vozidla? A další otázky...
7. Připojištění
Základní povinné ručení zaplatí pojistné limity například za způsobenou dopravní nehodu, jenže v běžném životě se může stát mnohem víc věcí proti kterým se můžete připojistit. Jedná se například o připojištění čelního skla (když vám kamínek rozbije sklo), připojištění proti srážce zvěři nebo třeba připojištění proti vandalismu nebo živelným pohromách. V případě jakékoli situace je vhodné vždy zavolat na místo policii, abyste pro pojišťovnu měli protokol, který skutečnost potvrzuje a zdokumentovat stav – bez toho by vám pojišťovna nemusela nic proplatit, neb nemáte, jak pojistnou událost dokázat.
Připojistit lze prakticky cokoli, vybírejte ale jen ty nejpravděpodobnější věci, které se vám mohou stát. Každé další připojištění stojí peníze navíc, a tak volte moudře. Opět platí, že díky bonusům a základní ceně pojištění dle svých specifických parametrů můžete mít ve finále pojištění levnější a není tak potřeba se připojištění bát.
Neplaťte za povinné ručení víc, než musíte! Díky exkluzivní spolupráci pojišťovny Allianz a Portálu řidiče můžete získat luxusní slevu až 21 % na zákonné pojištění!
Zdroj médií: Depositphotos.